شریعت، عرفان و اخلاق در «مجنون و لیلی» امیرخسرو دهلوی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهدشت، گروه ادبیات فارسی، دهدشت، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، استاد گروه ادبیات فارسی، کرج، ایران
کلید واژه: امیرخسرو دهلوی, مجنون و لیلی, شریعت, عرفان و اخلاق,
چکیده مقاله :
شناخت ویژگیهایی کاثر، تحلیل معانی، فهم مسائل ادبی و آگاهی خواننده را نسبت به میزان دانش و معلومات صاحب آن بیشتر میسازد. آثار امیر خسرو دهلوی از متون مهم ادبیات فارسی به حساب میآیند. یکی ازین آثار، «مجنون و لیلی» است که به تقلید از لیلی و مجنون نظامی سروده شده است. هر کس در نگاه اوّل به جنبههای عاشقانه و غنایی داستان مجنون و لیلی میاندیشد، امّا با مطالعه و ورود به داستان در مییابد که امیر خسرو در حوزة تصوّف، عرفان، اخلاق و نیز معارف اسلامی آگاهی کافی داشته است و این آگاهی به خوبی در آثار وی نمود پیدا کرده است، چون از هشت سالگی با شیخ نظامالدین اولیاء حشر و نشر داشته است و خود نیز فطر تیبیدار داشت، اشعار و آثار او تحتالشعاع ضمیر روشن و آگاه وی از تعالیم عالیة دین بوده است. این مقاله به بررسی نمود شریعت، عرفان واخلاق در مثنوی «مجنون و لیلی» میپردازد که شاعر از آنها بهره گرفته است.
Appreciating the characteristics of a work of art will increase the semantic analysis, understanding literary issues, and the knowledge of reader against the knowledge and understanding of the creator of the work of art. Amir khosro Dehlavi’s works of art are deemed as the significant texts of Persian literature. Leili va Majnoon is one of his works which is composed as an imitation of Nezami’s Leili va Majnoon. At the first glance, everyone thinks about lovely and lyrical aspects of Majnoon va Leili, but after getting involved in studying the story, the reader finds out that Amir Khosro has adequate amount of knowledge in the field of mysticism, Sufism, ethics, and Islamic education so that such a knowledge was well reflected in his works because since being eight years of age he was interacting with Sheilkh Nezamedding Owliya and he himself had a cautious instinct. His poetry and other works are overshadowed by his clear and knowledgeable nature out of higher religious trainings. This paper deals with the symbols of Shari’ah, mysticism and ethics in Majnoon va Leili couplet out of which the poet draws upon.