تحلیلی بر نقش هنر - رسانه پویانمایی در آموزش حفاظت محیطزیست
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - دانشجوی دکتری آموزش و ترویج کشاورزی، دانشگاه شیراز
کلید واژه: رسانه, هنر, انیمیشن (پویانمایی), آموزش محیطزیست,
چکیده مقاله :
اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت حفاظت از محیطزیست را یک وظیفه عمومی میداند، اما علیرغم این تصریح قانونی وضعیت محیطزیست در ایران نگران کننده است. از سویی رسانههای ارتباطی و اطلاعرسانی در آموزش، اصلاح سبک زندگی و رفتار اجتماعی مردم نقش برجسته و ممتازی دارند. این مقاله که یک تحقیق کیفی و توصیفی است به بررسی جایگاه رسانه بهویژه هنر ـ رسانه انیمیشن در آموزش محیطزیست میپردازد و سعی دارد اهمیت این رویکرد آموزشی را در تشویق و ترغیب مخاطبان به حفظ و توسعه محیطزیست بررسی نماید. گرچه در کشور ما بهطورکلی ظرفیتهای ارتباطی انیمیشن تاحدودی ناشناخته مانده است، اما نقش آن در آموزشهای محیطزیست هر روز نمایانتر میشود. مقاله ضمن بیان ویژگیهای پویانمایی و راهبردهای تولید آن برای آموزش محیطزیست، پیشنهاد مینماید متخصصان انیمیشن و محیطزیست با تشکیل گروههای مشترک کاری، مطالعاتی را برای طراحی، تولید و ارزشیابی انیمیشنهای آموزشی در زمینه محیطزیست و منابعطبیعی پایهگذاری نمایند.
The constitution of the i.r of iran (article 50) explicitly consider to protection of environment as a public duty, but despite these legal clarity, environmental condition is worrying in iran. Otherwise informational and communicational media have excellent role in education, lifestyle and social behavior modification. This article is a qualitative and descriptive reaserch that study the role of media especially media – art animation in environmental education and try to investigating the importance of this educational approach to persuasion and encourage the audiences for conservation and development of environment. Although communicational capabilities of animation is somewhat unknown in our country, but its impress in environmental education become every day more explicitly. This article meanwhile state of animation features and its produce strategies for environmental education, offer to experts of animation and environment establishe studies toward designing, production and evaluation of educational animations in the field of enviroment and natural resource with formation of joint working groups.