واکاوی سواد رسانهای و اثربخشی رشتهی تحصیلی، در راستای بهبود مدیریت و سیاستگذاری (دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهفرزانه ذوالفقاری فرد 1 * , علی اصغر کیا 2
1 - کارشناس ارشد ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: زبان رسانه ها, مدیریت و سیاستگذاری, دانشجویان, سواد رسانه ای, آموزش مهارت ها,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر که رسانهها یکی از عوامل اصلی آموزش، هویت فرهنگی، کنترل و تغییر رفتار هستند، آگاهی از وضعیت سواد رسانهای اقشار مختلف، بخصوص دانشجویان، جهت تقویت و ارتقا سواد رسانهای و مدیریت و سیاستگذاری ضرروی مینماید. هدف اصلی، واکاوی اثربخشی رشتهی تحصیلی و بررسی وضعیت سواد رسانهای (دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانیِ دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه) است. بدین منظور 5 فرضیه تدوین شد؛ جامعهی آماری شامل کل دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 98-99 است که 7142 نفر بودند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 365 نفر محاسبه شد. بنابراین با استفاده از روش پیمایش و نمونه گیری از نوع احتمالی طبقه ای، 365 پرسشنامه را تکمیل کردیم. که مهمترین نتایج عبارتند از: - اکثر دانشجویان این پژوهش دارای سواد رسانهای متوسط میباشند.- بین رشتهی تحصیلی دانشجویان و میزان برخورداری از سواد رسانهای رابطه معناداری وجود دارد.- بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان برخورداری از مهارتهای سواد رسانهای رابطه معناداری وجود ندارد.- بین رشتهی تحصیلی دانشجویان و میزان مهارت در آشنایی با زبان رسانهها رابطهی معناداری وجود دارد.میتوان در برنامهریزیها و سیاستگذاریها، توانایی تحلیل و تفسیر و تفکر انتقادی را افزایش داد همانگونه که دانشجویان علوم انسانی در این زمینه آموزش غیررسانهای بیشتر دیدهاند و پیشزمینه و سواد رسانهای نسبتا بیشتری دارند.
In today's era, when the media is one of the main factors of education, cultural identity, control and behavior change, it is necessary to know about the state of media literacy of different classes, especially students, in order to strengthen and promote media literacy and management and policy making. The main goal is to analyze the effectiveness of the field of study and investigate the media literacy status (medical, engineering and humanities students of Razi University of Kermanshah Medical Sciences). For this purpose, 5 hypotheses were formulated; the statistical population includes all students of medical, engineering and humanitarian sciences of the University of Medical Sciences and Razi University of Kermanshah in the academic year 2008-2009, which were 7142 people. The sample size was calculated by Cochran's formula, 365 people. Therefore, we completed 365 questionnaires using survey and stratified probability sampling method. The most important results are: - Most of the students of this research have average media literacy. - There is a significant relationship between students' field of study and the level of media literacy. - There is no significant relationship between students' field of study and the level of media literacy skills. - There is a significant relationship between students' field of study and the level of skill in media language. It is possible to increase the ability of analysis and interpretation and critical thinking in planning and policy-making, just as humanities students have received more non-media education in this field and have relatively more background and media literacy.
_||_