در علم مهندسی ژئوتکنیک مدول تغییر شکل پذیری(Em) در واقع نسبت تنش به کرنش منتاظر آن میباشد. کاربرد این مدول در زمینههای سد سازی ، تونل سازی ، راه سازی وغیره میباشد. امروزه روشهای مختلفی برای بدست آوردن مدول شکل پذیری وجود دارد از جمله آنها می¬توان به آزمایشهای چکیده کامل
در علم مهندسی ژئوتکنیک مدول تغییر شکل پذیری(Em) در واقع نسبت تنش به کرنش منتاظر آن میباشد. کاربرد این مدول در زمینههای سد سازی ، تونل سازی ، راه سازی وغیره میباشد. امروزه روشهای مختلفی برای بدست آوردن مدول شکل پذیری وجود دارد از جمله آنها می¬توان به آزمایشهای برجا (صفحه بارگذاری- دیلاتومتری)، آزمونهای آزمایشگاهی و روابط تجربی اشاره نمود. همچنین روش¬های مختلفی به منظور پیشبینی و تعیین روابط بین چندین پارامتر مختلف وجود دارد که می¬توان به تحلیل رگرسیونی و شبکه عصبی مصنوعی اشاره نمود. هدف اصلی در تحقیق حاضر، ارائه یک رابطه جدید به منظور پیش بینی مدول تغییر شکل پذیری سنگ¬ها قبل از انجام آزمایش دیلاتومتری، با کمترین خطا است. نتایج مطالعات نشان داده است مدل سازی شبکه عصبی نسبت به تحلیل رگرسیونی در تمامیمتغیرهای مستقل ورودی از کارآمدی بالایی برخوردار بوده و تنها با ورودی پارامترQ به معادله مورد نظر تحلیل رگرسیونی سطح اطمینان بالاتری دارد. همچنین با مقایسه این دو روش مشخص گردید هر چقدر تعداد متغیر ورودی بیشتر باشد شبکه عصبی بهتر عمل میکند.
پرونده مقاله
با گسترش روزافزون شهرها و مناطق صنعتی نیاز به زمین های جدید جهت ساخت و ساز به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گردیده است. عمده این زمین ها معمولا در مناطقی واقع شده اند که قبلا به خاطر وجود خاک های سست امکان ساخت و ساز در آن ها وجود نداشت. یک از روش های معمول جهت بهسازی خاک در چکیده کامل
با گسترش روزافزون شهرها و مناطق صنعتی نیاز به زمین های جدید جهت ساخت و ساز به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گردیده است. عمده این زمین ها معمولا در مناطقی واقع شده اند که قبلا به خاطر وجود خاک های سست امکان ساخت و ساز در آن ها وجود نداشت. یک از روش های معمول جهت بهسازی خاک در این مناطق در صورت وجود لایه های نرم رسی، استفاده از خاکریز با یا بدون زهکش های عمودی و پیش بار گذاری خلاء می باشد. در این تحقیق ابتدا خلاصه ای از روش پیش بارگذاری با استفاده از بار سربار و خلاء و زهکش های عمودی عنوان گردیده و سپس یک مطالعه موردی که شامل پیش بار گذاری به وسیله خلاء و بدون استفاده از بار سربار است به صورت عددی توسط نرم افزار اجزای محدود بررسی گردیده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در صورت وجود شرایط ژئوتکنیکی مناسب، استفاده از پیش بار گذاری خلاء به تنهایی نیز می تواند نتایج مطلوبی را از خود نشان دهد. استفاده از این روش در مناطقی که دسترسی به خاک مناسب جهت احداث خاکریز ممکن نبوده و یا به خاطر سازه ها و تاسیسات زیربنایی در مجاورت منطقه مورد بهسازی امکان احداث خاکریز ممکن نیست، می تواند گزینه بسیار مناسبی جهت بهسازی لایه ضعیف رس در آن منطقه باشد. نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده شرکت های و افراد فعال در زمینه بهسازی خاک های سست به خصوص در مناطق ساحلی قرار گیرد.
