بررسی نقش ارتباطات کلامی در ایجاد انگیزه بعنوان عاملی تاثیرگذار بر مدل تعالی سازمانی : EFQM
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلی اکبر فرهنگی 1 , عطیه رحیمی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده عهده دار مکاتبات
کلید واژه: ارتباطات سازمانی, ارتباطات کلامی, مدل تعالی سازمان, EFQM ایجاد انگیزه وکانالهای ار,
چکیده مقاله :
امروزه ارتباطات یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در جامعه متمدن بشمار می آید،زیرا از یک سو انسان را به عنوان یک موجوداجتماعی به توسعه و تعالی می رساند و از سوی دیگر باعث بقاء و تداوم حیات سازمان به عنوان یک پدیده اجتماعی می گردد،چنانچهباید گفت، حیات هر سازمانی مرهون ارتباطات اثربخشی است که خود در ایجاد آن دخالت دارد و هیچ سازمانی بدون توسعهشبکه های ارتباطی مناسب نمی تواند در دستیابی به اهداف خود توفیق یابد.در این تحقیق تمرکز ما بر،تاثیر ارتباطات کلامی موجود درمی باشد.در واقع اهمیت ارتباطات در سازمان از این بابت است که (EFQM سازمان و نقش ان بر،تعالی سازمانها(مدل تعالی سازمانیبا ایجاد ارتباط مناسب، نیروی انسانی از خواسته های مدیریت آگاه می شود و با قرارگرفتن در تعامل می توانند خواسته های خود را نیزبه اطلاع مدیران برسانند.در این مقاله برآنیم که با توجه به تقسیم بندی ارتباطات درون سازمان،برحسب کانالهای ارتباطی،نقش واهمیت ارتباطات کلامی را بر مولفه ایجاد انگیزه در کارکنان به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر،تعالی سازمانی را،مورد بررسیقراردهیم.در نتایج جانبی نیز دریافتیم که؛ارتباطات کلامی در ب ین مدیران و کارکنان،به رغم بی اهمیت انگاشته شدن از سویمربوط به ارتباطات ،EFQM مدیران،تاثیر بسزائی بر تعالی سازمانی داشته به نوعی که 20.6 درصد کل امتیاز مباحث تعالی سازمانیکلامی موجود در سازمان می باشد.