رابطۀ دین و اخلاق زناشویی مسیحی در داستانهای «سعادت زناشویی، آنّاکارنینا، سونات کرویتسر»، لئو تولستوی
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیزهره نعمتی 1 , ارسطو میرانی 2 , مصطفی خسروی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه الهیات ومعارف اسلامی گرایش ادیان وعرفان،واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران
2 - استادیار گروه الهیات ومعارف اسلامی گرایش ادیان وعرفان ، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - استادیارگروه جامعه شناسی,واحد کردکوی،دانشگاه پیام نور،ایران
کلید واژه: مسیحیت, لئو تولستوی, سعادت زناشویی, آنّاکارنینا, سوناتکریتسر,
چکیده مقاله :
آثار لئوتولستوی نهتنها از شاهکارهای ادبیات جهان، بلکه آینهای تمامنما از تغییرات اجتماعی و فرهنگی زمان خود محسوب میشود که در روسیه تزاری رخداده است. ازنظر تولستوي، فقط براساس دین و اخلاق مسیحی ميتوان به سعادت دستیافت. تولستوی در داستانهای «سعادت زناشویی»، «آنّاکارنینا» و «سوناتکرویتسر» اين نوع سعادت را به خواننده نشان میدهد که در جريان تفكرات، شیوۀ زندگي و رفتار افراد كه براساس احكام مسيحيت است. او با به تصویر کشیدن ارزیابیهای متناقض از مفهوم ازدواج در آثار بعدی خود، نشان ميدهد که هدف اصلی یک مسیحی واقعی خدمت به خداست و انگیزۀ انکار ازدواج را به روش مسیحی تبيين ميكند. این پژوهش از لحاظ هدف، به بیان فرایند تغییر نگرش تولستوی دربارۀ آموزههای دینی آیین مسیحیت، ازدواج و نمود آن در آثار خود پرداخته است. این مقاله با استناد منابع کتابخانهای و روش توصیفی _ تحلیلی بررسی میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد تولستوی در دهۀ ۱۸۸۰ دستخوش انقلابی معنوی شد و دیدگاهش دربارۀ دین و اخلاق و ازدواج کاملاً تغییر کرد. با توجه به مطالعۀ آیین مسیحیت و تغییر نگرش او دربارۀ آموزههای مسیح، به او کمک کرد دریابد چه چیزی در اساس ایمان و زندگی نهفته است. در زندگی جدید متحول شد و برنامۀ مسیح را با قلب و اراده پذیرفت و همۀ انرژی خود را وقف پیگیری، توجیه و موعظه در آثارش نمود. در «سعادت زناشویی» خانواده ارزش اصلی کار اوست و اکنون در «آنّاکارنینا» کاملاً از ازدواج ناامید شده است. تولستوی افکار خود را در «سونات کرویتسر» مجسم میکند و سپس از بینش تدریجی خود نسبت به حقیقت روابط جنسی زن و مرد به انکار ازدواج پرداخته است و در خاتمه، تعصب اخلاقی خاصی را اعلام میکند.
Leo Tolstoy's works are considered not only masterpieces of world literature, but also a full-length mirror of the social and cultural changes of the time that occurred in Tsarist Russia. According to Tolstoy, happiness can only be achieved based on Christian religion and morality. He shows in this stories that in the course of thoughts, the way of life and behavior of people is based on the rules of Christianity. By depicting the contradictory evaluations of the concept of marriage in his later works,he shows that the main goal of a true Christian is to serve God and explains the motivation of denying marriage in a Christian way.In terms of the goal,this research has discussed the process of changing Tolstoy's attitude about the religious teachings of Christianity, marriage and its manifestation in his works. This article is analyzed by referring to library sources and descriptive-analytical method. The findings of the research show that Tolstoy underwent a spiritual revolution in the 1880s and his views on religion, morality and marriage completely changed. According to the study of Christianity and the change of his attitude about the teachings of Christ, it helped him to see what lies in the basis of faith and life. In his new life, he woke up and accepted the plan of Christ with a willing heart and devoted all his energy to follow, justify and preach in his works. In "marriage Happiness",the family is the main value of his work, and now in "Ana Karenina" he is completely disappointed with marriage. Tolstoy embodied his thoughts in "Kreutzer's Sonnet" and after his gradual insight into the truth of sexual relations between men and women, he rejected marriage and finally,the moral dogma it declares a special maral bias
استیلو، کِلی.(2007). «شور و ازدواج درآنّاکارنینا»، انتشارات دانشگاه لینچبورگ،(ص10 -1)
اسمیت، الکساندرا.(2018). «سونات¬کریتسر، اخلاق و موسیقی جنسی»، تولستوی و معنویت، سیکوواکی، پردراگ، انتشارات مطالعات آکادمیک، (ص 109-127).