پرونده مقاله
همه ساله در سراسر جهان افراد زیادی براثر وقوع حوادث طبیعی جان و محل زندگی خود را ازدست می دهند. تامین مکان های مناسب برای استقرار مراکز امداد رسانی واسکان آوارگان پس از وقوع زلزله یکی از موارد مهم در برنامه ریزی و مدیریت بحران است. دراین مقاله، شهر کرمان با توجه به استع چکیده کامل
همه ساله در سراسر جهان افراد زیادی براثر وقوع حوادث طبیعی جان و محل زندگی خود را ازدست می دهند. تامین مکان های مناسب برای استقرار مراکز امداد رسانی واسکان آوارگان پس از وقوع زلزله یکی از موارد مهم در برنامه ریزی و مدیریت بحران است. دراین مقاله، شهر کرمان با توجه به استعداد لرزه خیزی بالا به منظور مکانیابی محلهای استقرار موقت جمعیت آسیب دیده ناشی از زلزله احتمالی انتخاب، و مورد مطالعه قرار گرفته است. براین اساس، پس از تعیین محلهای بالقوه اسکان موقت و شناسایی معیارهای مؤثر، وزندهی به معیارها به روش تحلیل سلسله مراتبی انجام و سپس با استفاده از روشهای تاپسیس و ویکور اولویتبندی محلهای اسکان موقت از بین سه محل پیشنهادی انجام شد. بر اساس نتایج، ازبین معیارهای انتخاب شده دراین تحقیق دسترسی به شریانهای اصلی، دسترسی به مراکز امدادی امنیتی، امکان ایجاد تاسیسات زیربنایی و وسعت فضای انتخابی به ترتیب مهمترین معیارهای مکانیابی اسکان موقت پس از زلزله در شهر کرمان تعیین شدند و از بین مراکز پیشنهادی برای اسکان موقت، پارک مادر بیشترین اولویت را به دست آورد.
پرونده مقاله
شهرهای هوشمند از فضا استفاده بهتری میکنند و تردد کمتر، هوای پاکتر و خدمات شهری کارآمدتری دارند و کیفیت زندگی مردم را بهبود میبخشند. تعداد زیاد وسایل نقلیه که به طور مداوم در نقاط شلوغ در شهرهای هوشمند در حال تردد هستند، دستیابی به یک فضای پارک عمومی را پیچیده می کند. چکیده کامل
شهرهای هوشمند از فضا استفاده بهتری میکنند و تردد کمتر، هوای پاکتر و خدمات شهری کارآمدتری دارند و کیفیت زندگی مردم را بهبود میبخشند. تعداد زیاد وسایل نقلیه که به طور مداوم در نقاط شلوغ در شهرهای هوشمند در حال تردد هستند، دستیابی به یک فضای پارک عمومی را پیچیده می کند. این امر چالش هایی را هم برای ترافیک و هم برای ساکنان ایجاد می کند. با چنین جمعیت گسترده ای، تراکم جاده ها یک چالش جدی است. منابع حیاتی مانند سوخت، پول و مهمتر از همه زمان را هدر می دهد. پیدا کردن مکان مناسب برای پارک یکی از دلایل ازدحام ترافیک در بزرگراه¬ها است. این مقاله یک مدل پیشبینی اقتصادی مبتنی بر یادگیری عمیق، برای رشد اقتصادی بلندمدت در شهرهای هوشمند پیشنهاد میکند. مدیریت ترافیک برای شهرها از این نظر حیاتی است که تضمین می کند که مردم بتوانند آزادانه در سطح شهر حرکت کنند. بسیاری از خودروهایی که برای رسیدن به مناطق شلوغ در شهرهای هوشمند تلاش می کنند، دستیابی به یک پارکینگ عمومی را دشوار می کنند. این موضوع هم برای رانندگان و هم برای ساکنین ناخوشایند است. تعدادی از مسئولین در امر مدیریت ترافیک، یک شبکه عصبی مصنوعی را برای حل این مشکل پیادهسازی کردهاند و سیستمهای خودروهای مدرن با راهحلهای پارک هوشمند همراه شدهاند. نتیجه تجربی مدل پیشبینی اقتصادی مبتنی بر یادگیری عمیق، تخمین ترافیک، پیشبینی دقت در جریان ترافیک، مدیریت ترافیک و پارکینگ هوشمند را در مقایسه با روشهای موجود بهبود میبخشد
