بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر در شهرت رسانهای کانالهای خبری در پیامرسانها
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهپریسا نظامی 1 , سید مهدی شریفی 2 , عباس نرگسیان 3 , مهران رضوانی 4
1 -
2 - استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - دانشیار ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: خبر, شهرت رسانهای, پیامرسانها, کانالهای خبری,
چکیده مقاله :
در عصری هستیم که رقابت و چالش برای بقا به امری جدی برای همة سازمانها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کمی، به بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری می پردازد. این پژوهش در مرحله اول، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را با استفاده از روش کیفی "نظریه داده بنیاد" ارائه میدهد و سپس از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل شناسایی شده، استفاده می کند. جامعه موردمطالعه، 384 نفر از کاربران عضو کانال های خبری پیام رسان ها در شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شد. بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر و برای اولویت بندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد. از عوامل موثر شناسایی شده در مدل شهرت رسانه ای، "ویژگی های حرفه ای خبر"، در اولویت اول؛ مدیریت حرفهای و متعهدانه در اولویت دوم، زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان در اولویت سوم، محیط تعاملی در اولویت چهارم، الزامات اخلاقی در اولویت پنجم و محیط رقابتی در اولویت ششم قرار می گیرد.
We are in an age where competition and the challenge of survival have become a serious issue for all organizations, and social media news channels are no exception and are involved; As we can see, failed news channels are quickly overwhelmed by members. In such a situation, having a reputation and maintaining the credibility of the channel is one of the most important tools for promoting the activity of news media in messaging networks. The present study uses interpretive approach and quantitative method to investigate and prioritize the factors influencing the media reputation of news messaging channels. This research first presents a model of the media reputation of news messaging channels using the qualitative method of "Foundation Data Theory" and then uses the Friedman test to prioritize identified factors. The study population is 384 users who are members of the news channels of messengers in Tehran, which was selected using non-probabilistic sampling method. In order to provide the model, according to the results of interviews and analyzes, the CCG family of six was used and the Friedman test was used to prioritize the factors. One of the effective factors identified in the media fame model is "professional news features", in the first priority; Professional and committed management is the second priority, infrastructure and messenger accessibility are the third priority, interactive environment is the fourth priority, ethical requirements are the fifth priority and competitive environment is the sixth priority.
_||_