• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی اسناد یونسکو در رابطه با جامعه اطلاعاتی (wsis) و آزادی اطلاعات
        بی بی سادات میراسماعیلی فائزه سادات مالکی
        جامعه اطلاعاتی با سرعتی سرسام آور در حال تحول است و جامعه صنعتی قرن بیستم به سرعت جای خود را به جامعه اطلاعاتی قرنبیست و یکم می دهد.جامعه اطلاعاتى بازگوکننده ى توسعه تکنولوژى هاى نوین ارتباطى و اطلاعاتى و تجدید سازمان جامعه پیرامونجریان اطلاعات است. جامعه اطلاعاتى وسیله چکیده کامل
        جامعه اطلاعاتی با سرعتی سرسام آور در حال تحول است و جامعه صنعتی قرن بیستم به سرعت جای خود را به جامعه اطلاعاتی قرنبیست و یکم می دهد.جامعه اطلاعاتى بازگوکننده ى توسعه تکنولوژى هاى نوین ارتباطى و اطلاعاتى و تجدید سازمان جامعه پیرامونجریان اطلاعات است. جامعه اطلاعاتى وسیله اى براى توسعه اقتصادى، اجتماعى، است موتورى براى رشد و توسعه ستون مرکزىساخت یک اقتصاد و جامعه جهانى مى باشد. آزادى اطلاعات یک حق بنیادین بشر است، و سنگ بناى تمام آزادى هاست، آزدىاطلاعات به طور ضمنى در برگیرنده ى حق گردآورى، ارسال و انتشار اخبار در هر جا و توسط هر کس بدون هیچ منعى .در اینو آزادى اطلاعات به روش تحلیل محتوا مورد بررسى قرار گرفته است . (WSIS) پژوهش اسناد یونسکو درباه ى جامعه ى اطلاعاتىهدف این پژوهش بررسى و شناخت روند مصوبات اجلاس هاى سازمان ملل درباره "جامعه ى اطلاعاتى" و "آزادى اطلاعات" مى باشدو همچنین آشنا کردن ایران با مباحثات اصلى پیرامون جامعه ى اطلاعاتى و آزادى اطلاعات که مورد تأکید در اسناد یونسکو مى باشدو ایران با شناخت موضوعات اهداف و زمینه هاى اصلى پیرامون جامعه اطلاعاتى وآزادى اطلاعات بتواند مشارکت فعال در جامعه ىاطلاعاتى داشته باشد. با توجه به نتایج این بررسى دولتمردان بتوانند شرایط اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى را براى ایجاد جامعه ىاطلاعاتى فراهم نمایند. براى انجام این تحقیق نمونه اى به حجم 390 ماده یا قانون یا پروتکل از اسناد یونسکو از سال 1987 تاسال2003 انتخاب شد و متغیرهاى مورد نظر در این نمونه ها مورد بررسی قرارگرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر رسانههای جمعی در افزایش احساس ناامنی و ایجاد رویکردهای امنیتی
        اعظم مهدوی پور نجمه شهرانی کرانی
        امروزه رسانههای جمعی باکارکردهای مشخص و تعیین شده خود، جایگاه ویژهای یافتهاند. به نحویکه به بارزترین عامل نظم، امنیتاجتماعی، همبستگی و مشارکت مردمی تبدیل شدهاند. دراین راستا رسانههای جمعی نقش بسیار مهمی در بسترسازی افکارعمومی وتأمین امنیت ایفا میکنند. آنچه مسلم است رسان چکیده کامل
        امروزه رسانههای جمعی باکارکردهای مشخص و تعیین شده خود، جایگاه ویژهای یافتهاند. به نحویکه به بارزترین عامل نظم، امنیتاجتماعی، همبستگی و مشارکت مردمی تبدیل شدهاند. دراین راستا رسانههای جمعی نقش بسیار مهمی در بسترسازی افکارعمومی وتأمین امنیت ایفا میکنند. آنچه مسلم است رسانهها باتوجه به توسعهکمی وکیفی که یافتهاند در عمل میتوانند هم فرصت و تهدیدیبرای دوام و قوام احساس امنیت باشند. رسانهها میتوانند مرز بین واقعیت و غیر واقعیت را کدر نموده و اطلاعات را به زیر پرده کشیدهو چهرهای مشوش ازجرم، مجرم و جنایت به نمایش گذارند. بدینسان، رسانهها از طریق ارائه یک چهره نادرست و غیرواقعی در موردمیزان جرم و عملکرد دستگاه عدالت کیفری، احساس ناامنی را افزایش داده و مردم را به سمت حمایت از سیاستهای امنیت محورسوق