ارزیابی ورتبه بندی شاخص های پایداری محیط شهری منطقه 22کلانشهرتهران درراستای حفظ اکوسیستم طبیعی
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریامیرحسین حکمتی 1 , حمیدرضا جودکی 2 , یوسفعلی زیاری 3
1 - دانشگاه ازاداسلامی واحد قشم
2 - 'گروه جغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه آزاداسلامی واحداسلامشهر
3 - دانشگاه ازاداسلامس واحدتهران مرکزی
کلید واژه: شاخصهای پایداری, ارزیابی و رتبه بندی, پایداری محیطشهری, منطقه 22کلانشهرتهران,
چکیده مقاله :
طبق گزارش سازمان ملل درسال1900تنها10%ازجمعیت جهان درشهرها زندگی می کردند اما در سال 2007 جمعیت شهری جهان به 50% رسید. شهرها به عنوان عامل اصلی ایجادکننده ناپایداری در جهان به شمار می روند و در واقع پایداری شهری و پایداری جهانی هر دو مفهومی واحد هستند. از اینرو توجه به پایداری به یکی از مباحث مهم در ادبیات شهرسازی در جهان بدل گشته است. هدف این تحقیق بررسی معیارها و زیر معیارهای شاخصهای پایداری شهری در منطقه 22کلانشهر تهران می باشد. روش تحقیق توصیفی -تحلیلی بوده و با استفاده از مبانی تحقیق و پرسشنامه پنج لیکرت معیارها و زیرمعیارها تعیین شدند و سپس با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی الویتبندی زیرمعیارها انجام شد و نتایج نشان دادکه در بین زیرمعیارهای محیط زیست زیرمعیار "پوشش چشم انداز و پوشش گیاهی"در بین زیر معیارهای انرژی زیرمعیار"بهرهوری انرژی"دربین زیرمعیارهای استفاده از زمین زیر معیار"سبز بودن درمقابل مناطق ساخته شده"دربین زیرمعیارهای حمل ونقل وزیرساخت زیرمعیار"خیابان ایمن" در بین زیرمعیارهای ایمنی زیرمعیار"ایمنی اماکن عمومی"و در بین زیرمعیارهای سلامتی زیر معیار پتانسیل تهویه و در بین زیر معیارهای مسکن زیر معیارهای"طرح مسکونی"و در بین زیر معیار اقتصاد زیر معیار تشویق برای سرمایه گذاریهای جدید در اولویت قراردارند.
According to the United Nations, in 1900, only 10% of the world's population lived in cities, but in 2007, the world's urban population reached 50%. . The purpose of this study is to investigate the criteria of the Minister of Urban Sustainability Indicators in the 22nd metropolitan area of Tehran. The research method is descriptive-analytical and in terms of the purpose of a research is data collection using library and field studies using the basics of the research and the five-Likert questionnaire, the criteria were determined by the Minister of Standards. Then, using the method of hierarchical analysis, the sub-criteria were prioritized. Built "Between Transportation Sub-Criteria Minister of Infrastructure" Safe Street "Between Safety Sub-Criteria Sub-Criteria" Safety of Public Places "and Between Health Sub-Criteria Ventilation Potential and Between Housing Sub-Criteria" Housing Plan "and New Criteria for Investment
_||_