دیدگاه ابنعربی بر وحیانیبودن قران و پاسخ به شبهات آن
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیمرتضی ملکیان 1 , عبدالرضا مظاهری 2 , خسرو ظفرنوایی 3
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
2 - استاد گروه عرفان و ادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.نویسنده مسئول:
mazahri 711@ yahoo.com
3 - دانشیار گروه عرفان و ادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
کلید واژه: تأویل, خیال, مکاشفه, رؤیا, dream, interpretation, revelation, Imagination, Binding, عالم مثال مطلق, مقید, فدا, Aalam-e Mothol,
چکیده مقاله :
معانیی که از حضرت الهی فرودمی آیند یک صورت جسمانی مانند صورت خیال ما می پذیرند و سپس به عالم ملک فرودمی آیند. بدین لحاظ جهان مثال را خیال منفصل نیز می نامند. و ارواح کلی انسانی پیش از ظهورشان در بدن با آن صورت ها ظاهرند و اکثر مکاشفات در این عالم است که آن را خیال مقید می نامند انواع خواب ها مربوط به این عالم است و معبر نیز خواب را با توجه به این عالم تعبیرمی کند. پیامبر (ص) در مورد دو خواب فرموده : یوسف (ع) وقتی که برادرانش در برابر او سجده کردند صورت خارجیه حسیه را حق قرارداد و گفت خوابم تعبیر شد و آن را خیال اندر خیال دانست نه حقیقت و در مورد ابراهیم (ع) بایست خوابش را تأویل می کرد اما چون انبیاء امور را در عالم مثال مطلق مشاهد ه می کنند که مطابق با واقع است و نیازی به تعبیر ندارد آن را تأویل نکرد و به ذبح فرزندش پرداخت و این فدیه مربوط به آن چیزی بود که در ذهن ابراهیم (ع) بود نه آنچه در نفس الامر بود. به این دلیل خداوند فرمود: ان یا ابراهیم قد صدقت الرویا نفرمود در رویا صادق بودی. دکتر عبدالکریم سروش نیز به پدیدارشناسی قرآن پرداخته و در موردِ ماهیت رویا ، قرآن و وحی الهی نق. طه نظراتی دارد؛ از اینرو ، هر دوی این مطالب را بررسی می کنیم زیرا بر این اعتقادیم که تضاربِ آراء نه تنها جمودِ فکری دینی را ازبین میبرد بلکه بیش از آن ، باعثِ رشدِ و ارتقاء معرفتی نیز می گردد. این مقاله ، از رهآوردِ چالشهای میانِ ادعای سروش و نقدهای بر آن است که میتواند به درک و فهمی عمیقتر از مسائلِ مهم و تأثیرگذار در زندگی دینی راه یابد.
The meanings that come down from the Divine Presence take a physical form like the form of our imagination and then they come down to the realm of the realm. In this sense, the world of example ( Aalam-e Mothol) is also called "detached imagination". And all human spirits appear in those forms before they appear in the body, and most of the revelations are in this world, which is called "bound imagination". All kinds of dreams are related to this world, and the interpreter interprets the dream according to this world. Prophet (pbuh) said about two dreams: Yusof (pbuh) when his brothers prostrated before him, he considered the external appearance of the sense to be the truth and said that my dream was interpreted and considered it a fantasy within a fantasy, not a reality, and in the case of Ibrahim (pbuh) he should interpret his dream, but because the prophets observe things in the world of absolute example, which is in accordance with reality and does not need interpretation, he did not interpret it and proceeded to slaughter his son, and this ransom was related to what was in the mind of Ibrahim (A.S.). The view of the critics that deals with the phenomenology of the Quran. It deals with the nature of dreams, Quran and divine revelation. Therefore, we examine both of these materials. What's more, we believe that the conflict of opinions not only destroys the stagnation of religious thought, but also causes the growth and advancement of knowledge. This article is about solving the challenges between the claims of the critics and the criticisms on it, which can achieve a deeper understanding of the important and influential issues in his religious life.
_||_