مدیریت رسانه در رادیو؛ معنای رادیو برای رادیوییها
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمعصومه اسماعیلنژاد 1 , عبداله گیویان 2 , رها خرازی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
3 - استادیار عضو هیات علمی علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: رادیو, تهیهکننده, عشق, معنا,
چکیده مقاله :
رادیو در ایران با سابقه ای طولانی تر از تلویزیون کوله باری از تجربیات سالیان طولانی و خاطراتی عمیق از تاریخ این کشور دارد چرا که در طول سالیان با لحظه لحظه زندگی مردم این کشور و در لحظات دشواری و سختی و جنگ و آرامش و تنش و ... در دوران تاریخ معاصر در کنار ایرانیان بوده است و برنامه سازان این رسانه قدیمی بر دوش بزرگان این رسانه قرار گرفته و می توانند افق دورتری را در حوزه رسانه مشاهده کنند چرا که وامدار 75 سال تجربه رسانه ای هستند. این پژوهش در نظر دارد معنای رادیو را از دیدگاه برنامه سازان رادیویی مطالعه کند. این پژوهش به روش کیفی، مردم نگاری انجام شده است و روش گردآوری داده ها در این پژوهش مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه است و در سال های 1394-1393 انجام شده است جامعه آماری این پژوهش رادیویی ها در همه مشاغل است. در حین انجام از هر شغل 5 نفر برگزیده شد و تا اشباع کامل ادامه یافت. از تجربه زیسته پژوهشگر با داشتن 16 سال سابقه فعالیت در رادیوهای مختلف و کار در مشاغل مختلف (مانند تهیه کنندگی، سردبیری، نویسندگی و مدیریت تولید) در این پژوهش برای تحلیل داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از روش کدگذاری و مقوله بندی تحلیل شده اند و سوال پژوهش: معنای رادیو برای رادیویی ها چیست؟ در این پژوهش مشخص شد که 3 گروه عمده در رادیو وجود دارد. دسته اول که رادیو عشق آنها است. دسته دوم رادیو را دوست دارند اما عاشق رادیو نیستند و اگر فرصت بهتری برای آنها فراهم شود رادیو را ترک می کنند و دسته سوم که رادیو فقط شغل و ممر درآمد آنها است.
Radio as a media in Iran, has a longer background in comparison with Television; it contains protracted and long-time experiences and deep memories of Iran's history. Because over the years, radio has been along with the people's daily life as well as in those hard times, difficulties, war, conflicts, tension, peace and ... at the contemporary history periods. And the duty of producing programs fell upon its old producers which they can see the farthest horizons’ in the field of media for their 75-year old experience of media experience heritage. This research is a qualitative study based on the ethnography, in order to study the meaning of radio from the view point of radio producers. The method of collecting data in this study, observation, participant observation and interviews. The research was conducted in the years 1394-1393. The population of this research, radio employees in all professions. During the study, five people were chosen from each job and sampling continued until Full saturation. The existing 16-year experience of researcher who has worked at different radio sections for different professions (such as producer, editor, writer, and production manager) has been used for data analyzing in this research. Data is analyzed by using the method of codification and categorization. Research question was: What is the meaning of Radio for its employees? In this study it was found that there are three major groups in radio: The first group is that radio is their love. The second group would have liked radio, But radio is not their love & if there is a better position for them they leave Radio. The third group, Radio is just their job for subsistence living