میدهند. به طوریکه افزایش مراجعه مردم به اخبارجنایی منتشر شده در رسانههای گروهی ارتباط نزدیکی با گرایش به امنیتمحوری و مخالفت با برنامههای بازپرورانه دارد. با افزایش فشار رسا نهای در جهت اعمال سیاست های سختگیرانه، امکان توسعهرویکردهای انسان مدارانه از بین میرود و مجال ظهور و رشد امنیت محوری فراهم میشود. دراین مقاله ضمن اشاره به رویکردهایامنیتی، به بررسی تأثیر رسانههای جمعی در افزایش احساس ناامنی و شکل گیری رویکردهای امنیتی پرداخته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش روابط عمومی دانشگاهها در توسعه فعالیت های آموزشی
        فاطمه احمدنژاد آتو
        این پژوهش به بررسی نقش روابط عمومی در توسعه فعالیتهای آموزشی دانشگاهها پرداخته است. و نشان داده است که تاچه میزاناطلاعات و خبررسانی در شناخت و آگاهی دانشجویان توسط روابط عمومی در توسعه فعالیتهای آموزشی نقش دارند.این تحقیق ازاین جهت مورد اهمیت قرار دارد که به نقش اطلاعات چکیده کامل
        این پژوهش به بررسی نقش روابط عمومی در توسعه فعالیتهای آموزشی دانشگاهها پرداخته است. و نشان داده است که تاچه میزاناطلاعات و خبررسانی در شناخت و آگاهی دانشجویان توسط روابط عمومی در توسعه فعالیتهای آموزشی نقش دارند.این تحقیق ازاین جهت مورد اهمیت قرار دارد که به نقش اطلاعات پرداخته و نشان داده که روابط عمومی تا چه اندازه می تواند موجب پیشرفت وتوسعه فرهنگی گردد.در این تحقیق از نظریه گرونیگ هانت استفاده شده است. که او به نقش روابط عمومی و پخش اطلاعاتدرست، انتقال و انعکاس اطلاعات سازمانها به مردم می داند. و همچنین برای تبین توسعه فرهنگی از نظریه آرجریس استفاده شدهاست. بدین صورت که طرح سازمان باید این امکان را فراهم کند که نیازهای افراد برای رشد شخصیتی و نیازهای سازمان برای بهرهوری با هم در یک مسیر قرار گیرند. به عبارت دیگر دلیل بسیاری از بی تفاوتی هایی که کارکنان از خود در سازمان نشان می دهند .ناشی از تنبلی آنان نیست بلکه بیشتر به خاطر این است که با کارکنان در سازمان شبیه کودکان رفتار می شود. در این پژوهش ازروشپیمایش استفاده شده است و جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزادواحد تهران شرق می باشد. حجم نمونه شامل 300 نفردانشجو می باشد و نمونه گیری در این تحقیق به روش تصادفی انتخاب شدهاست. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت است، در سطح توصیفی با استفاده از جداول فراوانی ،درصد فراوانی و شاخص های پراکندگی و مرکزی و در سطح استنباطی متناسب با سطح سنجش از ضریب همبستگی اسپیرمن استفادهشد . با توجه به آزمون فرضیه های موجود و تحلیل یافته ها می توان در این تحقیق این طور نتیجه گرفت که هر چه خبررسانی درزمینه های مختلف بیشتر می شود، اطلاعات دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شرق هم مطابق با آن بیشتر می شود .همچنین راهکارهاییجهت توسعه فرهنگی ارائه داده شد که ضروری ترین کار در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری گسترده در زمینه فناوری اطلاعات است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش اینترنت بر ارزش های خانواده (مورد مطالعه: جوانان منطقه 15 تهران)
        روح الله احمد زاده کرمانی طیبه قاسمی
        جامعه ایران در دهه های اخیر در جریان تحولات فرهنگی و اجتماعی وسیعی قرار گرفته است. از جمله این تغییرات ورود اینترنتاست، اینترنت پدیده ای است که تاثیرات زیادی بر جنبه های مختلف زندگی اجتماعی بر جای می گذارد همچنین ارزش ها نیز یکیاز مهم ترین اجزای نظام فرهنگی در سطح کلان چکیده کامل
