عوامل موثر بر کمال گرایی در حوزه ورزش حرفه ای کشور
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیطیبه ملازم 1 , حسین پیمانی زاد 2 , محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری 3 , حسن فهیم دوین 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی ، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - گروه مدیریت ورزشی ،واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد ، ایران
کلید واژه: مربیان, ورزشکاران, ورزش حرفهای, مدیران, کمالگرایی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف ازپژوهش حاضربررسی عوامل مؤثربرکمالگرایی درحوزه ورزش حرفه ای کشور بود.ازنظرماهیت کاربردی وازنظرروش تحلیل توصیفی-اکتشافی درروش پیمایشی بود.جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل کلیه خبرگان ورزشی دانشگاه وباشگاههای کشورو در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزش حرفهای کشور بود. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمندودر دسترس بود که با 10 نفرازاساتید باتجربه دانشگاه مصاحبه انجام شد و به اشباع اطلاعاتی منجر شد.نمونه آماری در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان 358 نفر تعیین گردید. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای کیفی با نخبگان و در بخش کمی با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر۳۴ سوال در۴ بعد ودرمقیاس پنج گزینهای لیکرت صورت پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی بااستفاده از روش تحلیل مصاحبه و در بخش کمی با استفاده ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ و AMOS موردبررسی و تحلیل قرار گرفت بین میزان کمال گرایی مثبت و منفی در ورزشکاران حرفه ای رشته های مختلف مورد مطالعه تفاوت معنا داری وجود دارد.نتایج آزمون فریدمن نشان داد باتوجه به میانگین رتبهها، متغیرعوامل مؤثرفردی دارای بالاترین رتبه ومتغیرمحیطی، بین فردی وسازمانی دارای کمترین رتبه دربین متغیرها می باشد یافتهها نشان دادکه مدل عوامل کمال گرایی درمدیران،مربیان وورزشکاران حرفه ای کشوردارای برازش مطلوب بودهمچنین یافتهها نشان داد که بین میزان کمالگرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشورتفاوت معنیداری وجود ندارد.
AbstractThe purpose of the present study was to examine the factors influencing perfectionism in the field ofprofessional sports in the country. It was applied in terms of its nature and descriptive-exploratory analysis method in the survey method. Sampling was available in a targeted manner in the qualitativesection, and 10 experienced university professors were interviewed and it led to information saturation. The statistical sample in the quantitative section was determined by using Morgan's table of358 people. Data collection was done in the qualitative part by using qualitative interviews with elites and in the quantitative part by using a researcher-made questionnaire consisting of 34 questions in 4dimensions and a five-point Likert scale. Data analysis in the qualitative part using the interview analysis method and in the quantitative part using descriptive and inferential statistics methods and with the help of SPSS version 21 and AMOS software, it was examined and analyzed between the amount of positive andnegative perfectionism in professional athletes of different disciplines. There is a significant difference in the study. The results of the Friedman test showed that according to the average ratings, the variable of individual effective factors has the highest rating and the environmental, interpersonal andorganizational variables has the lowest rating among the variables. The findings showed that the model of perfectionism factors in managers, coaches and professional athletes of the country has Thefitwas favorable and the findings showed that there is no significant difference between the level ofperfectionism of managers, coaches and professional athletes in the country
_||_
عوامل موثر بر کمال گرایی در حوزه ورزش حرفه ای کشور
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر کمالگرایی در حوزه ورزش حرفه ای کشور بود. ازنظر ماهیت کاربردی و ازنظر روش تحلیل توصیفی-اکتشافیودرروش پیمایشیبود.جامعه آماري پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان ورزشی دانشگاه و باشگاههای کشور ودر بخشکمی شامل كليه ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزش حرفهای کشور بود. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمندودر دسترس بودکه با 10 نفر از اساتید باتجربه دانشگاه مصاحبه انجام شد و به اشباع اطلاعاتی منجر شد. نمونه آماری در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان 358 نفر تعیین گردید. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای کیفی با نخبگان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر ۳۴ سوال در ۴ بعد و در مقیاس پنج گزینهای لیکرت صورت پذیرفت. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و در دسترس بود که با 20 نفر از اساتید با تجربه دانشگاه مصاحبه انجام شد و با همین تعداد به فلت اطلاعاتی منجر شد. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مصاحبه با نخبگان و در بخشکمیبااستفاده ازروشهای آمارتوصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS نسخه۲۱ و AMOS موردبررسی و تحلیل قرارگرفت. تحلیل دادههای مصاحبه و نتایج حاصل از دستهبندی و کدگذاری دادهها نشان داد که عوامل مؤثر بر کمالگرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور از دیدگاه خبرگان با 34 گویه در 4 دسته کلی عوامل مؤثر فردی (14 گویه)، عوامل مؤثر بین فردی (9 گویه)، عوامل مؤثر محیطی (6 گویه) و عوامل مؤثر سازمانی (5 گویه) قرار گرفتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که با توجه به میانگین رتبهها، متغیر عوامل مؤثر فردی دارای بالاترین رتبه، و متغیر محیطی، بین فردی و سازمانی دارای کمترین رتبه در بین متغیرها می باشد. یافتهها نشان داد که مدل عوامل مؤثر بر کمالگرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور دارای برازش مطلوب بود. همچنین یافتهها نشان داد که بین میزان کمالگرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور تفاوت معنیداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی: مدیران، مربیان، ورزشکاران، کمالگرایی ، ورزش حرفهای.