اوروین، دونا تاسینگ.(۲۰۰۸). همراهی کمبریج با تولستوی، انتشارات دانشگاه کمبریج.
بات، الکساندر.(2009). خدا و انسان به روایت تولستوی، انتشارات پالگریو مک میلان.
براهویی، محمدحسین ؛ شیخ، محمد.(1395). «بررسی تاثیر اندیشه ها و افکار لئون تولستوي بر میخائیل نعیمه» تحقیقات جدید در علوم انسانی ، دوره دوم - شماره 2 (ص 148 تا 159 )
بورووا، سوتلانا.(2010). جامعه¬شناسی ازدواج و خانواده: تاریخ، مبانی نظری، شخصیت¬ها، دانشگاه دولتی بلاروس - مینسک: حقوق و اقتصاد (مجموعه علوم انسانی).
بوش، ريچارد كلارنس؛ دالرهايد، كنت؛ ييتس، كايل؛ استد، رابرت بام؛ نانجي، عظيم؛ كانورث، هيلا .(1384). جهان مذهبي: اديان در جهان امروز، ترجمه: عبد الرحيم گواهي. ويراستاري رابرت وير. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
پتمن، دومینیک.(2013). «حیوان¬تولستوی: حیوانیّت¬وخصومت درسونات¬کریتسر»، مجله¬علوم-انسانی،(ص121-138). doi: 10.1080/0969725X.2013.783446.
پولیانسکی، پاول لوویچ.(2019). قهرمانان لئوتولستوی و ابزار قانونی حل مشکلات زناشویی در قرن 19 در روسیه، مجله دانشگاه منطقه ای ایالتی مسکو. صفحات 68-78.
توکارف، گریگوری والریویچ.(2019). «دیدگاه¬های ل.ن.تولستوی درباره ازدواج»، مجله دانشگاه ایالتی¬کوستروما(ص145-147).
تولستوی، لئو.(1378).آنّاکارنینا، حبیبی،سروش،ج اول، تهران، انتشارات نیلوفر.
تولستوی، لئو.(1385). جنگ وصلح؛ حبیبی، سروش، جلد2، تهران،انتشارات نیلوفر.
تولستوی، لئو.(1385). جنگ وصلح؛ حبیبی، سروش، جلد3، تهران،انتشارات نیلوفر.
تولستوی، لئو.(1393). اعتراف، ترجمه آبتین گلکار، چاپ اول، نشر گمان، تهران.
تولستوی، لئو.(1393).جنگ وصلح؛ انصاری کاظم، جلد اول، تهران،انتشارات امیرکبیر.
توحیدی، محمدضیاء.(1393). «ازدواج Marriage»
http://pajoohe.ir/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC--marriage__a-39360.aspx#_ftn12
جوکوفسکایا، آنا.(2017). قانون زندگی: قراردادهای طلاق در روسیه مدرن اولیه، کریتیکا: کاوش درتاریخ روسیه و اوراسیا 18، 4، (ص661-683)
جونز،دیوید دبلیو ؛کاستنبرگ، آندریاس. جی.(2004). خدا، ازدواج و خانواده: بازسازی بنیاد کتاب مقدس،ویتون، انتشارات کراس وی.
دویگا، آر.(2018). «ازدواج و زنا درآنّاکارنینا تولستوی». مجله بینالمللی تحقیقات پیشرفته، ایدهها و نوآوریها در فناوری، (ص 929-931).
رحيمي¬ثابت، فاطمه؛ مفتاح، احمدرضا.(1397). «چگونگي ¬تحول مفهوم ازدواج¬ دركليساي كاتوليك و چالشهاي پيش رو». معرفت اديان، سال نهم. شماره دوم. پياپي34. بهار. (ص110-93)
زالمبانی، ماریا.(2017). نهاد ازدواج درخلاقیت لئو¬تولستوی- «خوشبختی¬خانوادگی»، «آنّا-کارنینا» و «سونات کریتسر» ، مسکو، انتشارات دانشگاه دولتی روسیه برای علوم انسانی.
زینوویف، الکسی ویکتورویچ.(2012). «تصویرخانه و «اندیشه¬خانوادگی» در آثار ل. ن، تولستوی، مسکو، انتشارات دانشگاه ساراتوف. (ص 49-52).
سوخوف، آندری دمیتریویچ.(2001). ال. ان. تولستوی و دین. مجله علمی و نظری فلسفه وجامعه، مسکو، (ص115-129).
