تصویرسازی میتواند باعث بهبود بسیاری از ویژگیهای روانشناختی گردد، لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی تصویرسازی بر افسردگی، اضطراب اجتماعی و کیفیت خواب دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانش چکیده کامل
تصویرسازی میتواند باعث بهبود بسیاری از ویژگیهای روانشناختی گردد، لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی تصویرسازی بر افسردگی، اضطراب اجتماعی و کیفیت خواب دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 30 دقیقهای با روش تصویرسازی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای افسردگی، اضطراب اجتماعی و کیفیت خواب بودند که در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توسط دانشجویان تکمیل شدند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای افسردگی، اضطراب اجتماعی و کیفیت خواب تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر تصویرسازی باعث بهبود افسردگی، اضطراب اجتماعی و کیفیت خواب دانشجویان شد (001/0P<). نتایج حاکی از اهمیت تصویرسازی بر بهبود افسردگی، اضطراب اجتماعی و کیفیت خواب دانشجویان بود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر نجف آباد در سال تحصیلی (95-1394) بود. از این جامعه 60 نفر از دانشآموزانی که نمره اضطراب مدرس چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر نجف آباد در سال تحصیلی (95-1394) بود. از این جامعه 60 نفر از دانشآموزانی که نمره اضطراب مدرسهی آنها دو انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و پس از آن در دو گروه آزمایش(30 نفر) و کنترل(30 نفر)، گمارده شدند. پژوهش حاضر به شیوهی تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس و پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون بود. قبل از انجام مداخله آزمودنی های دو گروه به وسیله ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد آموزش دید و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با روش کوواریانس چند متغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در میزان اضطراب مدرسه و تاب آوری وجود دارد. آموزش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد باعث کاهش اضطراب مدرسه و افزایش تاب آوری افراد گروه آزمایش شده است (P<0/001).
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی پیشرفت تحصیلی براساس سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان انجام شد و از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی (تلفیق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی پیشرفت تحصیلی براساس سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان انجام شد و از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی (تلفیق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی سطح دوم) بود. جامعه آماری این پژوهش را، تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 1472 نفر تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر، و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص 250 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، مقیاس هوش معنوی کینگ، مقیاس مهارت های اجتماعی ایندربیتزن، فوستر و مقیاس خلاقیت تورنس مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مدل پژوهش تایید گردید و به طور کلی 26درصد از پیشرفت تحصیلی توسط سن ورود به مدرسه، هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت قابل تبیین می باشد. همچنین سن ورود به مدرسه اثر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی داشت و سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت اثر غیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی نشان داد. با توجه به تاثیر سن ورود به مدرسه بر پیشرفت تحصیلی در جهت محتوای آموزشی به افراد توجه به این دو عامل می تواند پیرو متغیرهای واسط همانند هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت، تاثیرات بسزایی بر پیشرفت تحصیلی ایجاد نماید.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش بازی درمانی خانواده محور بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به م چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش بازی درمانی خانواده محور بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز مشاوره آرامان شهر تهران در سال 1396 بودند. نمونه پژوهش 32 نفر از آنان بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای با روش بازی درمانی خانواده محور آموزش دید. گروهها مقیاس مشکلات عاطفی-رفتاری راتر را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در همه مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش بازی درمانی خانواده محور باعث کاهش معنادار مشکلات پرخاشگری و بیشفعالی، اضطراب و افسردگی، ناسازگاری اجتماعی، رفتارهای ضداجتماعی و کمبود توجه کودکان با اختلال یادگیری شد (001/0P<). بنابراین روش بازی درمانی خانواده محور باعث کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری شد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی بین رهبری اصیل، خشنودی از شغل، ادراک ناامنی شغلی و میل به ترک شغل انجام گرفت. پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت پلی استیل تهران بودند که از میان آنان تعداد 159 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس، ب چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی بین رهبری اصیل، خشنودی از شغل، ادراک ناامنی شغلی و میل به ترک شغل انجام گرفت. پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت پلی استیل تهران بودند که از میان آنان تعداد 159 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه سرمایه روانشناختی ناگیوئن و همکاران (2012)، پرسشنامه رهبری اصیل والومبا و همکاران (2008)، پرسشنامه خشنودی از شغل اسمیت، کندال و هیولین (1969)، پرسشنامه ادراک ناامنی شغلی فرانسیس و بارلینگ (2005) و پرسشنامه تمایل به ترک شغل واینر و واردی (1980) مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری اصیل از طریق تاثیر بر سرمایه روانشناختی بر خشنودی از شغل، ادراک ناامنی و تمایل به ترک شغل تاثیر غیر مستقیم معنادار دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رهبری اصیل از طریق تاثیری که بر سرمایه های روانشناختی کارکنان دارد، سبب افزایش خشنودی از شغل و کاهش ادراک ناامنی شغلی و تمایل به ترک شغل می گردد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی رویکرد خانواده درمانی بوئن بر دلبستگی هیجانی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرری انجام شد. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زوجین دچار تعارض زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره ش چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی رویکرد خانواده درمانی بوئن بر دلبستگی هیجانی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرری انجام شد. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زوجین دچار تعارض زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرری در فصل زمستان سال 1395 بودند. نمونه پژوهش 40 زوج بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای با رویکرد خانواده درمانی بوئن آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با پرسشنامه تعارضات زناشویی (ثنایی، 1387) و پرسشنامه تجدیدنظرشده تجارب در روابط نزدیک (سیبلی و همکاران، 2005) جمعآوری و با روش اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در دلبستگی هیجانی زوجین در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر رویکرد خانواده درمانی بوئن باعث کاهش معنادار اضطراب دلبستگی و اجتناب دلبستگی زوجین در مراحل پسآزمون و پیگیری شد (05/0P<). نتایج نشان داد که رویکرد خانواده درمانی بوئن بر دلبستگی هیجانی زوجین موثر بود، لذا روانشناسان بالینی و درمانگران میتوانند از رویکرد خانواده درمانی بوئن برای بهبود دلبستگی هیجانی زوجین استفاده کنند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با طرحواره ایثار در افراد داوطلب مدافع حرم بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 144 نفر از افراد داوطلب مدافع حرم در شهر اهواز بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشن چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با طرحواره ایثار در افراد داوطلب مدافع حرم بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 144 نفر از افراد داوطلب مدافع حرم در شهر اهواز بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی نئو (1989) و فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ (1998) بود. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، توافقپذیری و وجدانی بودن با طرحواره ایثار در آزمودنیها رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. اما بین ویژگی شخصیتی رواننژدی با طرحواره ایثار رابطه منفی و معنیداری وجود دارد و بین ویژگی بازبودن به تجربه و طرحواره ایثار رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد به ترتیب ویژگی شخصیتی وجدانی بودن، هیجان-خواهی، ارزشمندی زندگی، ویژگی شخصیتی توافقپذیری و ویژگی شخصیتی برونگرایی بهترین پیشبینی کننده برای طرحواره ایثار افراد داوطلب مدافع حرم میباشند.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی آسیب های موجود در انضباط ترافیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و عوامل مؤثر در آن بود. از جمله موارد مد نظر در این تحقیق؛ شناسایی اقدامات پیشگیرانه ساختاری، شناسایی مشکلات اصلی در عدم توفیق انضباط ترافیکی فرودگاه، شناسایی راه حل های مفید و...ب چکیده کامل
هدف از این تحقیق بررسی آسیب های موجود در انضباط ترافیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و عوامل مؤثر در آن بود. از جمله موارد مد نظر در این تحقیق؛ شناسایی اقدامات پیشگیرانه ساختاری، شناسایی مشکلات اصلی در عدم توفیق انضباط ترافیکی فرودگاه، شناسایی راه حل های مفید و...بود. در بخش نظریه های اجتماعی، از نظریات مرتبط با موضوع نظیر نظریه آنومی(بی نظمی) مرتون، عدم تعادل ساختاری پارسونز، با اشاره ای به برخی نظریات کوتاه، استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش(میدانی)، ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه، حجم نمونه رسیدن به اغنای محقق(50 مورد) انجام گرفته است. جامعه آماری نیروی پلیس راهور مستقر در فرودگاه امام و مسیرهای نزدیک به فرودگاه بوده. تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی، در قالب جداول توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمون فریدمن انجام گرفته است. طبق نتایج بدست آمده در این تحقیق عواملی نظیر مشکلات مربوط به پارکینگ فرودگاه، مشکلات مربوط به حمل و نقل عمومی، وضعیت نابسامان تاکسی ها و مسافرکش های شخصی و... به عنوان مهمترین آسیب های انضباط ترافیکی فرودگاه امام، می باشند. نکته قابل تأمل اینکه؛ نامناسب بودن مسیر دسترسی به پارکینگ(طولانی بودن مسیر رفت و برگشت) از مهمترین آسیب ها و ساخت محلهای مناسب برای توقف تاکسیها و مسافرکشها، به عنوان بهترین راهحل بهبود انضباط ترافیکی فرودگاه، است.
پرونده مقاله