كمالگرايي به منزلة تمايل پايدار فرد به وضع معيارهاي كامل و دست نيافتني و تلاش براي تحقق آنهاست كه تأثيرات رواني و رفتاري مثبت و منفي در بين ورزشكاران به ويژه ورزشكاران رقابتي دارد(Sterling, 2016).در طول دو دهۀ گذشته، تحقیق در مورد کمالگرایی روند روبه رشدی داشته است. در این دو دهه، پژوهشهای تجربی و نظری زیادی با هدف تبیین ماهیت کمالگرایی و آسیبهای مرتبط با آن انجام شده است سیرویز1و همکاران (2016). در مفهوم سازیهای اولیۀ کمالگرایی، دیدگاهی تک بعدی و آسیب شناسانه به آن وجود داشت. ولی اسلید و اوئنز (1998) 2 برای کمالگرایی دو نوع در نظر گرفتند ،یک شکل بهنجار و سالم از کمالگرایی که آن را کمالگرایی مثبت نامیدند و یک شکل ناسازگار و آسیب شناسانه از کمالگرایی، که آن را کمالگرایی منفی نامیدند. کمالگرایان سالم یا مثبت افرادی هستند که سطوح بالایی از کوشش های کمالگرایانه را با سطح کمی از نگرانی های کمالگرایانه نشان میدهند و در مقابل کمالگرایان ناسالم یا منفی، افرادی با سطوح بالای کوشش های کمالگرایانه و نگرانی های سطح بالای کمالگرایانه هستند و افراد غیرکمالگرا دارای سطح کمی از کوششهای کمالگرایانه و سطح نامشخصی از نگرانی های کمالگرایانه هستند (Stober et al ،2006).
توجه روان شناسی ورزش، به صورت ویژه اي به ورزش هاي حرفه اي و قهرمانی معطوف شده است؛به طوري که یافته هاي پژوهش حاکی از این است که متغیرهاي روان شناختی مانند اضطراب، کمال گرایی و عزت نفس اثرات مهم و متفاوتی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران می گذارند (Martinez, 2016). همچنین اهداف شخصی و استانداردها و مقایسه هاي بین فردي، ازپیش بینیکننده هايمهم.(اضطراب شناختی،اعتمادبه نفس وپیشرفت ورزشیگزارششده اند(Jones,2018).
یکی از متغیرهایی که با عملکرد ورزشی ارتباط دارد، کمال گرایی است. کمال گرایی یک سازة تقریباًجدید روان شناختی است که اخیراً مورد توجۀ برخی از رو ان شناسان ورزشی قرار گرفته است،هرچند الگوي رفتاري کمال گرایی به عنوان یک عامل مثبت و سازگار توصیف شده (Hamachek 3،1978)، امااین سازه نیز به عنوان سبک منفی و ناسازگار در رفتار مورد توجه بوده است (flat 4 ،2017). کمال گرایی به منزلۀ تمایل پایدار فرد به وضع معیارهاي کامل و دست نیافتنی و تلاش براي تحقق آنهاست .( Bronze, 2015) که با خود ارزشیابی هاي انتقادي از عملکردشخصی همراه می باشد (frost 5،2019 ).
