کمال انسان از دیدگاه امام خمینی(ره)
محورهای موضوعی :صادق فریسات 1 , فرج الله براتی 2 , سیدجاسم پژوهنده 3
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشههای امام خمینی(ره)، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. نویسنده مسئول: farajollah.barati@yahoo.com
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: انسان, کمال , عرفان, امام خمینی(ره).,
چکیده مقاله :
انسان برتر از همه موجودات و ملائکه و خلیفه و جانشین خدا در زمین است. او علت غایی عالم آفرینش است. هرچند به صورت ظاهر در مرحله آخر آفرینش قراردارد ولی به حسب معنی نخستین موجود خلقت است. در بحث از هویت انسان بهترین تعریف ابتدا در سخن خدواند تجلی پیداکرده که میفرماید:« إِنِّي جَاعِل فِي ٱلأَرضِ خَلِيفَة » به این معنا که خداوند هویتی جدا از دیگر مخلوقات به انسان بخشیده است. در این مقاله که با روش تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است. برآنیم ضمن تعریف انسان و هویت وی به تصویری روشن از کمال انسان از دیدگاه امام خمینی(ره) بپردازیم و به این نتیجه خواهیم رسید که شناخت استعداد و تواناییها، تنها در پرتو شناخت ابعادی وجودیاش ممکن است و اگر انسان بتواند هویت و ابعاد وجودیش را بشناسد و به شناخت خود برسد میتواند خداوند را نیز بشناسد و به مقصد نهایی کمال خود دست یابد.
Human is superior to all creatures and angels, the caliph and vicegerent of God on earth. He is the ultimate cause of creation. Although it appears to be in the last stage of creation, but according to its meaning, it is the first being of creation. In the discussion of human identity, the best definition is first manifested in God's speech, where he says: "I made the man as my caliph on the earth” in the sense that God has given man an identity separated from other creatures. In this article, which is done with analytical-descriptive method, while defining man and his identity, we will look at a clear picture of the perfection of man from Imam Khomeini's point of view, and we will come to the conclusion that knowledge of talents and abilities can only be recognized in the light of knowledge. Its existential dimensions are possible, and if man can know his identity and dimensions and come to know himself, he can also know God and reach the final destination of his perfection.
-قرآن
-ابن عربی، محی¬الدین، الفتوحات المکیه،( چهار جلدی ) بیروت، دارالصادر، بی تا.
-اردبیلی، سید عبدالغنی، 1381، تقريرات فلسفه امام خمینی،3جلدی،تهران، موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی.
-الاحسائی، ابن ابی¬الجمهور، 1403ق. عوالی اللئالی العزیزیه، تحقیق: مجتبی عراقی، قم، سیدالشهدا.
-¬تمیمی، عبدالواحد، تمیمی، 1366، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات.
-حسن¬زاده آملی،حسن، 1375،نصوص الحکم بر فصوص الحکم، تهران، رجا.
-شیخ صدوق، علل الشرایع، قم، داوری، بی تا.
-کاظمی خلخالی، زین العابدین،1380، الجواهر¬السنیه،کلیات حدیث قدسی محدث عاملی، تهران، دهقان.
-منسوب به امام حسن عسکری (ع)، 1422، تفسیر المنسوب الی الامام العسگری(ع)، تحقیق: سیدعلی عاشور،مؤسسه التاریخ العربی.
-موسوی خمینی ، روح الله ، 1370، آداب الصلاه ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام¬خمینی، تهران.
----------------، 1381،شرح دعای سحر، تهران، مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام.
--------------- ،1382، شرح جنود عقل وجهل، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ هفتم.
---------------- ، 1388، تفسیر سوره حمد، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
---------------- ، 1387، جهاد اکبر، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
----------------- ، 1385، صحیفه امام خمینی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
-----------------1382 ،شرح چهل حدیث،تهران ، مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی، چاپ هفتم.
------------------، 1373، مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام.
-میرداماد 1380، محمد باقر، جذوات و مواقیت، میراث مکتوب، تهران، تصحیح و تعلیق، علی اوجبی.