        جامعه ایران در دهه های اخیر در جریان تحولات فرهنگی و اجتماعی وسیعی قرار گرفته است. از جمله این تغییرات ورود اینترنتاست، اینترنت پدیده ای است که تاثیرات زیادی بر جنبه های مختلف زندگی اجتماعی بر جای می گذارد همچنین ارزش ها نیز یکیاز مهم ترین اجزای نظام فرهنگی در سطح کلان و نظام شخصیت در سطح خرد هستند و تاثیر بسیاری بر الگوهای رفتاری و فک ریافراد دارند و در مسائل مختلف فردی و اجتماعی سهیم هستند.با توجه به تغییرات سریع در ابعاد مختلف زندگی بشر طی سالیان اخیر،ارزش ها نیز در ابعاد مختلف دچار تغییراتی شده اند. بنابراین تغییر ارزش ها را می توان یکی از دستاوردهای استفاده از اینترنتدانست. هدف اصلی پژوهشگر در این تحقیق این است تا به بررسی " نقش اینترنت بر ارزش های خانواده (مورد مطالعه جوانان منطقهاستفاده شده است و نمونه این تحقیق طبق فرمول کوکران (Survey) 15 تهران)" بپردازد. برای انجام این پژوهش از روش پیمایشیشامل 389 نفر از جوانان 18 تا 28 سال منطقه 15 تهران می باشند که از اینترنت استفاده کرده اند و به روش نمونه گیری تصادفیانتخاب شده اند. با استفاده از داده های پیمایش، دو بعد ارزش های سنتی و عقلانی مورد بررسی قرار گرفته اند . ابزار اصلی جمعمورد تجزیه و تحلیل spss آوری اطلاعات در این تحقیق ، پرسشنامه است که از طریق آمار توصیفی و تبیینی و با استفاده ازنرم افزارقرارگرفته اند. دراین تحقیق پس از بررسی ابعاد ارزش سنتی و عقلانی و نیز عوامل مؤثر بر ارزش های جوانان، با استفاده از نظریاتحوزه ارتباطات و نظریات حوزه ارزش به بررسی نقش اینترنت بر ارزش های خانواده از زوایای مختلف پرداخته شده است. نتایج برآن می دارد که استفاده از اینترنت دارای اثر مثبت و فزاینده با گرایش بر ارزش های عقلانی و اثر کاهنده بر ارزش های سنتی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اطلاع رسانی به موقع روابط عمومی هاو رضایت کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران)
        لیلا نیرومند
        توسعه و تقویت واحد روابط عمومی و ایجاد تعادل مناسب در سازمان ها و آموزش مستمر مدیران و کارکنان در این زمینه در توفیقسازمان و تحقق هدف ها بسیار موثر است. اثرگذاری بر مردم و ارباب رجوع و علاقه مند کردن به سازمان و حفظ وفاداریشان درسال های متمادی از طرق گوناگون مانند حفظ ک چکیده کامل
        توسعه و تقویت واحد روابط عمومی و ایجاد تعادل مناسب در سازمان ها و آموزش مستمر مدیران و کارکنان در این زمینه در توفیقسازمان و تحقق هدف ها بسیار موثر است. اثرگذاری بر مردم و ارباب رجوع و علاقه مند کردن به سازمان و حفظ وفاداریشان درسال های متمادی از طرق گوناگون مانند حفظ کیفیت ارائه خدمات، انگیزش و تعهد کارکنان به سازمان و... قابل حصول خواهد بود.دراین تحقیق سعی بر آن است که وضعیت اطلاع رسانی روابط عمومی ها درواحدهای دانشگاه آزاداسلامی واقع در استان تهران موردبررسی قرار گیرد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر بازی های رایانه ای برپرخاشگری بازیکنان حرفه ای نوجوان پسر گروه سنی 16 تا 20 سال شهرکرج
        فرشته بهرامی بهرامی بهرامی
        تاثیر بازیهای رایانه ای بر شخصیت رفتار و خلق و خوی نوجوانان دغدغه ای است که همواره بحث و جدلهای زیادی را در جامعهبرانگیخته ومتعاقبا زمینه های برای انجام پژوهشهای اجتماعی و نقد و بررسی این موضوع فراهم ساخته است. تحقیق حاضر می کوشددر کنار آشنا ساختن با فضای مجازی و بازی ه چکیده کامل