تاکنون پژوهشهای اندکی مکانیزم های زیربنایی کمالگرایی را بررسی کرده اند (Short and chronic 6، 2013) در زمینه ی ارتباط کمالگرایی با هر یک از متغیرهای ذکر شده نیز پژوهشهایی انجام شده است ولی پژوهشی که به طور دقیق و همزمان نقش پیش بینی کنندگی متغیرهای اجتناب تجربه گرایانه، بی نظمی هیجانی، عدم تحمل بلاتکلیفی و افکار تکرارشونده منفی را هم بر کمالگرایی مثبت و هم بر کمالگرایی منفی بسنجد، انجام نشده است از آن جایی که کمال-گرایی به عنوان یک عامل فراتشخیصی در اختلالات روانی متعدد نقش دارد، پس به صورت غیر مستقیم در ایجاد هزینه های اقتصادی، تحصیلی و اجتماعی موثر است در نتیجه ارائه ی مدلی برای پیش بینی عوامل ایجاد و تقویت کنندهی کمالگرایی میتواند در بسیاری از زمینه ها راهگشا باشد به بیان دیگر با ارائه ی این مدل میتوانیم در جهت ایجاد پروتکلهای درمانی فراتشخیصی، بسترسازی کنیم.
هورنای (2018)، کمال گرایی را گرایش روان رنجورانه به بی عیب و نقص بودن، کوچک ترین اشتباه خود را گناه نابخشودنی پنداشتن و مضطربانه انتظار شوم آن را کشیدن، تعریف می کند.
هم اکنون روانشناسان، کمال گرایی را به عنوان ویژگی چند بعدی و چند جنبه ای در نظر میگیرند اما چنانچه از تحقیقات میتوان نتیجه گرفت، چون تلاشهای کمال گرایانه و نگرانیهای کمال گرایانه به طور نزدیک مرتبط میشوند، قابل فهم است که چرا محققان برجسته تذکر دادهاند که کمال گرایی در ورزش ممکن است اثرات مضری روی اجرا و پیشرفت ورزشکاران داشته باشد (Felt and Hewitt,2005؛ Hall ، 2006). در نتیجه، رها کردن جنبه های مثبت و منفی کمال گرایی در ورزشکاران ـ و تأثیر متقابل جنبه های منفی ـ یک تکلیف چالش انگیز هم برای افراد تحقیق کننده کمال گرایی در ورزشکاران و هم برای عالمان ورزشی باقی میگذارد و روانشناسان ورزش، کار کننده با ورزشکاران کمال گرا و مربیانشان بکار میبرند. اگر ورزشکاران کمال گرا یاد بگیرند نقصها را بپذیرند، باعث پیگیریشان از کمال، جدا از خود ارزشی شان میشود، و قادرند با جنبه های منفی کمال گرایی مقابله کنند، کمال گرایی نباید یک ویژگی منفی باشد که برای اجرا و پیشرفت ورزشکاران زیان آور است، بلکه میتواند یک ویژگی باشد که با جهت گیریهای انگیزشی مثبت همبسته شود.
تحقيق حاضر به بررسی عوامل موثربر کمال گرایی درمدیران ،مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشورمي پردازد. با توجه به آنچه در بيان مسأله ذكر آن رفت هم يادگيرندگان كمال گرايي منفي و هم يادگيرندگان داراي ترس از موفقيت با مشكلات عديده روان شناختي، اجتماعي و تحصيلي مواجه هسستند و بنابراين شناسايي، توجه و هدايت اين دسته از يادگيرندگان ضروري به نظر ميرسد كه از ضرورتهاي تحقيق حاضر ميباشد.
روش تحقیق
از لحاظ منطق روش شناختی، اين پژوهش از نوع تحقيقات پيمايشي محسوب ميگردد كه با بررسي نمونه آماري گويا از جمعيت، بدنبال تعميم نتايج و یافته های تحقیق به جمعیت آماري ميباشد. پیمایش روشی برای بدست آوردن اطلاعاتی در باره دیدگاهها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است.
هدف از تحقیق بررسی عوامل موثر بر کمال گرایی در حوزه ورزش حرفه ای کشور بود که مستلزم بکارگیری روشهای استقرائی و استفاده از شاخص های دقیق و معتبر است. این منطق ازنظر ماهیت کاربردی، به لحاظ نوع جستجوی دادهها از نوع آمیخته (کمی و کیفی) و ازنظر روش تحلیل توصیفی-اکتشافی و در روش پیمایشی قابل حصول می باشد.
