• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تاثیر درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر تنظیم رفتاری هیجان، انعطاف‌پذیری شناختی و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان افسرده
        اسما فولادی سیده سمیرا حسینی المیرا اعزازی بجنوردی فاطمه محمدآبادی مریم شکری
        دختران نوجوان افسرده در زندگی با مشکل‌ها و چالش‌های فراوانی به‌ویژه در زمینه تنظیم رفتاری هیجان، انعطاف‌پذیری شناختی و اضطراب اجتماعی مواجه هستند. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر تنظیم رفتاری هیجان، انعطاف‌پذیری شناختی و اضطراب اجت چکیده کامل
        دختران نوجوان افسرده در زندگی با مشکل‌ها و چالش‌های فراوانی به‌ویژه در زمینه تنظیم رفتاری هیجان، انعطاف‌پذیری شناختی و اضطراب اجتماعی مواجه هستند. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر تنظیم رفتاری هیجان، انعطاف‌پذیری شناختی و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان افسرده انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه دختران نوجوان افسرده مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره منطقه سه شهر تهران در فصل پاییز سال 1402 بودند. نمونه این مطالعه 30 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه انتخاب و با روش تصادفی ساده با کمک قرعه‌کشی در دو گروه مساوی شامل گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی تحت درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان (کرایج و گارنفسکی، 2019)، سیاهه انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و وندر وال، 2010) و مقیاس اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) بودند. داده‌های حاصل از اجرای ابزارهای فوق در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-25 تحلیل شدند. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن بود که درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور باعث افزایش معنادار تنظیم رفتاری هیجان و انعطاف‌پذیری شناختی و کاهش معنادار اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان افسرده شد (001/0P<). طبق یافته‌های این مطالعه، برای مداخله جهت بهبود ویژگی‌های روانشناختی دختران نوجوان افسرده می‌توان از روش درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور در کنار سایر روش‌های درمانی بهره برد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش‌بینی تبادل اجتماعی بر اساس ابعاد شخصیت با نقش میانجی خودشیفتگی در دانشجویان شهر تهران
        مجید صفاری نیا سمیرا   منصوری خامنه
        هدف از انجام این پژوهش پیش‌بینی تبادل اجتماعی بر اساس ابعاد شخصیت با نقش میانجی خودشیفتگی در دانشجویان شهر تهران بود. این تحقیق از نوع پژوهش‌های کمّی ‌و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، جامعه آما چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش پیش‌بینی تبادل اجتماعی بر اساس ابعاد شخصیت با نقش میانجی خودشیفتگی در دانشجویان شهر تهران بود. این تحقیق از نوع پژوهش‌های کمّی ‌و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانشجویان شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 است به تعداد 300000 نفر در شهر تهران بود که بر اساس جدول گرجسی و مورگان 384 و با روش در دسترس نمونه‌گیری شد. از ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های 5عاملی ویژگی‌های شخصیتی نئو، پرسشنامه سبک تبادل اجتماعی توسط لیبمن و همکاران (2011) و پرسشنامه ﺷﺨﺼﯿﺖ خودشیفته راسکین و تری (1988) بود. اطلاعات اخذ شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 26 و AMOS تحلیل شد. نتایج نشان‌داد که خودشیفتگی نقش میانجی جزیی در رابطه ویژگی‌های شخصیتی «تحریک‌پذیری، برون‌گرایی، گشودگی و توافق‌پذیری» با کلیه سبک‌های تبادل دارد اما ویژگی شخصیتی «وظیفه‌شناسی» با میانجی‌گری خودشیفتگی نقشی در تبیین هیچکدام از سبک‌های تبادل ایفا نمی‌کند. درنتیجه می‌توان گفت خودشیفتگی و عوامل شخصیتی نقش بی‌بدیلی در تبادل اجتماعی دانشجویان ایفا می‌کنند. همچنین یافته‌های این پژوهش نشان از رابطه پایین «تحریک‌پذیری» و «توافق‌پذیری» با خودشیفتگی دارد و رابطه خودشیفتگی با برون‌گرایی عدد بالایی را نشان داد لذا می‌توان گفت که خودشیفتگی از نوع جلوه بزرگ‌منشی رابطه قوی‌تری با ویژگی‌های شخصیتی دارد و لذا در این حالت بیشتر می‌تواند نقش واسطه‌ای میان ویژگی‌های شخصیتی و تبادل اجتماعی را ایفا کند. از سوی دیگر بررسی ضرایب مسیر خودشیفتگی با سبک‌های تبادل اجتماعی نشان می‌دهد که سبک تبادل «منفعت طلبی» با ضریب مسیر 416/0- و سبک تبادل اجتماعی «فردگرایی» با ضریب مسیر 343/0- دارای ضریب همبستگی قوی‌تری نسبت به بقیه سبک‌های تبادل اجتماعی (سرمایه‌گذاری، پیگیری، انصاف) دارا هستند. در جمع بندی نتایج می‌توان گفت افراد خودشیفته کم‌کم از جامعه طرد می‌شوند و از طرف دیگر ویژگی‌های مثبت شخصیتی و رفتاری باعث تقویت ارتباطات تبادل اجتماعی دانشجویان می‌گردد. پیشنهاد می‌شود در جهت كاهش خودشيفتگي افراد و تقويت ویژگی‌های شخصیتی، کارگاه‌هایی در این خصوص برگزار شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی نقش مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان: یک مطالعه کیفی
        سعید بنائی زاده عسکر آتش افروز غلامحسین مکتبی مرتضی امیدیان
