رابطه ی بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی با کیفیت روابط زناشویی دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعي
علی خانه کشی
1
(دانشکده روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه ازاد اسلامی، بهبهان، ایران.)
فاطمه رستم پور آلاشتی
2
(.)
کلید واژه: هوش اجتماعی, هوش فرهنگی, هوش هیجانی, کیفیت روابط زناشویی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی با کیفیت روابط زناشویی بود. طرح این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه آزاد بابل در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان رشتههای مختلف مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شدند که بعد از کنارگذاشتن پرسشنامههای مخدوش درنهایت 140 پرسشنامه تحلیل شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004)، هوش هیجانی ونگ و لاو (2002) و کیفیت روابط زناشویی باسبی و همکاران (1995) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش هیجانی باکیفیت روابط زناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(05/0>p)تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد 20 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی را متغیرهای پیشبین به طور مشترک تبیین میکنند، بطوریکه متغیرهای هوش اجتماعی، هوش هیجانی و هوش فرهنگی به ترتیب به طور مثبت و معنیداری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیشبینی کردند. همینطور تقریبا 32 درصد از واریانس کیفیت روابط زناشویی توسط مؤلفه های متغیر های پیش بین بطور مشترک تبیین شد، بطوریکه مؤلفه های استفاده از احساسات، ارزیابی خود ادراکی، آگاهی اجتماعی، تنظیم احساسات و راهبرد فراشناختی توانستند به ترتیب به طور مثبت و معنی داری کیفیت روابط زناشویی دانشجویان را پیش بینی کنند. کلید واژگان: هوش اجتماعی، هوش فرهنگی، هوش هیجانی، کیفیت روابط زناشویی
Abstract This research aimed to determine the relationship of social intelligence, cultural intelligence and emotional intelligence with the quality of marital relationships. This study was a descriptive one with correlation design. The statistical population of the research included all the married female students of Babol Azad University in 2021-2022 academic year. The sample of the study consisted of 150 people who were selected using convenience sampling method from the students of different fields of study in master degree. After discarding the distorted questionnaires, 140 questionnaires were analyzed. In order to collect the data of the study, Silvera et al.'s (2001), Ang and Earley's (2004) cultural intelligence, Wang and Lau's (2002) emotional intelligence, and Busby et al.'s (1995) marital relationship quality questionnaires were used. Pearson's correlation test and multiple regression analysis were used to analyze the data.The results of Pearson's correlation coefficient showed that the relationship of social intelligence, cultural intelligence and emotional intelligence with the quality of marital relationships was positive and significant (p<0.05). Multiple regression analysis indicated that the predictor variables explained 20 percent of the variance of the quality of marital relationship, so that the variables of social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence respectively, positively and significantly predicted the quality of marital relationships of students. Also, the components of the predictor variables could explain almost 32 percent of the variance of the quality of marital relationships; that is, the components of the use of emotions, self-perception evaluation, social awareness, regulation of emotions and metacognitive strategy predict the quality of the marital relationship positively and significantly. Keywords: Social intelligence, cultural intelligence, emotional intelligence, marital relationship quality.