اگرچه بخش عمدة تاریخ با قلم مورخین رقم میخورد ولی منابع دیگری برای روشن کردن ابهامات تاریخی و تکمیل اطلاعات ما از گذشته در دست است که در مواردی همپای کتابهای تاریخی دارای ارزش و اهمیت هستند. این منابع فرعی امّا مهم عبارتند از: مدارک و اسناد، نکات تاریخی در کتابهای ادبی چکیده کامل
اگرچه بخش عمدة تاریخ با قلم مورخین رقم میخورد ولی منابع دیگری برای روشن کردن ابهامات تاریخی و تکمیل اطلاعات ما از گذشته در دست است که در مواردی همپای کتابهای تاریخی دارای ارزش و اهمیت هستند. این منابع فرعی امّا مهم عبارتند از: مدارک و اسناد، نکات تاریخی در کتابهای ادبی، عکسهای قدیمی در تاریخ متأخر و سفرنامهها. سـفرنامهها از جمله منابع ارزشمـندی است که در نگارش تاریخ غالـباً از چشم اهل تحقیق و پژوهـش پنهان میماند. بطور معمول میتوان سفرنامهها را به دو دسته کلی تقسیم کرد: یکی داخلی و دیگری خارجی. سفرنامههای داخلی نگارش سیاحانی است که در کشـور خویش به سیـاحت پرداختهاند و خاطـرات خود را مکتـوب کردهاند و سفرنامههای خارجی به قلم جهانگردانی نوشته شده که به کشورهای دیگر وارد شده اند و دیدهها و شنیدههای خود را در سفرنامههای خود ثبت کردهاند.
پرونده مقاله
شناخت خصایص و ویژگیهای ملل فرهیخته جهان از خلال آثار حماسی آنان، میتواند نقش عمدهای در بررسی فرآیند تکوین فرهنگی داشته باشد. طبیعی و به جا خواهد بود که بگوییم دستیابی به گوهران ناب و زلال دریای بیکران نامور نامۀ باستان، شاهنامه فردوسی، چهرهگشایی فرهنگ دیرپای ایران چکیده کامل
شناخت خصایص و ویژگیهای ملل فرهیخته جهان از خلال آثار حماسی آنان، میتواند نقش عمدهای در بررسی فرآیند تکوین فرهنگی داشته باشد. طبیعی و به جا خواهد بود که بگوییم دستیابی به گوهران ناب و زلال دریای بیکران نامور نامۀ باستان، شاهنامه فردوسی، چهرهگشایی فرهنگ دیرپای ایران زمین است. فرهنگ هر قوم بازتاب عواطف و احساسات، آیینها و نگرشها، دینها و باورها و سنن مردم آن قوم و دیار است، که عناصر و مؤلفههای فراوانی در سامان بخشیدن به آنها موثرند، از طریق این عوامل میتوان به وجود چارهگریها در شاهنامه برای رویارویی با تندخوییهای اهریمنانه و بهرهگیری از تدابیر شایسته در جهت ساختن جهانی نیکوتر و برتر اشاره کرد. این مقاله در پی آن است که با پژوهشی گذرا در گرامینامه سترگ حکیم بزرگوار توس راهی به سوی تدبیرها و دوراندیشیها بگشاید و با شناخت این تدابیر و چارهگریها، راز و رمزی دیگر را که در این اثر بزرگ حماسی وجود دارد آشکار سازد.
پرونده مقاله
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولی چکیده کامل
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار داده است. دقت در برخی سرودههای اخوان، بخصوص دفترهای واپسین وی، بسیاری از دغدغه های فکری و هستیشناسانه او آشکار میکند. اگر چه این اظهارات را نمیتوان تماماَ در مکاتب فلسفی شناخته شده و معهود گنجاند و نحوه ورود و خروج او در این مباحث، فیلسوفانه نیست امّا حکایت از روح جستجوگری دارد که به دنبال یافتن راه حلّی برای معمّای هستی است. در اشعاری چون نماز، ماجرا کوتاه، و ندانستن، درخت معرفت، روی جاده نمناک، او هست هست، صدا یا خدا، ای خدا خوانده خود آ و سرودههایی از این دست، با نوعی تأملات فیلسوفانه یا به تعبیری نیم فیلسوفانه مواجهیم. هستی و هستن، مفهوم خدا، فلسفه زندگی، زروان، مرگ اندیشی و پوچ گرایی موضوعاتی هستند که در این نوشتار بررسی شدهاند.