در این مرحله از پژوهش، دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS نسخه 21 و AMOS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت:
در آمار توصیفی: از فراوانی، درصدها، شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی جهت توصیف ویژگی های دموگرافیک و میزان متغیرهای پژوهش استفاده خواهد شد.
در آمار استنباطی از آزمون بارتلت و KMO و تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی جهت بررسی کفایت نمونه و روایی سازه ابزار، آزمون آلفای کرونباخ و اسپیرمن براون جهت بررسی پایایی ابزار، آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی و کشف عوامل مؤثر بر کمالگرایی و آزمون فریدمن جهت رتبه بندی عوامل مؤثر بر کمالگرایی و آزمون t و تحلیل واریانس برای بررسی وجود تفاوت بین گروهی استفاده شد.
جامعه آماري
جمعیت آماري اين پژوهش شامل كليه ورزشکاران، مربیان و مدیران مراکز ورزشی کشور بودند . در این تحقیق از شیوهی نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شده است. در بسياري از تحقيقات انساني و اجتماعي محقق مايل است نمونه تحقيقي را به گونه اي انتخاب كند كه مطمئن شود زير گروهها با همان نسبتي كه در جامعه وجود دارند، به عنوان نمايندهی جامعه، در نمونه نيز حضور داشته باشند. اين نمونه ها را نمونه هاي طبقه بندي شده7 گويند. در اين روش درصد آزمودني هايي كه به صورت تصادفي از هر گروه انتخاب مي شوند، با درصد همان گروه در جامعه مورد نظر برابر است.حجم نمونه در این مطالعه با استفاده از جدول مورگان 353 نفر تعیین گردید اما از آنجا که احتمال خدشه دار بودن پرسشنامه های بر گشت داده شده می رفت، تعداد 400 پرسشنامه توزیع که پس از برگشت 358 پرسشنامه بدون خدشه و در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت.
بخش کیفی: جامعه آماري پژوهش شامل کلیه خبرگان علمی و اجرایی بودند.نمونهگیری بهصورت هدفمند و در دسترس بود که با 10 نفر از اساتید باتجربه دانشگاه وعوامل اجرایی و ورزشی باشگاهها مصاحبه انجام شد و با همین تعداد به اشباع اطلاعاتی منجر شد.بخش کمی: جامعه آماري پژوهش حاضر شامل كليه ورزشکاران، مربیان و مدیران حرفهای مراکز ورزشی دانشگاهی و باشگاهی کشوربود. نحوهی جمع آوری داده ها: با توجه به ماهيت موضوع تحقيق و مفاهيم و متغيرهاي آن، داده هاي مورد نياز تحقيق از طريق ابزار پرسشنامه استاندارد به روش ميداني جمع آوري شده است.
ابزار گردآوري دادهها
جمع آوری داده در مرحله کیفی: مرحله گردآوري اطلاعات آغاز فرآيندي است که طي آن محقق يافته هاي ميداني و کتابخانه اي را گردآوري ميکند و به روش استقرايي به فشرده سازي آن ها از طريق طبقه بندي و سپس تجزيه و تحليل مي پردازد و فرضيه هاي تدوين شده خود را مورد ارزيابي قرار مي دهد و در نهايت حکم صادر مي کند و پاسخ مسأله تحقيق را به اتکاي آن ها مي يابد؛ به عبارتي محقق به اتکاي اطلاعات گردآوري شده واقعيت و حقيقيت را آن طور که هست کشف مي نمايد؛ بنابراين، اعتبار اطلاعات اهميت بسياري دارد؛ زيرا اطلاعات غير معتبر مانع از کشف حقيقت و واقعيت مي گردد و مسأله و مجهول مورد نظر محقق به درستي معلوم نمي شود يا تصويري انحرافي و ناصحيح از آن ارائه مي شود. با توجه به اهداف پژوهش بهترين راه براي جمع آوري اطلاعات استفاده از مصاحبه تشخيص داده شد. مراحل تحقیق در قسمت جمعآوری دادهها به صورت کلی به دو بخش تقسیم میگردد.
