سنجش مشارکت اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری ( مطالعه موردی: شهر ساری)
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریسید حسن رسولی 1 , آزیتا رجبی 2 , صدرالدین متولی 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز ، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
3 - دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, گردشگری, توسعه پایدار, ساری,
چکیده مقاله :
گردشگری یکی از حوزههای مهم اقتصادی در جهان محسوب می گردد که با سرعت در حال پیشروی است و حجم قابل توجهی از درآمد، اشتغال و تولید ملی را به خود اختصاص داده است و به عنوان یکی از منابع اثربخش در راستای ایجاد درآمد ارزی یک کشور محسوب می گردد. مشارکت مردم در توسعه گردشگری بخشی از یک حرکت جهانی است و به همین دلیل هم در برنامه های جهانی مانند برنامه جامع گردشگری، بر توسعه گردشگری در سطح ناحیه ای و محلی با مشارکت مردم بومی و جامعه محلی تأکید شده است. اهمیت مشارکت در روابط وپیوندهای اجتماعی به گونه ای است که می توان آن را عنصر اساسی زندگی اجتماعی تلقی نمودکه زمینه همکاری و تعامل را در ابعاد مختلف گسترش می دهد. مقاله حاضر گردشگری را به عنوان صنعتی خدماتی و انسان محور می داند که نقش سازنده مردم به منظور گسترش و توسعه آن با اهمیت تلقی می نماید. نتایج و یافته های پژوهش حاکی از آن است که نگاه به مردم در صنعت گردشگری باید از نگاهی مصرف گرایانه به نگاهی تولید کننده و عرضه کننده تبدیل شود؛ همچنین مردم در توسعه صنعت گردشگری باید وارد بخش تصمیم سازی و سیاستگذاری شوند تا خود را موظف به حضور در بخش اجرا بدانند و با مشکلات و موانع احتمالی مبارزه نمایند. از این روی با توجه به عناصر و عوامل مختلف توسعه صنعت گردشگری راهکارهای پیشنهادی به منظور افزایش مشارکت اجتماعی و مردمی به عنوان محور و شاخص توسعه ارائه شده است
Tourism is considered one of the important economic sectors in the world, which is advancing rapidly and has allocated a significant amount of income, employment, and national production to itself, and is considered as an effective source in generating a country's foreign income. People's participation in the development of tourism is part of a global movement, and for this reason, it has been emphasized in global programs such as comprehensive tourism programs, regional and local tourism development with the participation of indigenous people and local communities. The importance of participation in social relationships and connections is such that it can be considered as an essential element of social life that expands cooperation and interaction in various dimensions. This article considers tourism as a service-oriented and human-centered industry, which perceives the constructive role of people in its expansion and development as important. The results and findings of the research indicate that the view of people in the tourism industry should shift from a consumer-oriented perspective to a producer and supplier perspective; also, people in the development of the tourism industry should be involved in decision-making and policymaking in order to consider themselves obligated to participate in the implementation sector and combat potential problems and obstacles. Therefore, considering the various elements and factors of tourism development, proposed solutions have been presented to increase social and popular participation as the focus and indicator of development.