بررسی جلوههای نمادین طبیعت در اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
احمد کریمی
1
(
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
)
هنگامه زال نژاد
2
(
کارشناسارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
)
کلید واژه: شعر, نماد, poetry, symbol, symbolism, شفیعی کدکنی, سمبولیسم, جلوههای طبیعت, manifestations of Nature, Shafiei Kadkani,
چکیده مقاله :
نماد و نمادهای طبیعی در اشعار پیشینیان رواج داشته و کم یا بیش در شعر شاعران معاصر نیز یکی از آرایههای مهم شعری محسوب میشود. شفیعی نیز از شاعران سمبلیک و نمادپرداز طبیعی است. نماد در شعر شفیعی در خدمت واژه، مضمون، معنا و اجتماع است. نمادهای شفیعی خاستگاههای ملی- میهنی، مذهبی و طبیعی دارند که برجستهترین آنها، طبیعی است. تمثیلی بودن نمادها به شکلی نمادین، از شاخصههای شعری اوست. او فقط به توصیف مبادرت نمیکند بلکه توصیفِ طبیعت را با حالات و افکار انسان آمیخته، سپس در جلوههای سمبل بروز میدهد. از این رو در این پژوهش، از میان آثار او، دو مجموعة شعری اعم از آیینهای برای صداها و هزاره دوم آهوی کوهی، مورد مداقه و نقد و بررسی قرار گرفته است.
Nature, symbols, and natural symbols have prevailed amongst the early poets’ works and more or less constitute an important poetic figure of speech in the works of the contemporary poets. Shafiei too is one of the symbolist and nature-symbolist poets. In his poems, symbols serve words, content, meaning, and the society. Symbols used by Shafiei have national, domestic, religious, and natural origins, with the ones about Nature being the most prominent. Allegorical symbolism is one of the symbolic features of his poetry. He does not just describe nature but blends the description of nature with man’s feelings and thoughts and reveals them in symbolic expressions. Hence, in this study, two of his poetry collections -- A Mirror for the Voices and The Mountain Gazelle’s Second Millennium -- are scrutinized and criticized.
31. قبادی، حسینعلی،(1374)، نظری بر نمادشناسی، اختلاف و اشتراک آن با استعاره و کنایه، مجله دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره سوّم و چهارم، سال بیست و هشتم.
_||_