در بخش اول فرآیند جمعآوری دادهها با استفاده از روش کتابخانهای شامل بررسی اسناد و مدارک، گزارشهای مستند، مقالات علمی معتبر و وب سایتهای معتبر در زمینه موضوع پژوهش به جمعآوری دادهها در مورد مؤلفههای تحقیق پرداخته شد. در بخش دوم جمعآوری دادهها، با استفاده از مصاحبههای کیفی با نخبگان، به جمعآوری دادههای مورد نیاز پرداخته شد. مصاحبه یكی از رایجترین روشهای جمعآوری دادهها در روش کیفی است. مصاحبه با سؤالات باز این امكان را برای شركتكنندگان به وجود میآورد كه تجربیات خود را در مورد پدیده مورد بررسی كاملاً توضیح دهند. مصاحبه ممكن است فردی یا گروهی، رسمی یا غیررسمی و كوتاه یا طولانی بوده و در چندین جلسه صورت گیرد. همچنین مصاحبه رسمی میتواند سازمانیافته8، نیمهسازمانیافته9 یا بدون ساختار10 باشد. در این پژوهش، پژوهشگر به منظور ثبت اطلاعات حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته، علاوه بر یادداشت رئوس مطالب، با کسب اجازه از فرد مصاحبهشونده به ضبط مصاحبه با استفاده از دستگاه ویژه ضبط صدا اقدام نمود. با شرکتکنندگان بالقوه برای انجام مصاحبه تماس گرفته شد و کسانی که مایل به شرکت در مصاحبه بودند، در زمان و مکان مورد انتخاب این افراد مصاحبهها صورتپذیرفت.
جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای کیفی با نخبگان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر ۳۴ سوال در ۴ بعد عوامل مؤثر فردی (۱۴ گویه)، عوامل مؤثر بین فردی (۹ گویه)، عوامل مؤثر محیطی (۶ گویه) و عوامل مؤثر سازمانی (۵ گویه) قرار گرفتند و در مقیاس پنج گزینهای لیکرت صورت پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مصاحبه و در بخش کمی با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ و AMOS موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق محقق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر ۳۴ سؤال در ۴ بعد اصلی تهیه نمود.
روايي ابزار
برای سنجش پایایی در این پژوهش از روش «پایایی بازآزمون11» استفاده شد که به میزان سازگاری طبقهبندی دادهها در طول زمان اشاره دارد. این شاخص را میتوان زمانی محاسبه کرد که یک کدگذار یک متن را در دو زمان متفاوت کدگذاری کرده باشد. برای محاسبه پایایی بازآزمون از میان مصاحبههای انجام گرفته چند مصاحبه به عنوان نمونه انتخاب شده و هر کدام از آنها در یک فاصله زمانی کوتاه و مشخص دوباره کدگذاری میشوند؛ سپس کدهای مشخص شده در دو فاصله زمانی برای هر کدام از مصاحبهها با هم مقایسه میشوند و از طریق میزان توافقات و عدم توافقات موجود در دو مرحله کدگذاری، شاخص ثبات برای آن پژوهش محاسبه میگردد. در هر کدام از مصاحبهها، کدهایی که در دو فاصله زمانی با هم مشابه هستند، با عنوان توافق و کدهای غیرمشابه با عنوان عدم توافق مشخص میشوند. «هولستی12» (1969).
پایایی ابزار
پايايي يا قابليت اعتماد ابزار سنجش که از آن به اعتبار، دقت و اعتمادپذيري نيز تعبير ميشود، عبارت است از اين که ابزار اندازه گيري که براي سنجش متغير و صفتي ساخته شده است. اگر در شرايط مشابه در زمان يا مکان ديگري مورد استفاده قرار گيرد، نتايج مشابهي از آن حاصل شود. به عبارت ديگر ابزار پايا يا معتبر ابزاري است که از خاصيت تکرارپذيري و سنجش نتايج يکسان برخوردار است.از آنجايي که آلفاي کرونباخ و ضریب اسپیرمن براون معمولاً شاخص کاملاً مناسبي براي سنجش قابليت اعتماد ابزار اندازهگيري و هماهنگي دروني ميان عناصر آن است. بنابراين قابليت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در اين تحقيق به کمک آلفاي کرونباخ و ضریب اسپیرمن براون ارزيابي شده است که با توجه به مناسب بودن ضرايب آلفا (بالاتر از 7/0) اعتبار دروني مورد تایید قرار گرفت.