        تاثیر بازیهای رایانه ای بر شخصیت رفتار و خلق و خوی نوجوانان دغدغه ای است که همواره بحث و جدلهای زیادی را در جامعهبرانگیخته ومتعاقبا زمینه های برای انجام پژوهشهای اجتماعی و نقد و بررسی این موضوع فراهم ساخته است. تحقیق حاضر می کوشددر کنار آشنا ساختن با فضای مجازی و بازی های رایانه ای ،تاثیرات آنها را بر رفتار و خلق و خوی نوجوانان نشان دهد .هدف20 سال شهرکرج است . تحقیق به - پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای بر پرخاشگری بازیکنان حرفه ای پسر نوجوان 16روش علی- مقایسه ای می باشد. جامعه آماری تحقیق موردنظر کلیه بازیکنان حرفه ای نوجوان گیم نت شهر کرج که حجم آن 135نفر می باشد.که براساس نمونه گیری به عمل آمده با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 100 نفر تعیین شده اند. به طوری که تعداد15 گیم نت درمنطقه کرج شناسایی شد.وازاین 15 گیم نت 3 گیم نت وجودداشت که بازیکنان حرفه ای جهت بازی مراجعهمی کردند.ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه استاندارد پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه بازیهای رایانه ای ساخته شدهمحقق استفاده شده است.دراین تحقیق داده های حاصل از گردآوری پرسشنامه ها به دوطریق موردتجریه وتحلیل قرارگرفتهاند.درمرحله نخست داده ها به شیوه آمار توصیفی،که دراین قسمت از طریق جداول ونمودارهابه توصیف آنهاپرداخته شد.ودرمرحلهدیگر از طریق آزمونهای آماری مناسب بین مولفه های بازیهای رایانه ای وپرخاشگری در بازیکنان حرفه ای بررسی شده است .برایتحلیل آماری از تحلیل کوواریانس آنوا استفاده شد.یافته ها:نتایج نشان داد که نوع بازیهای رایانه ای بر پرخاشگرشدن نوجوانانتاثیرداردومعنادار بوده است. ونوع بازیهای رایانه ای بر تمام مولفه های پرخاشگری به جز خصومت تفاوت معنادار بوده است وتاثیرداشته است.همچنین مدت زمان استفاده از بازیهای رایانه ای برپرخاشگری بازیکنان حرفه ای نوجوان وتمام مولفه های آن بی معنا بودهاست.بنابراین می توان نتیجه گرفت که کسانی که به صورت حرفه ای بازی می کنند کلا پرخاشگر می شوند .ودر نهایت تاثیرتحصیلات بازیکنان رایانه ای بر پرخاشگری که دانشجویان از پرخاشگری جسمانی بیشتری برخوردارهستند.نتیجه گیری :نتایج لزومآموزش صحیح استفاده از بازیهای رایانه ای با توجه به نوع بازی ومدت زمان استفاده آن رانشان می دهد.چراکه آموزش باعث کاهشپرخاشگری ودرنهایت ارتقاء سلامت روحی را به دنبال دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - صورت بندی نظری فمینیسم درمطالعات رسانه ای ( باارائه مدل)
        آمنه بختیاری بهاره نصیری محمدرضا حقیقی
        نظریه فمینیستی، شاخه ای از پژوهش میان رشته ای است که جنسیت را به عنوان مقوله اصلی سامان بخش تجربه در نظر می گیرد. میتوان نظریه فمینیستی را نظامی تعمیم یافته و گسترده از ایده هایی درباره زندگی اجتماعی و تجربه انسانی دانست که از چشم اندازیزن محور شرح و بسط یافته است. این چکیده کامل
