الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس ,چگونه به قطب خبری تبدیل شویم
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمرتضی قمری وفا 1 , طاهر روشندل اربطانی 2
1 - دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
2 - دکترای مدیریت رسانه، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
کلید واژه: خبر, نقش خبری, قطب خبری, سیاستگذاری رسانه ای, الگوی مدیریت خبر خبرگزاری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله که استخراج شده از پژوهش نویسندگان در تابستان 1393 است. دستیابی به الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس است که با بهره گیری از نظرات مدیران، دبیران و حوزه سردبیری خبرگزاری فارس، دیگر خبرگزاری ها و چند تن از کارشناسان ارشد ارتباطات و مدیریت رسانه با روش تحقیق کیفی(گروه کانون و تحلیل محتوا) انجام شده است. این پژوهش از نظر مدیران و کارشناسان به سه پرسش پاسخ گفته است؛ ضعف ها و آسیب های چرخه مدیریت خبر خبرگزاری فارس کدام است؟ چه متغیرهایی بر مدیریت خبر اثر مطلوب میگذراند؟ و الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس چگونه باید باشد؟ بر اساس نتایج این پژوهش، اگر در فرایند مدیریت خبر به هفت متغیر کلان یعنی کارکرد اصلی خبر رسانی، نیازهای مردم، امکانات و محدودیت ها، نقش های مدیریتی، مطلوبیت، سرعت در انتشار و بازخورد و نظارت توجه داشته باشیم، می توانیم به الگوی مطلوب دست یابیم. در الگوی مطلوب مدیریت خبر در خبرگزاری فارس، سه گام و 10مرحله با ابعاد و پیچیدگی های خود تشریح شده است که با اجرای همه تدابیر آن، می توانیم اعتبار رسانه، اعتماد مخاطب، قطب خبری بودن و موفقیت در میدان های رقابتی را برای خبرگزاری فارس به ارمغان آوریم.خبرگزاریها و رادیو و تلویزیون نیز از این خصیصه به دور نبوده و خبر در صدر برنامههای آنها قرار دارد و به خصوص در بین خبرگزاریهای دنیا به میدان رقابت این رسانهها در زمینه اطلاعرسانی رویدادها تبدیل شده است. با توسعه خبرگزاریها در کشور نقش اطلاعرسانی این رسانه مادر از اهمیت
senior communications experts and media management using qualitative research (focus groups and content analysis) is done. This research managers and experts responded to three questions, weakness and damage Lifecycle Management Fars news agency Which is? What variables spent on management's desired effect? Fars news management and the optimal pattern should be? The results of this study, if in the process of management's seven macro variables, the main function of news, people's needs, possibilities and limitations, role management, utility, quick to publish and feedback monitoring to note that we can pattern achieve favorable. The Optimal Model Management News Fars News Agency, "three steps and 10 steps" with the size and complexity of your followed by the implementation of all measures, we can "media credibility, trust the audience, poles news and success in the competitive" to bring Fars News Agency.With the development of the country's news media to inform the mother is of great importance. On the one hand increase the selectivity audience that the consequences of a new wave of the communications revolution is considered,.People active in the system, a variety of media and interpersonal communication channels are used to meet your needs. One of the reasons for their use of multiple sources of media audience needs, requiring Get latest news and events.
_||_