• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسى ساختارى حکایت‏ هاى گلستان سعدى
        این تحقیق در پى بررسى ساختمان حکایت هاى گلستان سعدى و نیز شکل پى رنگ (مقدمه، تنه، پایان) در این حکایت ها است و این که سعدى از چه شکل و ساختمانى براى قصه و داستان پردازى بهره برده است. در این جستار، پس از بیان توضیحاتى براى آشنایى بیش تر با ساختار و پى رنگ، داستان هاى گل چکیده کامل
        این تحقیق در پى بررسى ساختمان حکایت هاى گلستان سعدى و نیز شکل پى رنگ (مقدمه، تنه، پایان) در این حکایت ها است و این که سعدى از چه شکل و ساختمانى براى قصه و داستان پردازى بهره برده است. در این جستار، پس از بیان توضیحاتى براى آشنایى بیش تر با ساختار و پى رنگ، داستان هاى گلستان از دو منظر مورد بررسى قرار خواهند گرفت. در ابتدا شکل پى رنگ حکایت هاى گلستان - که شامل عناصرى چون مقدمه، کشمکش، بحران، اوج و پایان است - و سپس ساختمان یا ساختار حکایت ها مورد بررسى قرار خواهند گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسى کنایات شاهنامه در بخش تاریخى (رویکردى فرهنگ ‏واره‏اى)
        فردوسى در شاهنامه براى بیان افکار و اندیشه هایش نیروى تخیّل را به کار مى گیرد و گونه هاى مختلف خیال در تصویرپردازى هاى او بازتابى هنرمندانه مى یابد. او از کنایه که یکى از طبیعى ترین راه هاى بیان و قوى ترین راه القاى معانى است در مقایسه با دیگر صورخیال بیش ترین بهره را م چکیده کامل
        فردوسى در شاهنامه براى بیان افکار و اندیشه هایش نیروى تخیّل را به کار مى گیرد و گونه هاى مختلف خیال در تصویرپردازى هاى او بازتابى هنرمندانه مى یابد. او از کنایه که یکى از طبیعى ترین راه هاى بیان و قوى ترین راه القاى معانى است در مقایسه با دیگر صورخیال بیش ترین بهره را مى گیرد. این مقاله، پژوهشى است در مورد جمع آورى و تنظیم کنایه هاى موجود در بخش تاریخى شاهنامه که همراه شاهدمثال ارائه شده است. حاصل این پژوهش این است که بیش تر کنایات استخراج شده بخش مذکور از نوع کنایه فعلى و از گونه ایما است که بسیارى از کنایات به کار رفته در آن در فارسى معاصر کاربرد دارند و برخى دیگر مخصوص شاهنامه اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسى تخلّص در غزل ابتهاج
        نقد و بررسى سنت هاى شعرى از بهترین راه ها و زمینه هایى است که در جهت شناخت و معرفى سبک عمومى یا شخصى شاعران، مفید و راهگشا تواند بود. سنت هایى که عموما از دوره اى به دوره دیگر منتقل مى شود و همواره یکى از ارکان عمده در شاعرى و هنرورزى بزرگان ادب بوده است. این سنت ها به چکیده کامل
        نقد و بررسى سنت هاى شعرى از بهترین راه ها و زمینه هایى است که در جهت شناخت و معرفى سبک عمومى یا شخصى شاعران، مفید و راهگشا تواند بود. سنت هایى که عموما از دوره اى به دوره دیگر منتقل مى شود و همواره یکى از ارکان عمده در شاعرى و هنرورزى بزرگان ادب بوده است. این سنت ها به ویژه در حوزه بلاغت، سبک شناسى و نقد ادبى بسیار چشم گیرتر هستند. تخلص یکى از همین سنت هاى شعرى است که بسیار مورد توجه شاعران در