        نظریه فمینیستی، شاخه ای از پژوهش میان رشته ای است که جنسیت را به عنوان مقوله اصلی سامان بخش تجربه در نظر می گیرد. میتوان نظریه فمینیستی را نظامی تعمیم یافته و گسترده از ایده هایی درباره زندگی اجتماعی و تجربه انسانی دانست که از چشم اندازیزن محور شرح و بسط یافته است. این پیش فرض ها و پیش داوری های فرهنگی و اجتماعی، زنان را به نحو خاصی در رسانه هابازنمایی نموده به گونه ای که آشنایی با مضامین فمینیستی در مطالعات ارتباطی و رسانه ای ضروری گردیده است. به تصویر کشیدننقش های جنسیتی در رسانه ها طی فرایند اجتماعی شدن آموخته می شوند و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت اند. در این مقاله بهگفتمان های رادیکال، سوسیالیست و لیبرال که به رغم تفاوت های بسیار، در نقد الگوی کنترل اجتماعی ارتباطات و بازنمایی هایرسانه ای مشترک اند و استنباطی مشابه از جنسیت به عنوان مقوله دوانگاری متضاد با معنایی فراگیر و ثابت به لحاظ تاریخی دارند میپردازیم. لذا با توجه به اهمیت عصر ارتباطات ، اطلاعات و نقش جنسیت در رسانه ها و تمرکز و توجه صاحب نظران و کارشناساندوحوزه مطالعات زنان و رسانه، تامل و بررسی در این مقوله حائز اهمیت می باشد.نوع تحقیق حاضر؛ توصیفی- تبیینی و تکنیکگردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ای، همراه با ارائه مدل در حوزه فمینیسم و مطالعات رسانه و رویکردهای نظریمرتبط در این خصوص می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - جهانی شدن وارتباطات فرهنگی
        حسن گیوریان معصومه ذاکری
        این مقاله براساس این باورکه فرایندجهانی شدن برصنعت ارتباطات استواراست به گفتار حاضرنگاهی داردبه جهانی شدن ورشدتکنولوژی های نوین ، رسانه وفرهنگ متأثر از آن واژه جهانی بیش از چهارصد سال قدمت دارد اصطلاحاتی مثلازحدود 1960 رواج یافته واکنون ازنظر سرعت ووسعت به اوج خود رسیده چکیده کامل
        این مقاله براساس این باورکه فرایندجهانی شدن برصنعت ارتباطات استواراست به گفتار حاضرنگاهی داردبه جهانی شدن ورشدتکنولوژی های نوین ، رسانه وفرهنگ متأثر از آن واژه جهانی بیش از چهارصد سال قدمت دارد اصطلاحاتی مثلازحدود 1960 رواج یافته واکنون ازنظر سرعت ووسعت به اوج خود رسیده است . Globalizing ،Globalize ،Globalizationاین اصطلاح نخستین باربرای طرح تحولاتی که در زمینه فعالیتهای اقتصادی پدید آمده بود، مطرح گشت وپس از آن تمام عرصه هایسیاسی، اجتماعی، فرهنگی رادر بر گرفت. به نظر آنتونی گیدنز جهانی شدن فرایندی است که درکلیه ابعاداجتماعی، سیاسی، فرهنگیواقتصادی تأثیر گذاشته وباعث کاهش فاصله ها وگسترش ارتباطات میان جوامع مختلف گردیده است که ازآن به نام دهکه جهانیتعبیر می شود این فرایند ازابتدای تاریخ بشر وجود داشته ازهمان تأثیرات وتغییرات روبه فزونی بوده است، اما در حال حاضر سرعتوشتاب این حرکت بیشتر شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رابطه بین ارزشهای دینی و توسعه روابط عمومی در سازمان های هزاره سوم
        سید محمود هاشمی اسماعیل کاوسی محسن نایبی
        اسلام فراخوانی به سوی هدایت و ایمان و دعوت دوستانه ای است که خیر و صلاح را برای مردمان جستجو می کند و دیدگان آنها رابر نعمتی که با ایمان به خدا بر ایشان نازل می گردد، می گشاید. لذا روابط عمومی اسلامی باید بتواندبا حفظ ارزشهای متعالی مدیریترا در تصمیم گیری ها و استراتژی چکیده کامل
        اسلام فراخوانی به سوی هدایت و ایمان و دعوت دوستانه ای است که خیر و صلاح را برای مردمان جستجو می کند و دیدگان آنها رابر نعمتی که با ایمان به خدا بر ایشان نازل می گردد، می گشاید. لذا روابط عمومی اسلامی باید بتواندبا حفظ ارزشهای متعالی مدیریترا در تصمیم گیری ها و استراتژی های سازمان در قبال محیط و مخاطبان یاری رساند و وی را از اهمیت ارتباط دوسویه با محیط،ارزیابی سازمان از نظر مخاطبان ، ضرورت مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامه ها و سیاست های سازمان با گرایش ها و خواستهها و نیازهای مخاطبان، آگاه نماید.در این مقاله در راستای توسعه روابط عمومی اسلامی در سازمان ها، نخست مفهوم روابط عمومی در دوران معاصرمطرح و در ادامهضمن توصیف نقش ارزشهای دینی در روابط عمومی ، با توجه به چهار چوب نظری تحقیق به بررسی رابطه ارزشهای دینی و توسعهروابط عمومی در سازمان ها اشاره نموده ودر خاتمه نتایج حاصله از آزمون فرضیه ها ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - مدیریت نهادی سازی از طریق تلویزیون
