شناسایی سنجههای اندازهگیری عملکرد پلتفرمهای درگیرسازی مخاطبان مبتنی بر رسانههای اجتماعی در صنعت خودروسازی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهامیر خلفی 1 , داتیس خواجه ئیان 2 , علی بدیع زاده 3
1 - گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
کلید واژه: درگیرسازی مخاطب, سنجه ارزیابی عملکرد, صنعت خودروسازی, رسانههای اجتماعی, پلتفرمها,
چکیده مقاله :
پلتفرمهای درگیرسازی مشتریان مبتنی بر رسانههای اجتماعی که از سازوکارهایی همچون بازیوارسازی و همآفرینی ارزش بهره میبرند، اخیراً محبوبیت چشمگیری یافتهاند و سازمانهای متنوع صنعتی و خدماتی این رسانههای اجتماعی را در نظامهای بازاریابی سازمانی خود به کار گرفتهاند. با این حال استفاده از این ابزارها با نتایج پرنوسانی همراه بوده است که برگرفته از فاصله نتایج حاصله با ذهنیت و انتظارات مدیران ارشد است. فقدان سنجههای مناسب و قابل اعتماد برای ارزیابی عملکرد این پلتفرمها، اندازهگیری نتایج کاربرد آنها را دشوار و غیرقابل اطمینان ساخته است. نظر به این خلاء، پژوهش جاری با هدف شناسایی و پیشنهاد سنجههایی برای ارزیابی عملکرد پلتفرمهای درگیرسازی مشتریان مبتنی بر رسانههای اجتماعی در صنعت خودروسازی انجام شده است. ابتدا با مرور اسناد در زمینه سنجههای بازاریابی، سنجههای عمومی استخراج گردیده و سپس از نظر خبرگان برای پالایش سنجههای حاصله و انطباق آنها با نظام درگیرسازی مشتریان برای صنعت خودروسازی استفاده شده است. با تحلیل یافتهها 82 سنجه شناسایی شد که در 6 گروه سنجهها به شرح 1) رسانه اجتماعی، 2) برنامک (اپلیکیشن)، 3) جستجوپذیری، 4) استراتژی، 5) روابط عمومی، 6) بازیگونه سازی، دستهبندی شدند. یافتههای این تحقیق میتواند توسط بخشهای مدیریت استرتژیک، بازاریابی و سایر بخشهای مرتبط با ارزیابی عملکرد نظامهای درگیرساز مشتریان به کار گرفته شوند.
Customer engagement platforms such as gamification, co-creation and open innovation platforms have found popularity in recent decade and several industrial and service organizations are adapted to use them for marketing purposes. However, the results have been faced with challenges, that are partly raised because of lack of specific measures to evaluate performance of these platforms. The current research aims to fill the gap by identifying specific measures for evaluation of performance of these platforms in Iranian automobile industry. For this purpose, after conduct of a literature review in marketing measures, a primary set of measures have been extracted. In the second phase, a panel of experts have been used to refine the measures and to adapt them with the automobile industry. After content analysis, 82 measure identified and classified into six groups of measures, including 1) Social media measures, 2) Application-related measures, 3) Findability measures, 4) Strategy measures, 5) Public relations measures, 6) Gamification measures identified. Findings of this research can be used by strategic management, marketing and other departments of Irankhodro company that are related to performance evaluation of customer engagement platforms. the limitation of this study is that it is context-based, and generalization of the results might be considered carefully.
_||_