مرحله کمی تحقیق: در این مرحله از پژوهش، دادههای گردآوریشده از طریق پرسشنامه با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS نسخه 21 و AMOS موردبررسی و تحلیل قرار گرفت:
در آمار توصیفی: از فراوانی، درصدها، شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی جهت توصیف ویژگیهای دموگرافیک و میزان متغیرهای پژوهش استفاده خواهد شد.
در آمار استنباطی از آزمون بارتلت و KMO و تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی جهت بررسی کفایت نمونه و روایی سازه ابزار، آزمون آلفای کرونباخ و اسپیرمن براون جهت بررسی پایایی ابزار، آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی و کشف عوامل مؤثر بر کمالگرایی و آزمون فریدمن جهت رتبهبندی عوامل مؤثر بر کمالگرایی و آزمون t و تحلیل واریانس برای بررسی وجود تفاوت بین گروهی استفاده شد.
نمونهگیری کیفی بهصورت هدفمند و در دسترس بود که با 10 نفر از اساتید با تجربه دانشگاه مصاحبه انجام شد و با همین تعدادبه اشباع اطلاعاتی حاصل شد.
جمعآوری دادهها، با استفاده از مصاحبههای کیفی با نخبگان، به جمعآوری دادههای مورد نیاز پرداخته شد. همچنین روایی درونی از طریق ارائه نتایج به دست آمده به آزمون شوندگان (مشارکت کنندگان در پژوهش) بررسی گردید. به طوری که اگر آنها نیز یافتهها را مورد تایید قرار دهند؛ میتوان نسبت به روایی پژوهش بیشتر مطمئن گردید. لذا به منظور افزایش روایی داخلی، پس از انجام هر مصاحبه، الگوی بدست آمده تا آن مرحله به افراد ارائه شد و این کار پس از مصاحبه انجام گردید تا مصاحبه، خالی از هرگونه پیش-فرض و جهت گیری انجام شود. در زمینه روایی بیرونی یا انتقال پذیری نیز سعی شد با توجه به تخصص و جایگاه سازمانی هریک از مصاحبه شوندگان و لحاظ کردن این موضوع در انتخاب آنها، احتمال انتقال مفاهیم به سایر محیطها افزایش داده شود. برای سنجش پایایی در این پژوهش از روش «پایایی بازآزمون » استفاده شد که به میزان سازگاری طبقه بندی دادهها در طول زمان اشاره دارد.
پژوهشگر در حین انجام این پژوهش و در جریان کدگذاری مصاحبه ها چند مصاحبه را بهعنوان نمونه در یک فاصله 5 روزه مورد کدگذاری مجدد قرار داد. با مراجعه به کدهای اولیه استخراج شده از آن مصاحبه ها و کدهای مجدد آنها جدول زیر به دست خواهد آم جدول 1 - میزان درصد پایایی بازآزمون
Q3 | 21 | 20 | 1 | 7/85% | |
Q8 | 26 | 24 | 2 | 6/84% | |
Q12 | 22 | 20 | 2 | 8/81% |
د:
یافتهها:
عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور کدام است؟
از آنجایی که از نرمال بودن توزیع متغیرها اطمینان حاصل شد می توان جهت آزمون فرضیه ها از آزمون t یک نمونه ای13 استفاده کرد که در واقع تفاوت بین میانگین نمونه مورد بررسی را با یک مقدار مفروض مورد آزمون قرار میدهد.
جدول 2- روابط میان سازهها بر اساس فرضیات مطرح شده
فرضیات | اختلاف میانگین | درجه ازادی | آماره آزمون | سطح معناداری | نتیجه |
تاثیر عوامل موثر فردی بر کمالگرایی | 322/1 | 2 | 140/28 | 001/0 | تایید H1 |
تاثیر عوامل موثر بین فردی بر کمالگرایی | 04/1 | 2 | 892/14 | 001/0 | تایید H1 |
تاثیر عوامل موثر محیطی بر کمالگرایی | 942/0 | 2 | 209/9 | 001/0 | تایید H1 |
تاثیر عوامل موثر سازمانی بر کمالگرایی | 997/0 | 2 | 828/10 | 001/0 | تایید H1 |
با توجه به جدول شماره 2- می توان گفت که همه مولفه های مطرح شده بر کمالگرایی موثر بوده است.