دوره هاى مختلف بوده و گاه زمینه هنرورزى و عرصه ظهور شگردهاى شاعرانه گشته است. در این مقاله ضمن اشاره به برخى ویژگى هاى سبکى امیر هوشنگ ابتهاج در حوزه غزل معاصر، به بررسى تخلص وى یعنى سایه پرداخته شده است. چگونگى کاربرد این تخلص در غزل ها و تناسب هاى شاعرانه اى که ابتهاج با این نام شعرى زیبا به وجود آورده، ویژگى سبکى منحصربه فردى به غزل او داده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسى سبک‏ شناختى ردیف در غزل‏ هاى سنایى و خاقانى
        به باور "مظاهر مصفّا"، طولانى ترین و متکلّف ترین ردیف ها در شعر سنایى آمده است و کسانى که از سابقه این گونه ردیف ها در شعر سنایى آگاهند؛ از ردیف هاى خاقانى تعجّب نخواهند کرد. از آن جا که خاقانى از میان متأخّرین عصر خویش تنها به سنایى باور دارد، آیا مى توان با ترتیب دادن چکیده کامل
        به باور "مظاهر مصفّا"، طولانى ترین و متکلّف ترین ردیف ها در شعر سنایى آمده است و کسانى که از سابقه این گونه ردیف ها در شعر سنایى آگاهند؛ از ردیف هاى خاقانى تعجّب نخواهند کرد. از آن جا که خاقانى از میان متأخّرین عصر خویش تنها به سنایى باور دارد، آیا مى توان با ترتیب دادن مقایسه میان ردیف هاى این دو شاعر، تأثّر خاقانى از سنایى در عرصه موسیقى کنارى شعر را نیز نشان داد؟ نوشته حاضر در حد توان در روشنگرى این مهّم کوشیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقدى بر مفهوم پایدارى در ادبیات سومرى با رویکرد به حماسه گیل‏گمش و انلیل
        اسطوره ها و حماسه ها که از قدیمى ترین جلوه هاى ادبیات جهان هستند مفهوم پایدارى را در خود به فراوانى دارند. نخستین نمودهاى پایدارى را در اسطوره ها و حماسه هاى ادبى مى توان یافت. از این روى حماسه ها و اسطوره ها که نمودهایى از ادبیات پایدارى هستند؛ حتّى زمانى که با زبان چکیده کامل
        اسطوره ها و حماسه ها که از قدیمى ترین جلوه هاى ادبیات جهان هستند مفهوم پایدارى را در خود به فراوانى دارند. نخستین نمودهاى پایدارى را در اسطوره ها و حماسه هاى ادبى مى توان یافت. از این روى حماسه ها و اسطوره ها که نمودهایى از ادبیات پایدارى هستند؛ حتّى زمانى که با زبان تخیل بیان مى شوند؛ از واقعیت هایى سخن مى گویند که انسان، زمانى به آن دچار بوده است. پس آگاهى از اسطوره ها، ما را با بخش هایى از تاریخ پایدارى انسان در برابر طبیعت و نیروهاى مهاجم آشنا مى کند. این مقاله بر آن است تا با ارائه نمونه هایى از تاریخ زندگى بشرى و جلوه هاى پایدارى در دورهاى اولیه تاریخ حیات، به نقد و تحلیل ادبیات پایدارى در مهم ترین اسطوره ها و حماسه هاى سومرى بپردازد. مطالعات انجام گرفته در این پژوهش روشن مى سازد که ادبیات و شعر سومرى ها مخاطب خود را به نوعى تعمّق و تفکّر دعوت مى کند و به دنبال روشن کردن راه براى او است و با توجه به آگاهى که به مخاطب خود مى دهد او را تشویق به تغییر وضعیت موجود مى کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسى عناصر داستان در کلیله و دمنه فارسى و عربى