پرونده مقاله
پیشبینی رواناب به صورت کوتاه مدت به دلیل رابطه مستقیم آن با چگونگی تعامل مدیران با خطرات جانی ناشی از سیلابها، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی، اقدام به شبیه سازی فرآیند بارش- رواناب به صورت روزانه، در حوزه آبخیز دشت نسا بم چکیده کامل
پیشبینی رواناب به صورت کوتاه مدت به دلیل رابطه مستقیم آن با چگونگی تعامل مدیران با خطرات جانی ناشی از سیلابها، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی، اقدام به شبیه سازی فرآیند بارش- رواناب به صورت روزانه، در حوزه آبخیز دشت نسا بم شده است. به منظور پیش بینی روند آتی بهره برداری از منابع آبی دشت مذکور، ترکیبات مختلفی از داده های بارش و دما و دبی و اختلاف دبی دو روز متوالی ، مورد استفاده قرار گرفت. تعداد نرونهای لایه مخفی در شبکه عصبی بین 2 تا 10 نرون متغیر بود. معیارهای آماری متوسط ریشه مربع خطا RMSE ،متوسط قدر مطلق خطا MAE و ضریب همبستگی Rبرای ارزیابی و مقایسه عملکرد شبکه های عصبی در پیشبینی رواناب، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد با داشتن 2 ورودی و شبکه عصبی feedforward و یا 1 ورودی و شبکه newrbe بهترین عملکرد حاصل شده و فرآیند بارش- رواناب با دقت بالاتری پیشبینی شده است.
پرونده مقاله
همه ساله در سراسر جهان افراد زیادی براثر وقوع حوادث طبیعی جان و محل زندگی خود را ازدست می دهند. تامین مکان های مناسب برای استقرار مراکز امداد رسانی واسکان آوارگان پس از وقوع زلزله یکی از موارد مهم در برنامه ریزی و مدیریت بحران است. دراین مقاله، شهر کرمان با توجه به استع چکیده کامل
همه ساله در سراسر جهان افراد زیادی براثر وقوع حوادث طبیعی جان و محل زندگی خود را ازدست می دهند. تامین مکان های مناسب برای استقرار مراکز امداد رسانی واسکان آوارگان پس از وقوع زلزله یکی از موارد مهم در برنامه ریزی و مدیریت بحران است. دراین مقاله، شهر کرمان با توجه به استعداد لرزه خیزی بالا به منظور مکانیابی محلهای استقرار موقت جمعیت آسیب دیده ناشی از زلزله احتمالی انتخاب، و مورد مطالعه قرار گرفته است. براین اساس، پس از تعیین محلهای بالقوه اسکان موقت و شناسایی معیارهای مؤثر، وزندهی به معیارها به روش تحلیل سلسله مراتبی انجام و سپس با استفاده از روشهای تاپسیس و ویکور اولویتبندی محلهای اسکان موقت از بین سه محل پیشنهادی انجام شد. بر اساس نتایج، ازبین معیارهای انتخاب شده دراین تحقیق دسترسی به شریانهای اصلی، دسترسی به مراکز امدادی امنیتی، امکان ایجاد تاسیسات زیربنایی و وسعت فضای انتخابی به ترتیب مهمترین معیارهای مکانیابی اسکان موقت پس از زلزله در شهر کرمان تعیین شدند و از بین مراکز پیشنهادی برای اسکان موقت، پارک مادر بیشترین اولویت را به دست آورد.
پرونده مقاله