تاثیراشتیاق شغلی و سرپرستی توهین آمیز بر محصورشدگی شغلی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی : فعالیت بدنی و تندرستی
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: اشتیاق شغلی, سرپرستی توهین آمیز, محصورشدگی شغلی, کارکنان وزارت ورزش و جوانان,
چکیده مقاله :
هدف : هدف کلی پژوهش بررسی تاثیر اشتیاق شغلی و سرپرستی توهین آمیز بر محصورشدگی شغلی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش:پژوهش حاضر پژوهشي توصيفي از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعۀ آماری این تحقیق را تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادا که تعداد آنها 890 نفر هست. نمونة آماری براساس فرمول کوکران 268 نفر انتخاب شد که نمونة آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه اشتیاق شغلی همکاران (2019)، پرسشنامه سرپرستی سواستفاده آمیزمیشل و همکاران (2007) و پرسشنامۀ محصورشدگی شغلی کارسلی و همکاران (2007) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آزمون کلموگرف اسمیرنف و مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری این تحقیق از نسخه 24 نرم افزار SPSS و نسخۀ 3 نرمافزار Smart Pls استفاده شد. یافته ها:نتایج تحقیق نشان داد که اشتیاق شغلی بر محصورشدگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تاثیر مثبت معنادار دارد. همچنین، بازآفرینی شغلی بر محصورشدگی شغلی تاثیر معنادار ندارد.نتیجه گیری:براساس یافته های تحقیق به مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد میشود در فرآیند استخدام اشتیاق شغلی را به عنوان یکی از آیتم های اصلی مورد سنجش و توجه قرار دهند.
Aim:The overall objective of the study was to investigate the effect of job engagement and abusive supervision on job confinement in employees of the Ministry of Sports and Youth.Method: The present study is a descriptive correlational study based on structural equation modeling and is considered an applied research in terms of its purpose. The statistical population of this study consisted of all employees of the Ministry of Sports and Youth, who numbered 890 people. The statistical sample was selected based on the Cochran formula of 268 people, which was selected using the simple random sampling method. In this study, the Job Engagement Questionnaire by Colleagues (2019), the Abusive Supervision Questionnaire by Michel et al. (2007), and the Job Confinement Questionnaire by Carsley et al. (2007) were used. The Kolmogorov-Smirnov test and structural equation modeling with the partial least squares approach were used to analyze the statistical data. SPSS version 24 and Smart Pls version 3 were used for statistical analysis of this study. Results:The results of the study showed that job enthusiasm has a significant positive effect on job confinement of employees of the Ministry of Sports and Youth. Also, job reinvention does not have a significant effect on job confinement.
Conclusion:Based on the research findings, it is recommended that senior managers of the Ministry of Sports and Youth consider to job enthusiasm as one of the main items in the recruitment process.
Crossley, C. D., Bennett, R. J., Jex, S. M., & Burnfield, J. L. (2007). Development of a global measure of job embeddedness and integration into a traditional model of voluntary turnover. Journal of Applied Psychology, 92, 1031–1042. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/0021- 9010.92.4.1031
Demerouti, Evangelia; Nachreiner, Friedhelm; & Schaufeli, Wilmar. (2001). The Job Demands–Resources Model of Burnout. The Journal of applied psychology, 86, 499-512. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499
Grant, Adam M.; & Parker, Sharon K. (2009). Redesigning Work Design Theories: The Rise of Relational and Proactive Perspectives. Academy of Management Annals, 3(1), 317-375. https://doi.org/10.5465/19416520903047327
Jung, Yeseul; & Sohn, Young Woo. (2022). Does work passion benefit or hinder employee’s career commitment? The mediating role of work–family interface and the moderating role of autonomy support. (R. Baker, Ed.), PLOS ONE, 17(6), e0269298. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0269298
Karatepe, O. M., & Shahriari, S. (2014). Job embeddedness as a moderator of the impact of organizational justice on turnover intentions: A study in Iran. International Journal of Tourism Research, 16(1), 22e32. http://dx.doi.org/10.1002/ jtr.1894.
Mitchell, T. R., Holtom, B. C., Lee, T. W., Sablynski, C. J., & Erez, M. (2001). Why people stay: Using job embeddedness to predict voluntary turnover. Academy of Management Journal, 44, 1102–1121. Retrieved from http://dx.doi.org/10.2307/3069391.
Nielsen, Karina; & Abildgaard, Johan Simonsen. (2012). The development and validation of a job crafting measure for use with blue-collar workers. Work & Stress, 26(4), 365-384. https://doi.org/10.1080/02678373.2012.733543
Parastatidou, Irini S.; Doganis, Georgios; Theodorakis, Yannis; & Vlachopoulos, Symeon P. (2012). Exercising with Passion: Initial Validation of the Passion Scale in Exercise. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16(2), 119-134. https://doi.org/10.1080/1091367X.2012.657561
Rubenstein, A. L., Peltokorpi, V., & Allen, D. G. (2020). Work-home and home-work conflict and voluntary turnover: A conservation of resources explanation for contrasting moderation effects of on-and off-the-job embeddedness. Journal of Vocational Behavior, 119, 103413.
Shah, I. A., Csordas, T., Akram, U., Yadav, A., & Rasool, H. (2020). Multifaceted role of job embeddedness within organizations: development of sustainable approach to reducing turnover intention. SAGE Open, 10(2), 2158244020934876.
Teng, Hsiu-Yu. (2019). Job crafting and customer service behaviors in the hospitality industry: Mediating effect of job passion. International Journal of Hospitality Management, 81, 34-42. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.03.013
Teng, H. Y., Cheng, L. Y., & Chen, C. Y. (2021). Does job passion enhance job embeddedness? A moderated mediation model of work engagement and abusive supervision. International Journal of Hospitality Management, 95, 102913.
Tims, Maria; Bakker, Arnold B.; & Derks, Daantje. (2012). Development and validation of the job crafting scale. Journal of Vocational Behavior, 80(1), 173-186. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2011.05.009
Vallerand, Robert J. (2016). The Dualistic Model of Passion: Theory, Research, and Implications for the Field of Education. In W. C. Liu, J. C. K. Wang, & R. M. Ryan (Eds.), (W. C. Liu, J. C. K. Wang, & R. M. Ryan, Eds.), Building Autonomous Learners: Perspectives from Research and Practice using Self-Determination Theory (pp. 31-58). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0_3