مدل اندازه گیری متغیر عوامل موثر بر کمالگرایی
برای کسب اطلاع از تاثیر مولفه های موثر بر کمالگرایی از تحلیل عاملی استفاده شده است. در جدول ذیل مقدار بارهای عاملی و نسبت بحرانی برای گویه های این متغیر درج شده است.
جدول 3- بارهای عاملی مولفه های موثر بر کمالگرایی
مولفه ها | بارهای عاملی | ضریب غیر استاندارد | نسبت بحرانی | سطح معنی داری |
عوامل موثر فردی | 58/0 | 29/0 | 06/10 | 001/0< |
عوامل موثر بین فردی | 62/0 | 34/0 | 34/11 | 001/0< |
عوامل موثر محیطی | 71/0 | 38/0 | 22/13 | 001/0< |
عوامل موثر سازمانی | 48/0 | 25/0 | 93/7 | 001/0< |
همانطور که ملاحظه می شود بارهای عاملی و نسبت بحرانی برای همه شاخص ها به ترتیب بزرگتر 3/0 و 96/1 است بنابراین تاثیر همه عوامل بر کمالگرایی در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید است.
شکل 1- بارهای عاملی مربوط به عوامل موثر بر کمالگرایی
بررسی مدل اندازه گیری به تفکیک هر یک از ابعاد
حال که از نرمال بودن متغیرها اطمینان حاصل شد به منظور آزمون فرضیه های مطرح شده در این پژوهش در این بخش به تحلیل عاملی میپردازیم که ابتدا با استفاده از نرم افزار، تحلیل عاملی تاییدی که همان مدل اندازهگیری است را اجرا و پس از اصلاح مدل اندازهگیری به تعیین مدل ساختاری میپردازیم.
لازم است قبل از مدل اندازه گیری متغیرهای مختلف به بررسی کفایت نمونه گیری پرداخته شود که این مهم با استفاده از شاخص KMO قابل دسترسی است، همچنین استفاده از آزمون بارتلت به منظور آزمون مناسبت ساختار داده ها (همبستگی لازم بین داده ها) برای تحلیل عاملی اکتشافی اجتناب ناپذیر است.
جدول 4- شاخص KMO و آزمون کرویت بارتلت برای متغیرهای پژوهش
متغیر | شاخص | مشخصه | مقدار |
عوامل مؤثر بر کمالگرایی | شاخص KMO | 639/0 | |
ازمون بارتلت | تقریبی از آماره کای دو | 706/129 | |
درجه آزادی | 45 | ||
سطح معنیداری | 001/0 |
بر اساس جدول 4 می توان گفت که میزان شاخص KMO برای تمامی متغیرها بالاتر از 6/0 بوده و به این ترتیب کفایت نمونهگیری برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی وجود دارد، همچنین میزان سطح معنیداری آماره بارتلت هم برای تمامی متغیرها کمتر از پنج صدم می باشد که بیانگر مناسب بودن ساختار دادهها برای انجام برازش مدل ساختاری است، به این معنا که وجود ارتباط مناسب بین ساختار دادهها تائید می شود.
مدل اندازه گیری متغیر عوامل موثر فردی
در جدول ذیل مقدار بارهای عاملی و نسبت بحرانی برای گویه های متغیر عوامل موثر فردی درج شده است. حال به بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده (گویههای پرسشنامه) با متغیر مکنون پرداخته ایم، که نتایج بارهای عاملی آن در جدول 5- آورده شده است.
جدول 5- بارهای عاملی گویه های متغیر عوامل موثر فردی
شماره گویه | بارهای عاملی | ضریب غیر استاندارد | نسبت بحرانی | سطح معنی داری |
1 | 46/0 | 31/0 | 06/6 | 001/0< |
2 | 51/0 | 36/0 | 55/9 | 001/0< |
3 | 61/0 | 28/0 | 01/10 | 001/0< |
4 | 0/72 | 0/21 | 12/64 | 001/0< |
5 | 80/0 | 35/0 | 36/14 | 001/0< |
6 | 63/0 | 27/0 | 65/10 | 001/0< |
7 | 44/0 | 22/0 | 93/5 | 001/0< |
8 | 0/83 | 0/31 | 14/66 | 001/0< |
9 | 58/0 | 23/0 | 65/6 | 001/0< |
10 | 37/0 | 29/0 | 93/5 | 001/0< |
11 | 49/0 | 0/30 | 7/86 | 001/0< |
12 | 61/0 | 36/0 | 35/10 | 001/0< |
13 | 56/0 | 31/0 | 25/8 | 001/0< |
14 | 38/0 | 25/0 | 11/5 | 001/0< |
همانطور که ملاحظه می شود تاثیر همه گویه ها بر متغیر هدف در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید است.
