بررسی تأثیر کنش گفتاری بر تجربه ارتباطی در میان کاربران اینستاگرام
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران شرق، تهران، ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران شرق، تهران، ایران
کلید واژه: اینستاگرام, کنش گفتاری, تجربه ارتباطی,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کنش گفتاری بر تجربه ارتباطی در بین کاربران فعال و قابل دسترسی اینستاگرام در شهر تهران انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و ابزار جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری در این تحقیق عبارتست ازکاربران عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام در تهران و با توجه به آنکه تعداد افراد حاضر در جامعه بیش از 100هزار نفر میباشد، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. فرضیات تحقیق نیز با استفاده از آزمون پیرسون مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که کنش ارتباطی اینستاگرام بر تجربه ارتباطی تأثیر دارد. بدین معنا که با افزایش ارتباط در گفتمان اینستاگرام ، تجربه ارتباطی ما در دنیای واقعی تحت تأثیر قرار گرفته است و در حال دگرگونی می باشد و ما با تجربه های ارتباطی حاصل از این تکنولوژی های ارتباطی نوین (اینستاگرام) مواجه هستیم. همچنین کنش گفتاری اینستاگرام بر تجربه های ارتباطی( دوستی، صمیمیت، تفاهم، بازخورد) تاثیرگذار است. همچنین نتایج دیگر تحقیق نشان داد که میزان استفاده از اینستاگرام بر تجربه های ارتباطی کاربران تاثیرگذار است. واژگان کلیدی: کنش گفتاری، اینستاگرام، تجربه ارتباطی.
Abstract This research was conducted under the title ‘ study of the influence of Instagram speech act on communication experience ‘ among and accessible users of Instagram in Tehran. This research to study the influence of Instagram speech act on our daily life communicative experience. Research method is survey. Data is gathered through questionnaire. Questionnaires were distributed among 384 randomly selected accessible and active of Instagram. The theoretical framework is inspired by theories of Ferdinand de Saussure, John Austin, John Searle and Michel Foucault. Research independent variable include Instagram speech act ( follow, share, like, comment ) and independent variable communication experience ( friendship, cordiality, understanding, and feedback ). Research hypotheses were tested by pearson technique. Results of this study showed that Instagram speech act influences communication experience. With increase in communication in Instagram world, our communication experience in real world has been influenced and is changing. Hence, we are facing the communication experiences from these modern communication technologies ( Instagram ). Results of this study showed that Instagram speech act influences communication experience. With increase in communication in Instagram world, our communication experience in real world has been influenced and is changing. Hence, we are facing the communication experiences from these modern communication technologies ( Instagram ). Keywords: speech act, Instagram, communication experience, real world, communication technologies.
_||_