بررسی رابطه نگرش شغلی و توانمندسازی و ارائه مدل برای توانمندسازی روزنامه نگاران روزنامه های سراسری چاپ تهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهامید جهانشاهی 1 , محمد سلطانی فر 2 , علی دلاور 3 , حسن خجسته 4
1 - researcher in irib
2 - مدیر گروه و دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران/دپارتمان ارتباطات و روزنامه نگاری
3 - استاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
4 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
کلید واژه: روزنامه نگاران, نگرش شغلی, توانمندسازی, رضایت شغلی, تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
سازمانها به منظور رقابت نیازمند نیروی انسانی متخصص، مصمم و تصمیمگیر هستند. از این رو، در دو دهه اخیر، توانمندسازی نیروی انسانی به یکی از مباحث کلیدی برای سازمان های پیشتاز تبدیل شده است. یکی از عوامل کلیدی در توانمندسازی نگرش شغلی است. نگرش شغلی سه نوع نگرش را شامل میشود: رضایت شغلی، تعهد سازمانی و وابستگی شغلی. این سه نوع نگرش در میان روزنامهنگاران که ارزشیابی نسبت به جنبه های مختلف حرفهشان را در بر میگیرند، بر عملکرد حرفهای تاثیر میگذارند. بر این اساس هدف این تحقیق، بررسی رابطه این نگرش با توانمندسازی است. در این تحقیق از روش نمونهگیری خوشه ای استفاده شده است. به این ترتیب که 14 روزنامه از 58 روزنامه سراسری چاپ تهران انتخاب شدند و بین خبرنگارانشان پرسشنامه توزیع شد که در نهایت 256 پرسشنامه تکمیل شد و مبنای تحقیق قرار گرفت. از نرم افزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. در این تحقیق مشخص شد بین نگرش شغلی و توانمند سازی رابطه معنی داری وجود دارد و متغیرهای سبک رهبری و تاثیرگذاری بر جامعه قوی ترین رابطه را با توانمندی روزنامه نگاران دارند. همچنین یافته های توصیفی نشان داد از میان متغیرهای رضایت شغلی، وضعیت حقوق و دستمزد در بدترین حالت قرار دارد.
The study of relationship between employee attitude and empowerment of journalists from Tehran-based national newspapers Organizations need skilled manpowers, confident and decision-maker for competitiveness. Thus, for the last two decades, the empowerment of human resources has become one of the key topics for leading organizations and they have turned into investigating ways of workforce empowerment in order to gain upper -hand in competitive markets. One of the key factor in empowerment is employee attitude. employee attitude consists of three parts: Job satisfaction, Organizational commitement and Task dependency. These three kinds of attitudes impact on professional journalistic activities. Upon this, the aim of this reaserch is study of relationship between employee attitude and empower ment. cluster sampling has been used as sampling method in this research. 14 newspapers have been elected out of 58 national newspapers which are being published in Teheran. Asking for journalists ideas by question naires. at last 256 questionnaires filled out. SPSS software has been used for data analysis. Findings indicat that there is a statistically significant relationship between employee attitude and empowerment. we also find out that salary is the worst part as their job satisfaction factors. Key words:empowerment, employee attitude, journalists, job satisfaction, organizational commitement
_||_