سینیتسینا، یو، پ.(2010). تصویر«دین¬ناب» درآثار ال. ان. تولستوی درنمونه نگرش به مسیحیت و بودیسم، نظام ارزشی جامعه مدرن، (ص 111-115).
صفائی، حسین و امامی، اسدالله.(1384). مختصر حقوق خانواده؛ چاپ هشتم، تهران، نشر میزان.
علی¬زمانی،امیرعباس، مهدی زنجانیان، آرزو.(1396). معنای معنا درچهار دوره زندگی تولستوی، نقد ونظر، دوره 22، شماره 87 (ص34-62 )
فارسیان،محمد رضا و درپا، مریم.(1392). «تأثیر تولستوی در تجلی «عشق» در رمان ژان- کریستف»، پژوهش¬های ادبیات تطبیقی،(ص 141- 160)
کتاب مقدس.(1380). ترجمه فاضل خان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، چاپ اول، انتشارات اساطیر.
گاچوا، آناستازیاجورجیونا.(2011). لئوتولستوی و فدوروف: اختلاف نظر درباره معناو هدف مسیحیت، مجله ادبی. (ص 122-90)
گرشکویچ، تاتیانا.(2019). «سوء¬ظن در دادگاه: سونات¬کرویتسرتولستوی و آدرس پازدینشف ناباکوف»، انتشارات انجمن زبان مدرن آمریکا.( ص459-474)
گوستافسون، ریچارد، اف.(1986). لئو تولستوی: مقیم وغریبه، انتشارات دانشگاه پرینستون.
مورسون، گری ساول.(2007). آناکارنینا در زمان ما: بادیدی خردمندانه¬¬¬¬تر، انتشارات دانشگاه ییل، نیوهیون و لندن.
مولند، اینار.(1381). جهان مسیحیت، ترجمه ¬محمدباقرانصاری ومسیح مهاجری. چاپ دوم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
میرونوف، بوریس نیکولایویچ.(2003). تاریخ اجتماعی روسیه در دوره امپراتوری (18 تا اوایل قرن 20): ظهور شخصیت، دموکراسی. خانواده، جامعه مدنی و حاکمیت قانون، جلد2 - سن پترزبورگ.
مینا، کیم.(2012). «ازدواج و خانواده با او روزانوا و دی. مرژکوفسکی (دو تفسیر از «سونات کروتزر» و «آنا کارنینا» ال. تولستوی)»، مجله، بولتن نقد ادبی زبانی. فرهنگ شناسی. (ص124-134).
ميراني، ارسطو.(1390). «جان ميلتون و اخلاق زناشويي مسيحي». دوفصلنامۀ علمي - پژوهشي، پژوهشنامۀ اديان. سال پنجم. شمارۀ دهم. پاييز و زمستان. (ص 175-151)
نصراصفهانی، محمدرضا؛ فاطمی، مرضیه السادات.(1400). «گرهافکنی و بحرانسازی درعناصر روایت رمان آنّاکارنینا» فنون ادبی، - شماره 34 (ص 117 تا 128)
ویجایا، وینا.(2020). مخمصه زن در مادام بواری و آنّاکارنینا، مجله بین المللی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (IJHCS)، جلد 7، شماره 3. (ص70-87).
هالیول، استفان.(2010). «تأملاتی درباره تولستوی و موسیقی»، انتشارات دانشگاه سنت اندروز(موسیقی و احساسات)، (ص 45-64).
یاحسینی موسوی، فاطمه؛ موسوی سیرجانی، سهیلا؛ لطفی عظیمی، افسانه.(1400). «معنای زندگی در آثار لئو تولستوی و معنادرمانی ویکتور فرانکل»، جستار نامه ادبیاتتطبیقی، شماره 16، (ص 212-245).
یحیی¬پور، مرضيه.(1379). «نگاهي ¬به تحول جهان¬بيني نيكلا¬يويچ تولستوي (براساس ¬رمان -آناكارنينا)». مدرس. دوره چهارم. شماره سه. پاييز 1379(ص26-17)
آنتونیاچی، آلیاندرا.(2015). بحران خانواده روسی در آثار داستایوفسکی، تولستوی و چخوف، دانشگاه کانتربری.
https://ir.canterbury.ac.nz/server/api/core/bitstreams/8e2b1af5-b9a8-4316-a070-a678f0af14c8/content
میلرپیفوست جونیور، فرانسیس.(2005). «بدبینی، دین و فرد در تاریخ: معنای زندگی از نظر لئو تولستوی و امیل زولا»، دانشگاه ایالتی فلوریدا.
https://diginole. ib.fsu.edu/islandora/object/fsu:176431/datastream/PDF/view