ابنفارض و حافظ درجستجوی تجلیات الهی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیحسین فامیلیان سورکی 1 , علی ابوالحسنی 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. نویسنده مسئول:
h.familian@yahoo.com
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: حافظ, Hafez, ابنفارض, Ibn al-Farid, Manifestation, جلوههای عرفانی, تجلیات, Mystical Effects,
چکیده مقاله :
در اندیشههای عرفانی، اصل جهانبینی عارف بر محور وحدت وجود است. اینکه ذات حق به جلوههای گوناگون در کثرات و تعینات تجلّی کرده است و آنها را آیینۀ تمام نمای حق نموده است. باتوجه به تأثر حافظ از اندیشههای ابن فارض این مفهوم در اندیشۀ عرفانی وی نیز واردشده است. در ادبیّات تطبیقی نقاط اشتراک و افتراق، تأثیر و تأثر دو ادیب وکار آنها بررسی میشود. ادبیّات ملی یک کشور را غنی میکند، باعث تبادل افکار و توسعۀ فرهنگی میشود و اینگونه ادبیّات یک ملت را بر جهان عرضه می دارد؛ لذا در این جستار، سعی شده است جلوههای عرفانی دو شاعر معروف عربی و پارسی ابن فارض مصری و خواجه حافظ شیرازی در چارچوب ادبیّات تطبیقی و روش مقایسهای بررسی شود؛ اما آنچه قابل اثبات میباشد این است که هر دو شاعر معروف، قدر اشتراکهای در آبشخورها و زبان عرفانی دارند و در مفاهیم اساسی عرفانی مانند بحث تجلّی، قابلمقایسهاند و باتوجه به تحلیلهای انجامشده از زندگی اجتماعی و ادبی این دو ادیب معروف، خواجه حافظ شیرازی از ابن فارض مصری بهطور غیرمستقیم؛ یعنی از طریق تعلّم در مکتبهای زمانه اش تأثیر پذیرفته است.
In mystical thought the principle of mystic worldview is centered on unity. The essence of right has manifested itself in various manifestations and variations, and has rendered them the all-seeing ritual of righteousness. Given the influence of Hafez on Ibn al- Farid's ideas, this concept has also been incorporated into his mystical thought. In comparative literature, the commonalities and differences between the two literatures and their literature are studied. The national literature enriches a country, promotes cultural exchange and develops the literature of a nation to the world. In this article, the mystical effects of two famous Arab and Persian poets, Ibn al-Farid at mesry and Khwaja Hafez Shirazi is examined in the context of comparative literature and comparative method, but what is provable is that both famous poets have a common ground in drinking and mystical language and are comparable in basic mystical concepts such as manifestation discussion and based on analyzes of life The social and literary of these two famous literatures, Khwaja Hafez Shirazi of Ibn al-Farid mesry has been indirectly influenced by the teachings of the schools of its time, that is, through education
_||_