جریان ملیگرایی در انیمیشن و سینمای ژاپن «مطالعه موردی: تحلیل و بررسی انیمیشن سفرهای میتی کومون»
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهابراهیم کارگران 1 , محمدحسین فرج نژاد 2 , رفیع الدین اسماعیلی 3
1 - دانشجوی دکتری سیاستگذاریهای فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشیار موسسه شناخت، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری فلسفه حکمتهای دینی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
3 - استادیار، گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران
کلید واژه: سفرهای میتی کومون, انیمیشن, پویانمایی ژاپن, جریانشناسی رسانه, ملیگرایی,
چکیده مقاله :
برای دستیابی به تحلیل دقیق و هوشمندانه هنر و سینمای هر کشوری، نگاه دقیق جریانشناسی همراه با اشراف بر جریانات فکری، دینی و سیاسی آن کشور، امری حیاتی است. شناسایی جریانات فعال ژاپنی از ابتدا تا کنون در عرصه حکومت، اندیشه، فرهنگ و رسانه ژاپن و همچنین تولید انیمیشن توسط کمپانیها و شرکتهای وابسته به این جریانات، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، شناسایی و بررسی جریان ملیگرایی در انیمیشن و سینمای ژاپن از اهداف این پژوهش است که در تحلیل مرسوم، کاستی آن احساس میشود. در این تحقیق با توجه به نقصها و نقدهایی که به روششناسی نوفرمالیستی وارد است، جهت دستیابی به فهم عمیقتر حکمت، زیباییشناسی و تأثیرات رسانهای و اجتماعی انیمیشن، در کنار فهم دقیق فرم و تکنیک آن، از روششناسی ویژهای موسوم به فنی ـ حِکمی استفاده شده است که از جنس روشهای تحلیل کیفی میباشد. در این روش، با فراروی از صِرف فُرم، به زمینههای اجتماعی و جریانات دینی، اندیشهای و سیاسی پشتیبان و همچنین ارزیابی حِکمی تأثیرات انیمیشین بر تعالی یا هبوط بشر نیز توجه میشود. در نهایت، در این پژوهش جریان ملیگرایی در ساخت محصولات انیمیشن ژاپن شناسایی و پویانمایی سفرهای میتی کومون نیز به عنوان مطالعه موردی بررسی شد. حاصل آنکه پویانمایی سفرهای میتی کومون به عنوان یکی از آثار سریالی جریان ملیگرایی در ژاپن توانست تدبیر هوشمندانه شوگون اعظم مبنی بر ارسال بازرسانی به شهرهای مختلف ژاپن جهت نظارت بر عملکرد حاکمان و جلوگیری از فساد و ظلم آنان بر مردم به تصویر بکشد
In order to accurately and intelligently analyze the countries’ art and cinema, it is vital to study the intellectual, religious and political trends of the country. Thus, it is essential to identify, from the beginning till now, the Japanese active trends and movements in government, thought, culture and media, as well as animations produced by companies affiliated with the trends. Therefore, one of the goals of the research, which seems to be left inattentive in the conventional studies, is identifying and investigating the "nationalism progress in Japanese animation and cinema". Considering the shortcomings and drawbacks of the neo-formalist methodology, in order to achieve a deeper understanding of the philosophy, aesthetics, media and social effects of the animation, along with the precise understanding of its form and technique, a special methodology known as "Technical- Philosophical" is used in the research as a kind of qualitative analysis methods. Based on this method, going beyond processing the form mere, attention is also paid to the social contexts and the supporting religious, ideological and political trends, as well as the philosophical evaluation of the animation effects on human exaltation or decline. Finally, the "nationalism trend" in Japanese animation products is identified and the "Manga Mito Kōmon” is also examined as a case study. As a result, the anime, as one of the series on nationalism in Japan, is able to portray the great Shogun's tact to send inspectors to various cities in order to monitor the performance of the governors and prevent their corruptions and cruelties
احمدی، احمدرضا. (1394). مؤلفههای ملیگرایی ژاپنی، دانشگاه تهران، مقالات دانشجویی 6، مرکز مجازی مطالعات ژاپن.
اعتضادی، لادن. (1381). ذن، فرهنگ و هنر ژاپن نقش مبانی معرفتشناختی ذن در هنر ژاپن، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، مجله علمی پژوهشی صفه، شماره 35.
اونو، سوکیو. (1387). شینتو: راه کامی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، نشر علم.
بدری، محمدحسین. (1384). مصاحبه با نادر طالبزاده با عنوان «اگر آوینی زنده بود، شمشیر میکشید»، مجله سوره، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، شماره ۳.
بوردول، دیوید. و تامسون، کریستین. (1393). هنر سینما، ترجمه فتاح محمدی، تهران، نشر مرکز.
خسروپناه، عبدالحسین. (1389). جریانشناسی فکری ایران معاصر، چاپ سوم، قم، نشر معارف.
خسروی دهکردی، همایون. (1395). ماهنامه سینما و ادبیات، سال 13، شماره 54، شهریور و مهر، ص 9-10.
فرجنژاد، محمدحسین.، قشقایی، سعید. و عربسالاری، محمدجواد. (1396). دین در سینمای شرق و غرب، قم، اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
کانل، و.ف. (1368). تاریخ آموزش و پرورش در قرن بیستم، ترجمه: حسن افشار، تهران، علامه طباطبایی.
ویر، رابرت. (1378). جهان مذهبی (ادیان در جوامع امروز)، ترجمه عبدالرحیم گواهی، چاپ دوم، تهران، انتشارات نشر و فرهنگ اسلامی
_||_