پرونده مقاله
اساطیربه عنوان نمایه و نماد زندگی انسان در دوران باستان، کارکردهایی فراوان داشتهاند، انسان ابتدایی وغارنشین برای رفع حاجات و مناسبات اجتماعی خویش با هر پدیدهای برخوردی انسانی و الاهی داشت و طبیعت را کاملاً جاندار و فعال تصور مینمود، بدین لحاظ میتوان به عدد پدیدههای چکیده کامل
اساطیربه عنوان نمایه و نماد زندگی انسان در دوران باستان، کارکردهایی فراوان داشتهاند، انسان ابتدایی وغارنشین برای رفع حاجات و مناسبات اجتماعی خویش با هر پدیدهای برخوردی انسانی و الاهی داشت و طبیعت را کاملاً جاندار و فعال تصور مینمود، بدین لحاظ میتوان به عدد پدیدههای طبیعی، اسطوره هم معرفی نمود، به هر حال این کارکردهای اساطیری آنچنان عمیق و کارساز بود که در طول هزاران سال به عنوان باورها و مراسم و مناسک و حتی اعتقادات مذهبی، هم عرض و همراه زندگی بشر ادامه یافت و بهترین جلوهگاه آنها، ادبیات و متون داستانی و هنری است، بنابراین میتوان رگههای پنهان وآشکار این اساطیر را در متون ادب پارسی به ویژه در آثار برجستۀ ادب غنایی هم ردیابی نمود و ازاین راه به نتایج نیکویی رسید، در اینجا برآن شدیم بعضی از کارکردهای اساطیری مثل اسطورۀ آتش را در اثر بی نظیر نظامی گنجوی(خسرو و شیرین) باز کاوی کنیم،
پرونده مقاله
روایت شنو (مخاطب) از عناصر لاینفک هر متن روایی (داستان) است. در بسیاری از روایتها فقط یک روایت شنو وجود دارد، اما روایتهای بسیاری نیز وجود دارند که روایت شنوهای آنها بیشمار است. نکتۀ جالبی که ما را به انجام این پژوهش برانگیخت، جنبههای متمایز کنندۀ راوی از روایت شنو چکیده کامل
روایت شنو (مخاطب) از عناصر لاینفک هر متن روایی (داستان) است. در بسیاری از روایتها فقط یک روایت شنو وجود دارد، اما روایتهای بسیاری نیز وجود دارند که روایت شنوهای آنها بیشمار است. نکتۀ جالبی که ما را به انجام این پژوهش برانگیخت، جنبههای متمایز کنندۀ راوی از روایت شنو با تکیه بر زاویههای دید در ادبیات داستانی است. بسته به زاویۀ دید داستان بین راوی و روایت شنو از جهات اخلاقی، عقلانی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال در داستان مسخ روایت شنو بر خلاف راوی هرگز به حشرهای غول آسا تبدیل نمیگردد (تمایزجسمانی)، در رمان سقوط به قلم آلبرکامو همگام با سیر روایت همدلی راوی با روایت شنو کمتر میشود، همچنان که هر خوانندهای (روایت شنو) از سنگدلی راوی بچۀ مردم به خشم میآید (تمایز عاطفی). بنیاجی راوی رمان خشم و هیاهوی فاکنر در مقابل روایت شنوِ داستان از عقل سلیم برخوردار نیست (تمایز عقلانی). پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای با شاهد مثالهایی محدود (اما دقیق) به بررسی تاثیر زاویۀ دید بر شبکههای ارتباطی راوی، روایت شنو، کنشگران و عناصر تمایزدهندۀ آنها میپردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در زاویۀ دید اول شخص، دایرۀ کنشهای ارتباطی بین راوی و روایت شنو بیشتر از گونۀ زاویۀ دید سوم شخص است.
پرونده مقاله
انسان کمالگرا همواره به دنبال آرمانگرایی و جامعه آرمانی بوده است. ادبیّات، برای طرح اینچنین اندیشههایی عرصة مناسبی در اختیار شاعران و نویسندگان قرار داده است. شاعران نیز همواره از این مقوله غافل نبودهاند و در اشعار خود به روایت آرمان شهر خود پــرداختهاند. آرمان شهر چکیده کامل
انسان کمالگرا همواره به دنبال آرمانگرایی و جامعه آرمانی بوده است. ادبیّات، برای طرح اینچنین اندیشههایی عرصة مناسبی در اختیار شاعران و نویسندگان قرار داده است. شاعران نیز همواره از این مقوله غافل نبودهاند و در اشعار خود به روایت آرمان شهر خود پــرداختهاند. آرمان شهر، تجلّی برآورده شدن آرزوهای شاعر برای بقا است و پناهگاه خوبی برای گریز از مشکلات زندگی شاعر است. با توجه به اینکه فریدون مشیری و نازک الملائکه هم عصر هم بودهاند و شرایطی تقریباً مشابه هم داشتهاند؛ بررسی آرمانشهر مورد نظر دو شاعر در چنین شرایطی کاری شایان توجه است. در این جستار برآنیم که آرمانشهر را از دیدگاه این دو شاعر نامدار فارس و عرب مورد بررسی و تطبیق قرار دهیم. بدین منظور به بیان مهمترین ویژگیهای مشترک این دو شــاعر بـــرای معرّفی آرمان شهر مورد نظر خویش پرداختهایم.
پرونده مقاله