        رضا نجف بیگی آرین قلی پور علی اکبر فرهنگی جاوید ایمانی
        نهادی سازی به معنای فراهم آوردن زمینه ها و شرایطی که موجب پایداری، استمرار و فراگیر شدن رفتارهای مطلوب شود همواره از بحث های ضروری در علوم انسانی و بویژه در مدیریت است، اما نهادی سازی فرآیندی سخت، پیچیده و طولانی مدت است. در اینشرایط، تلویزیون به دلیل تاثیرگذاری بر افکا چکیده کامل
        نهادی سازی به معنای فراهم آوردن زمینه ها و شرایطی که موجب پایداری، استمرار و فراگیر شدن رفتارهای مطلوب شود همواره از بحث های ضروری در علوم انسانی و بویژه در مدیریت است، اما نهادی سازی فرآیندی سخت، پیچیده و طولانی مدت است. در اینشرایط، تلویزیون به دلیل تاثیرگذاری بر افکار و رفتار انسان ها نقشی عمده دارد. در این تحقیق به این سوال پاسخ داده شده است که باچه شرایطی می توان هر موضوعی را از طریق تلویزیون نهادی کرد. جامعه پژوهش، صاحب نظران مدیریتی آشنا با مفاهیم رسانه ای وصاحب نظران رسانه ای آشنا با مفاهیم مدیریتی بوده است. براساس روش زمینه بنیان و نمونه گیری گلوله برفی، با سی نفر از کارشناسانمصاحبه شده و مدل نهادی سازی از طریق تلویزیون استخراج شده است. نظریه و مدل پدیدار شده مبین آن است که نهادینه سازی هرموضوعی از طریق تلویزیون، نیازمند بستر لازم، مهیا شدن شرایط علّی و اتخاذ راهبردهای مناسب است، اگرچه نقش عوامل مداخله گردر این فرآیند نباید از نظر دور نگه داشته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - عوامل موثر بر اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه
        نوروز هاشم زهی زهرا جاه بین
        مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر بر اعتماد شهروندان تهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه می پردازد. متغیر اعتماد شهروندانتهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه با ابعاد صداقت، صراحت، سهیم کردن، تمایلات همکاری جویانه واطمینان مورد سنجش20 تهران بود که تا سال 1391 حد اقل چکیده کامل
        مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر بر اعتماد شهروندان تهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه می پردازد. متغیر اعتماد شهروندانتهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه با ابعاد صداقت، صراحت، سهیم کردن، تمایلات همکاری جویانه واطمینان مورد سنجش20 تهران بود که تا سال 1391 حد اقل ،14 ،9 ،6 ، قرار گرفته است. حجم نمونه 400 نفر از شهروندان بالای 20 سال ساکن مناطق 1یک بار تجربه مراجعه به قوه قضاییه داشتند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. این تحقیق به روش پیمایش و با ابزارضریب ،F پرسشنامه که در قالب مقیاس لیکرت سازماندهی شده، انجام پذیرفت. