مطالعه تطبیقی همخوانی تولیدات سینمایی کودک با اقتضائات سنی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهندا شفقت 1 * , سید رضا نقیب السادات 2
1 - کارمند روابط عمومی
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه: یادگیری کودک, فیلم کودک, کودک, اقتضائات سنی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش مطالعه تطبیقی همخوانی تولیدات سینمایی کودک با اقتضائات سنی این گروه میباشد. که با استفاده از نظریههای استفاده و رضامندی و برجستهسازی به آن پرداخته شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا با شکل استنباطی آن با دو تکنیک مقولهای ارزیابی استفاده شده و فیلمهای کودک پخش شده از شبکه دوم سیما در دهههای 70 و 80 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و در بین فیلمهای کودک منتشر شده 12 فیلم در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده است. صحنه (سکانس) هر فیلم به عنوان واحد تحلیل انتخاب و صحنه (سکانس) فیلمها کدگذاری و تمامشماری شده است. پس از انجام پژوهش مشخص شد بین تولیدات سینمایی کودک با شرایط سنی آنان تطابق بالایی وجود ندارد. عدم توجه به مجاز شخصیت در فیلمهای کودک و فقدان توجه به ریتم صحنه که نقش مهمی در تاثیر پیام و افزایش جذابیت فیلم بازی میکنند از جمله موارد قابل توجه میباشد. وجود تناسب مولفههایی مانند: موضوع ، رنگ و موسیقی فیلمهای منتشر شده با سن کودک و پاسخگوی نیازهای کودکان بودن از جمله موارد رعایت شده در ساخت فیلم کودک است.
The title of the present research is "the comparative study of correspondence between the film products for children and the requirements of this age group". we have used the context analyzing method with its implicative form through categorical- assessment methods, and we studied on the children films which are broadcast from the channel 2 of IRIB in the 70s and80s as the population, and among the published children movies, Among the films released by the child, twelve available films are selected as samples. The scenes of each film are selected as the analyzing unit, and have been coded and analyzed. After the research, we realized that there is very low correspondence between children film products and their age requirement, The lack of attention to the character allegory in children films plays a key role in the attractiveness and Lack of attention to the rhythm of the scene, which plays an important role in influencing the message and increasing the attractiveness of the movie, is one of the most significant cases. The relevance of the components, such as: the subject, color and music of films published by the child's age and the response to the needs of children, are the ones that are considered in the making of a child's movie.
_||_