معنایمکان در معماری بازار تاریخی تبریز باتوجه به رویکرد مطالعاتفرهنگی
محورهای موضوعی : معمار شهرفرناز خیابانی 1 , احد نژادابراهیمی 2 , شهریار شقاقی 3 , آزیتا بلالیاسکویی 4
1 - دانشپژوه دکتری معماری گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
2 - استاد گروه معماری و معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران.
3 - استادیار گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی، شبستر، ایران.
4 - دانشیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: معنای مکان, بازار تاریخی تبریز, معماری, هویت واحد, مطالعات فرهنگی,
چکیده مقاله :
برای تعریف ماهیت یک چیز، باید درپی یافتن نوعی ارتباط یا ساختار باشیم که درمیان تعدادی از موقعیتهای مرتبط بهطور ثابت و لایتغیر باقی میماند. هدف اصلی ازآنرا میتوان بُعد پدیدارشناسی، در بررسی، تحقیق و شناختمستقیم و بیواسطۀ پدیدهها عنوان نمود. استقرار هویت هر عصر، معنایمکان خودرا دارا بوده است. گرچه الحاقی در برخورد با جُنبشی رُخ دهد فعلوانفعالاتی توصیف میگردد. بهطورخاص، مجموعۀ بازار تاریخی تبریز را میتوان یک چارچوب رسا و گرانمایه با ویژگی و خصوصیات بیهمتا همچون هنر، معماری و مملو از زیبایی بیمانند درتبیین توسعۀ پایدار از دیرباز تابهامروز درجهت معنایمکان، دارای هویتواحد، هویدا داشت. علیهذا هدف پژوهش حاضر، کاوش و تجزیهوتحلیل معنایمکان در معماری بازار تاریخی تبریز باتوجهبه رویکرد مطالعات فرهنگی، در آفرینش یک راهبرد معنای مفهومی افزونبر بینش فرانمونهای مستتر معنایی، میباشد. تحقیق حاضر را میتوان بهروش اجرایی تحقیق توصیفی-تحلیلی توصیف نمود؛ و برپایۀ مستندات مکتوب در پدیدارکردن یک راهبرد با واکاوی کیفی-کمی بهرهمند میباشد. یافتههای پژوهش نمایانگر آن استکه مجموعۀ بازار تاریخی تبریز در پیوست بقاء معنایمکان بهمانند ابعاد معنای در معماری مجموعه افزونبر نمود آمیخته و هویتواحد، درآن پدیده است. بهطورخاص، شهر تبریز و مجموعۀ بازار تاریخی تبریز دارای یک همبستگی و فرنایش بوطیقای فضا (عطف به مکان)، در معماری بیمثال همزادگونه با تبیینات معنایمکان در نهان خود حائز هویتمندی بهحساب میآید. درنتیجه، دراین تحقیق برآنیم مجموعۀ بازار تاریخی تبریز چه بهمثابۀ معنایمکان در معماری آن، چه بنمایۀ سرمایۀ اجتماعی-فرهنگی-اقتصادی-سیاسی و چه بهجهت پایداری بدید درخورتوجه و دلبستگی ماندگاری در سطوح جهانی منظور میگردد.
To define the nature of something, one must seek a kind of relation or structure that is consistent in multiple related conditions. Its prominent goal is the phenomenological dimension in direct and immediate analysis, inquiry, and cognition of phenomena. The settling of each age’s nature contains its specific definition of place. Though reaching a new style might imply a kind of addition and description of some actions. Specifically, considered a unique complex of art, architecture, and beauty, the Bazaar of Tabriz is an evident and rich structure in the presentation of sustainable development by the meaning of place and as having a “Unitary Identity”. Therefore, the goal of the present study is to seek and analyze the “meaning of place in the historic Bazaar of Tabriz based on the cultural studies approach”, In the creation of a strategy, in addition to the hidden meaningful hyper phenomena. The present study is based on a descriptive-analytical method And makes use of written documents to develop a strategy by quantitative-qualitative research. The results of the study show that the Bazaar of Tabriz emerged as an addition to the subsistence of the meaning of place like meaningful dimension in its architecture in addition to the combined phenomenon and “Unitary Identity”. Specifically, Tabriz and the historic Bazaar of Tabriz consisting of a unity and development of the space poetics (place oriented), is considered as having identity by the emergence of the meaning of place in itself. As a result, the present study aims to show the historic Bazaar of Tabriz internationally as the representative of the meaning of place, as the social, cultural, economic, and political basis, and also as a sustainable building to which must be paid attention and remembered with an eternal affection.