        یکى از مهم ترین متون ادب فارسى که از دیرباز تاکنون توجه بسیارى از محققان و پژوهشگران را به خود جلب نموده، کتاب کلیله و دمنه است. به دلیل ترجمه این کتاب در دوره هاى مختلف مترجمان برحسب ذوق خویش و در گذر زمان دخل و تصرّف هایى در آن پدید آورده اند. یکى از مشهورترین ترجمه ه چکیده کامل
        یکى از مهم ترین متون ادب فارسى که از دیرباز تاکنون توجه بسیارى از محققان و پژوهشگران را به خود جلب نموده، کتاب کلیله و دمنه است. به دلیل ترجمه این کتاب در دوره هاى مختلف مترجمان برحسب ذوق خویش و در گذر زمان دخل و تصرّف هایى در آن پدید آورده اند. یکى از مشهورترین ترجمه هاى فارسى این کتاب ترجمه ابوالمعالى نصراللّه منشى و تنها ترجمه عربى آن متعلق به ابن مقفّع است. تفاوت در عناصر داستان از جمله؛ شیوه هاى شخصیّت پردازى، زبان، پى رنگ و...از مهم ترین اختلاف هایى است که میان ترجمه ابن مقفّع و نصراللّه منشى به خوبى مشهود است. این تحقیق نشان مى دهد که نصراللّه منشى باتوان هنرى و ذوق ادبى خویش این عناصر را در ترجمه اش به نحو زیباترى به کاربرده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقد روان‏شناختى داستان "سرباز سربى" بزرگ علوى
        یکى از رویکردهاى نقد ادبى معاصر، نقد روان شناختى است. امروزه مى توان شخصیت هاى آثار ادبى را مانند انسان هاى واقعى روان کاوى کرد، این امر به درک بهتر اثر و تعالى ادبیات کمک شایانى مى کند. در این مقاله، پس از مقدمه اى درباره ارتباط ادبیات و روان شناسى، به تحلیل روان کاوان چکیده کامل
        یکى از رویکردهاى نقد ادبى معاصر، نقد روان شناختى است. امروزه مى توان شخصیت هاى آثار ادبى را مانند انسان هاى واقعى روان کاوى کرد، این امر به درک بهتر اثر و تعالى ادبیات کمک شایانى مى کند. در این مقاله، پس از مقدمه اى درباره ارتباط ادبیات و روان شناسى، به تحلیل روان کاوانه داستان سرباز سربى بزرگ علوى پرداخته مى شود. سرباز سربى یکى از داستان هاى کتاب چمدان است که با رویکرد فرویدى نوشته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسى سبکى "لسان‏ الذاکرین" راثى نایینى
        خطه هنرپرور اصفهان، از دیرباز، مهد عالمان بزرگ و ادیبان نام آور بوده است. یکى از این شاعران، ادیبان و عارفان سوخته جگر، "راثى نایینى" است. کسى که در مکتب ادبى اصفهان بالیده و در این شهر، یکى از آثار جذاب و روح نواز حوزه ادبیات شیعى را خَلق نموده است. اثرى گران سنگ موسوم چکیده کامل
        خطه هنرپرور اصفهان، از دیرباز، مهد عالمان بزرگ و ادیبان نام آور بوده است. یکى از این شاعران، ادیبان و عارفان سوخته جگر، "راثى نایینى" است. کسى که در مکتب ادبى اصفهان بالیده و در این شهر، یکى از آثار جذاب و روح نواز حوزه ادبیات شیعى را خَلق نموده است. اثرى گران سنگ موسوم به "لسان الذاکرین". کتابى که، زبانِ شیواى همه ذاکران فارسى گوى است و در حقیقت، به عنوان لسانِ گویاى تمامِ مادحان فارسى سُرا در حقِ فضایل و شرحِ مَصایبِ خاندانِ عصمت و طهارت به شمار مى آید. در این مجال، قصد آن است، تا به معرفى اجمالى این ادیب، شاعر و نویسنده توانا و اثر پُر بهایش پرداخته شود. پرونده مقاله