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمونو تجزیه رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار P <= همبستگی پیرسون در سطح 0,05استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه معنی دار بین متغیر های پایگاه اقتصادی اجتماعی ، احساس امنیت ، میزان spssرضایت از عملکرد قوه قضائیه با اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه است و نیز تفاوت معنی داری در میزان اعتماد به عملکرددر بین دو گروه جنسیت زنان و مردان با میزان اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه وجود نداشت. نتایج کلی تحقیق در قالبتجزیه رگرسیونی نشان داد که عمده ترین متغیر های تأثیر گذار بر حسب میزان تاثیر بر اساس اولویت عبارتند از: رضایت از عملکردقوه قضائیه با وزن بتای ( 0,24 )؛ احساس امنیت با وزن بتای ( 0,17 )؛ پایگاه اقتصادی اجتماعی با وزن بتای ( 0,06 - )؛ در کل میزانضریب همبستگی تصحیح شده برابر 0,50 می باشد که نشان گر تبیین 50 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط مجموع متغیر هایهمبستگی بالائی بین مجموع متغیر های مستقل ؛ R = مستقل می باشد. ضمن آنکه بر اساس مقدار ضریب همبستگی چند گانه با 0,71و متغیر وابسته وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - بررسی تطبیقی دیدگاه دانشجویان (رشته علوم ارتباطات) دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات نسبت به فرصت ها وتهدیدهای فضای مجازی
        داوود صفایی معصومه ملکی
        این پایان نامه دیدگاه دانشجویان (رشته علوم ارتباطات ) دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات نسبت به فرصت ها و تهدید های فضایمجازی با هم مقایسه کرده است. هدف اصلی این پایان نامه، شناخت دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات (رشتهعلوم ارتباطات ) نسبت به فرصت ها و چکیده کامل
        این پایان نامه دیدگاه دانشجویان (رشته علوم ارتباطات ) دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات نسبت به فرصت ها و تهدید های فضایمجازی با هم مقایسه کرده است. هدف اصلی این پایان نامه، شناخت دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات (رشتهعلوم ارتباطات ) نسبت به فرصت ها و تهدید های فضای مجازی است که جهت پاسخ به آن نگرش از نظر نحوه میزان زمان استفاده ازفضای مجازی، بین میزان اطمینان به محتوای مطالب فضای مجازی، بین میزان آموزش در فضای مجازی، بین نگرش از نظر تاثیرجنسیت در گرایش به فضای مجازی میان دانشجویان دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است .این تحقیق با تکیه بر نظریه جامعه اطلاعاتی که جامعه ای متاثر از فن آوری است. روش این تحقیق، پیمایشی و ابزار اندازه گیری آنپرسشنامه اینترنتی و دستی و برآیند حاصل از تلفیق این دو پرسشنامه از جامعه آماری 82 نفری از دانشجو یان مرکب از مقطعکارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات در تهران و واحد علوم تحقیقات بوده است .مهم ترین نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد، بیشتر این دانشجویان ساعت های متمادی را برای استفاده از فضای مجازی صرفمی کنند، معتقدند در فضای مجازی آزادی اطلاعات وجود دارد، فضای مجازی با رشته تحصیلی شان آنها را آشنا کرده است، در اینفضا ارتباط تعاملی با کاربران برایشان فراهم شده،به اخبار و دست آورد های علمی دسترسی پیدا کرده اند ، همچنین این فضامی تواند به کاربران از جمله زن و مرد آسیب برساند، اما میزان شدت این آسیب نسبت به جنسیت کاربر اینترنتی فرق دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - ارزیابی پیمایشی آسیب های اجتماعی در یزد با تاکید بر عوامل رسانه ای
        محمودرضا مرتضوی