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین بر مؤلفه‌های زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین بر مؤلفه‌های زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخاطبان و علاقه مندان این بازی‌ها شد، اثرات اجتماعی این نوع از بازی‌ها را از دریچه نگاه گیمرها که اغلب در سنین نوجوانی و جوانی هستند بررسی کرد و تجربیات، نظرات و خواسته‌های آنان را مورد توجه قرار داد تا بتوان به گونه بهتری به بررسی جوانب و تأثیرات مختلف این بازی‌های رایانه‌ای پیشرفته پرداخت. نکته حائز اهمیت این است که رسانه‌ها و ابزارهای نوین (فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای) خود فرهنگی را به وجود آورده است که بر فرهنگ عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تأثیر گذاشته است. لذا با وجود گستردگی روز افزون این رسانه‌ها، ابزارها، نرم افزارها و سخت افزارها و... که با محبوبیت و استقبال چشم گیری همراه بوده است، پژوهش حاضر در صدد این است که با استفاده از یک طرح کیفی، به شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی در زندگی نوجوانان بپردازد. روش این پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل مضمون گام به گام براون و کلارک بود. نمونه‌گیری به صورت غیراحتمالی و از نوع هدفمند و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه انجام شد. بدین منظور، از 12 نوجوان گیمر بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها به 54 کد اولیه، 8 مضمون پایه، 2 مضمون سازمان دهنده شامل «مؤلفه‌های اجتماعی مثبت و سازنده» و «مؤلفه‌های اجتماعی منفی و مخرب» و یک مضمون فراگیر با عنوان «مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی» منجر شد. نتایج نشان داد عوامل مختلفی ممکن است در ارتباطات اجتماعی پیرامون بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین دخیل باشند که در زندگی اجتماعی نوجوانان که عمده گیمرهای این بازی‌ها را تشکیل می‌دهند، اثرگذار باشند. شناسایی و بررسی این مؤلفه‌ها می‌تواند در طراحی و اصلاح برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین ارتباط مؤثر بین افرادی که به هر نحو با نوجوانان در ارتباط هستند کمک قابل توجهی کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی
        رو ح الله مرادی سمیرا  تیغ بخش
        پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شام چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شامل متون واسناد بین المللی ،ملی ومفادقانون اساسی کشور که درزمینه آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی چارچوب مناسب ارائه داده اند و نیزاز کلیه منابع چاپی و الکترونیکی دردسترس مبتنی براهداف وسؤالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.تجزیه وتحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. یافته های پژوهش نیزدرپنج عنصر اصلی اهداف ،محتوا،راهبردهای یاددهی - یادگیری، تکنیک های ارزشیابی،محیط وفضای یاددهی- یادگیری به دست آمد.دراین پژوهش برای بررسی روایی ازمعیارباورپذیری و برای بررسی پایایی ازمعیاراطمینان پذیری استفاده شده است .پایایی طراحی برنامه درسی نیزتوسط متخصصین درهرمرحله مورد بررسی قرارگرفته است.پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی دردوره ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بابه کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون واسنادبین المللی در ارتباط با آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی پرداخته است .حوزه پژوهش شامل متون واسناد بین المللی ،ملی ومفادقانون اساسی کشور که درزمینه آموزش حقوق زنان درراستای فرهنگ ارزش های فردی چارچوب مناسب ارائه داده اند و نیزاز کلیه منابع چاپی و الکترونیکی دردسترس مبتنی براهداف وسؤالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.تجزیه وتحلیل اطلاعات با به کارگیری نظام مقوله ای قیاسی انجام گرفت. یافته های پژوهش نیزدرپنج عنصر اصلی اهداف ،محتوا،راهبردهای یاددهی - یادگیری، تکنیک های ارزشیابی،محیط وفضای یاددهی- یادگیری به دست آمد.دراین پژوهش برای بررسی روایی ازمعیارباورپذیری و برای بررسی پایایی ازمعیاراطمینان پذیری استفاده شده است .پایایی طراحی برنامه درسی نیزتوسط متخصصین درهرمرحله مورد بررسی قرارگرفته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه ی بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی با کیفیت روابط زناشویی دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل
        علی خانه کشی فاطمه رستم پور آلاشتی
        چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی با کیفیت روابط زناشویی بود. طرح این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند چکیده کامل
        چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی با کیفیت روابط زناشویی بود. طرح این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس از میان دانشجویان رشته‌های مختلف مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شدند که بعد از کنارگذاشتن پرسش‌نامه‌های مخدوش درنهایت 140 پرسش‌نامه تحلیل شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، هوش هیجانی ونگ و لاو (2002) و کیفیت روابط زناشویی باسبی و همکاران (1995) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی باکیفیت روابط زناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(05/0&gt;p)تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد 20 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی را متغیرهای پیش‌بین به طور مشترک تبیین می‌کنند، بطوریکه متغیرهای هوش اجتماعی، هوش هیجانی و هوش فرهنگی به ترتیب به طور مثبت و معنی‌داری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیش‌بینی کردند. همین‌طور تقریبا 32 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی توسط مؤلفه های متغیر های پیش بین بطور مشترک تبیین شد، بطوریکه مؤلفه های استفاده از احساسات، ارزیابی خود ادراکی، آگاهی اجتماعی، تنظیم احساسات و راهبرد فراشناختی توانستند به ترتیب به طور مثبت و معنی داری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیش بینی کنند. کلید واژگان: هوش اجتماعی، هوش فرهنگی، هوش هیجانی، کیفیت روابط زناشویی پرونده مقاله