چگونگی تاثیرگذاری برنامه های رسانه ای، برمیزان نوسازی شهری ( از دیدگاه شهرندان تهرانی )
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد سلطانی فر 1 , افسانه مظفری 2 , نصیبه رستگارپور 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: رسانه های جمعی, برنامه های رسانه ای, بافت های فرسوده, نوسازی شهری,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی چگونگی تاثیرگذاری برنامه های رسانه ای شهرداری تهران بر روند نوسازیبافتهای فرسوده شهر تهران .امروزه رسانه ها جنبه های مختلف زندگی بشر را احاطه کرده اند. مطالعات پیشین در ایران درزمینه رسانه ،بیشتر به میزان تاثیر گذاری رسانه ها در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیبوده است اما این مقاله سعی دارد در جهت روزنامه نگاری توسعه ، با توجه به افزایش میزان نوسازیبافتهای فرسوده شهرتهران در سالهای اخیر، و از طرفی شروع وافزایش پخش برنامه های مختلفدرباره نوسازی از رسانه های جمعی به وجود رابطه معنادار میان پیگیری برنامه های رسانه ای توسطشهروندان و روند نوسازی شهری بپردازد.در این پژوهش به منظور گردآوری ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای جمع آوری داده هایمورد نیاز موجود درجامعه آماری از روش پیمایش استفاده شده است.با مطالعه نتایج تحقیق حاضر،این نتیجه کلی بدست می آید که بر اساس جدول ضریبهمبستگی پیرسون، میان آگاهی از نوسازی شهری و میزان مشارکت در نوسازی شهری با 99 درصداطمینان و 1 درصد خطا همبستگی معناداری وجود دارد. به این معنا که با بالا رفتن میزان آگاهی ازنوسازی ، میزان مشارکت در نوسازی نیز بالا می رود. و با توجه به مقدار ضریب همبستگی، اینهمبستگی متوسط و روبه قوی است.در نهایت این که برنامه های داستانی که به شکل کارتونی و انیمیشن، از طریق تلویزیون وبامحتوای تشویقی پخش می شوند بیشترین تاثیر را در آگاهی بخشی وجلب مشارکت شهروندان درنوسازی شهری دارد.