        نقش رسانه ها در امور فرهنگی و اجتماعی جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است. رسانه های جمعی، سطح وسیعی از افراد جامعه رادر معرض پیام قرار می دهند که می تواند با پیامدهای مثبت و منفی همراه باشد . پیامدهای رسانه ها عموما" در چهارچوب تئوری هایاثرگذاری پیام مطرح می شود . در ای چکیده کامل
        نقش رسانه ها در امور فرهنگی و اجتماعی جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است. رسانه های جمعی، سطح وسیعی از افراد جامعه رادر معرض پیام قرار می دهند که می تواند با پیامدهای مثبت و منفی همراه باشد . پیامدهای رسانه ها عموما" در چهارچوب تئوری هایاثرگذاری پیام مطرح می شود . در این پژوهش تلاش شده از طریق پیمایش و مقایسه نگرش ها در میان شهروندان یزد شاملکارشناسان سازمان های: بهزیستی، دادگستری و علوم پزشکی،همچنین اساتید دانشگاه و عموم مردم به بررسی آسیب های اجتماعیشهر یزد و نقش رسانه ها در این خصوص پرداخته می شود . در این پژوهش به پرسشهای زیر پاسخ داده می شود : 1- نگرششهروندان یزد درباره آسیب های اجتماعی این شهرچیست؟ 2- از نظر شهروندان یزد، تأثیرگذاری رسانه ها در آسیب های اجتماعیچگونه است؟ از نظر شهروندان یزد موقعیت تأثیرگذاری رسانه ها نسبت به سایر عوامل در بروز آسیب های اجتماعی در یزد به چهصورت است؟ دراین تحقیق مشخص شد که اکثریت شهروندان یزد اشاعه نابهنجاری های اجتماعی را بیش از گذشته می دانند و براین نظرند که ضمن کاهش سن اقدام به رفتار مجرمانه، فقر فرهنگی وواکنش های احساسی و هیجان پذیری از عوامل مهم غیر رسانهای بروز آسیب های اجتماعی است. ضمن آنکه تأثیر گذاری رسانه های جمعی را بیش از خانواده و مدرسه . می دانند . همچنین برحسب عامل های رسانه ای شبکه های تلویزیونی ماهواره ای، برنامه های صدا و سیما و اینترنت را به ترتیب اهمیت در برو ز آسیبهای اجتماعی موثر می دانند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - مطالعه رابطه بین مهارتهای ارتباطی اساتید دانشکده فنی دختران تهران ولی عصربا اثربخشی آموزشی
        سیدعلی رحمانزاده طاهره نجفی نیاسر
        هدف از این مطالعه رابطه بین مهارتهای ارتباطی اساتید دانشکده فنی ولیعصر تهران با اثربخشی آموزشی می باشد . برای انجام اینتحقیق با استفاده از روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه ، 197 دانشجو در 12 رشته تحصیلی در دانشکده فنی ولیعصر تهران در سال 91تجزیه و spss با استفاده از نمونه چکیده کامل
        هدف از این مطالعه رابطه بین مهارتهای ارتباطی اساتید دانشکده فنی ولیعصر تهران با اثربخشی آموزشی می باشد . برای انجام اینتحقیق با استفاده از روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه ، 197 دانشجو در 12 رشته تحصیلی در دانشکده فنی ولیعصر تهران در سال 91تجزیه و spss با استفاده از نمونه گیری تصادفی مورد سؤال قرار گرفتند .بعد از جمع آوری پرسشنامه ها داده ها با استفاده از نرم افزارتحلیل شد ، آمار استنباطی که در تجزیه و تحلیل به کار گرفته شد شامل ضریب همبستگی پیرسون می باشد.بعد از تحلیل و بررسی های انجام شده نتیجه گرفتیم که:هر اندازه مهارتهای ارتباطی اساتید بیشتر تقویت شود ،اثر بخشی گروههای علمی، ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان و پیشرفتتحصیلی دانشجویانافزایش می یابد و همچنین هر اندازه مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی اساتید بیشتر تقویت شود ،اثر بخشیگروههای علمی افزایش می یابد. پرونده مقاله