تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیرضا صادق پور 1 , محمد رضا اسمعیلی 2 * , طیبه زرگر 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی ورزش، ,واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی در تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
کلید واژه: تجهیز منابع, باشگاه داری, صنعت بانکداری, توسعه, صنعت ورزش,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران را در جامعه ورزشی و بانکی ارائه دهد. مشارکت کنندگان در این تحقیق 31 نفر از مدیران بانکی، کارشناسان ورزشی بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری و قضاوتی به صورت حضوری و داوطلبانه انتخاب شدند. به کمک مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته داده های تحقیق بر اساس محورهای سه گانه پرسش ( چیست و چرا و چگونه ) گردآوری گردیده است . مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز ،گردآوری و از بطن آنها مقوله هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین شرایط علی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط زمینه ای، مقوله میانجی و مقوله پیامدی در قالب مدل پارادایمی اشتراوس کوربین تنظیم شد. نتایج پژوهش به 7 مقوله اصلی و 39 زیر مقوله و در مرحله ّکدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. یافته ها نشان داد که هرزمان اقتصاد و ورزش به مدد گسترش رسانه ها با یکدیگر به تعامل پرداختند، روند موسوم به تجاری شدن ورزش شکل نوینی گرفت؛این تعامل دارای سودمندی های متقابلی برای نهاد ورزش واقتصاد است.
The present study aims to identify and understand the sociological phenomenon of the banking industry on the development of the sports industry with a qualitative approach based on the method of basic theory and attempts a paradigm model of the banking industry concept on the development of the sports industry based on mental perceptions and interpretations of actors. To present this concept in the sports and banking community. Participants in this study are 31 bank managers, sports experts who have been selected in person and voluntarily using theoretical and judgmental sampling methods. Using open and semi-structured interviews, research data have been collected based on the three axes of question (what and why and how). A set of primary themes were collected during the open coding process and categories were extracted from their ventricles. Then, in the axial coding stage, the link between the categories under the headings of causal condition, axial phenomenon, strategic category, contextual condition, mediator category and consequence category was set in the form of Corbin Strauss paradigm model. The research results were divided into 7 main categories and 39 subcategories and in the stage of selective coding, the components of the coding paradigm were explained, and the theory was created. The findings showed that whenever the economy and sports interacted with each other with the help of media expansion, the so-called commercialization of sports took a new form; this interaction has mutual benefits for the institution of sports and economy
_||_