الگوی تعاملی عوامل مؤثر بر توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیزهرا جواهری قاسم پور 1 , حمید قاسمی 2 , نازنین راسخ 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
کلید واژه: سواد ارتباطی, ارتباطات, تعاملات اجتماعی, محیط اجتماعی, معلم,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی تعاملی عوامل مؤثر بر توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان در حوزه تحقیق بودند که بدین منظور تعداد 13 نفر برحسب روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در در بخش کیفی تحقیق جهت بررسی روایی از قابلیت باور پذیری (اعتبار)، انتقال پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان موردبررسی قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفایکرونباخ موردبررسی قرار گرفت (85/0= α). در قسمت تجزیهوتحلیل کمی تحقیق، از روش گراندد تئوری از نوع گلیزر و کدگذاری باز، محوری و نظری استفاده گردید. در قسمت تجزیهوتحلیل کمی تحقیق، از روش دیمتل استفاده شد. کلیه فرایند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق در نرمافزار EXCEL انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که درمجموع 6 عامل کلی بهعنوان عوامل فردی، محیطی، ماهیتی، تکنولوژی، آموزشی و مدیریتی بهعنوان عوامل مؤثر بر توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش شناسایی گردید. مطابق الگو مشخص گردید که نقش عوامل مدیریتی و آموزشی در بروز و شکلگیری سایر عوامل در جهت توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش مهم و مشخص میباشد.
The current research was designed and implemented with the aim of designing an interactive model of factors affecting the development of communication literacy of physical education teachers of the Ministry of Education. The current research method was mixed (qualitative-quantitative). The statistical population of the research included elites in the field of research, for this purpose, 13 people were identified as the research sample according to the purposeful sampling method. The research collection tool included a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. In the qualitative part of the research, believability, transferability, and verifiability were used to check validity. The validity of the questionnaire was examined according to the opinion of experts. Also, the reliability of this questionnaire was checked using Cronbach's alpha method (α = 0.85). In the quantitative analysis part of the research, Glaser's grounded theory method and open, axial and theoretical coding were used. In the quantitative analysis part of the research, Dimtel method was used. All research data analysis process was done in EXCEL. results of the research showed that a total of 6 general factors such as individual, environmental, nature, technology, educational and managerial factors were identified as effective factors on the development of communication literacy of physical education teachers of the Ministry of Education. According to the model, it was determined that the role of managerial and educational factors in the emergence and formation of other factors in the development of communication literacy of physical education teachers of the Ministry of Education is important and clear.