مدل اندازه گیری متغیر عوامل موثر بین فردی
در جدول 6- مقدار بارهای عاملی و نسبت بحرانی برای گویه های متغیر عوامل موثر بین فردی درج شده است. حال به بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده (گویههای پرسشنامه) با متغیر مکنون پرداخته ایم، که نتایج بارهای عاملی آن در جدول آورده شده است.
جدول6-بارهای عاملی گویه های متغیر عوامل موثر بین فردی
شماره گویه | بارهای عاملی | ضریب غیر استاندارد | نسبت بحرانی | سطح معنی داری |
1 | 41/0 | 21/0 | 56/6 | 001/0< |
2 | 58/0 | 32/0 | 63/9 | 001/0< |
3 | 60/0 | 34/0 | 45/10 | 001/0< |
4 | 460/ | 280/ | 64/7 | 001/0< |
5 | 70/0 | 41/0 | 56/13 | 001/0< |
6 | 45/0 | 26/0 | 23/7 | 001/0< |
7 | 53/0 | 31/0 | 46/9 | 001/0< |
8 | 66/0 | 35/0 | 8112/ | 001/0< |
9 | 46/0 | 27/0 | 36/7 | 001/0< |
همانطور که ملاحظه می شود تاثیر همه گویه ها بر متغیر هدف در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید است.
مدل اندازه گیری متغیر عوامل موثر محیطی
در جدول 7- مقدار بارهای عاملی و نسبت بحرانی برای گویه های متغیر عوامل موثر محیطی درج شده است. حال به بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده (گویههای پرسشنامه) با متغیر مکنون پرداخته ایم، که نتایج بارهای عاملی آن در جدول 7-آورده شده است.
جدول 7- بارهای عاملی گویه های متغیر عوامل موثر محیطی
شماره گویه | بارهای عاملی | ضریب غیر استاندارد | نسبت بحرانی | سطح معنی داری |
1 | 71/0 | 38/0 | 52/12 | 001/0< |
2 | 54/0 | 30/0 | 87/9 | 001/0< |
3 | 62/0 | 34/0 | 31/11 | 001/0< |
4 | 60/0 | 33/0 | 52/10 | 001/0< |
5 | 49/0 | 29/0 | 52/8 | 001/0< |
6 | 83/0 | 45/0 | 56/15 | 001/0< |
همانطور که ملاحظه می شود تاثیر همه گویه ها بر متغیر هدف در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید است.
مدل اندازه گیری متغیر عوامل موثر سازمانی
در جدول 8- مقدار بارهای عاملی و نسبت بحرانی برای گویه های متغیر عوامل موثر سازمانی درج شده است. حال به بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده (گویههای پرسشنامه) با متغیر مکنون پرداخته ایم، که نتایج بارهای عاملی آن در جدول 25-4 اورده شده است.
جدول 8- بارهای عاملی گویه های متغیر عوامل موثر سازمانی
شماره گویه | بارهای عاملی | ضریب غیر استاندارد | نسبت بحرانی | سطح معنی داری |
1 | 45/0 | 27/0 | 09/7 | 001/0< |
2 | 56/0 | 35/0 | 23/10 | 001/0< |
3 | 53/0 | 32/0 | 51/8 | 001/0< |
4 | 63/0 | 34/0 | 26/11 | 001/0< |
5 | 81/0 | 42/0 | 11/15 | 001/0< |
همانطور که ملاحظه می شود تاثیر همه گویه ها بر متغیر هدف در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید است.
رتبه بندی عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور چگونه است؟
جدول 9-آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل موثر بر کمالگرایی
متغیرها | میانگین رتبه | رتبه | کای دو | درجه آزادی | سطح معنی داری |
عوامل فردی | 68/1 | 1 | 05/59 | 9 | 000/0 |
عوامل بین فردی | 39/1 | 3 | |||
عوامل محیطی | 52/1 | 2 | |||
عوامل سازمانی | 23/1 | 4 |
با توجه به جدول 9- مشاهده می شود که مقدار سطح معنی داری بدست آمده برای عوامل موثر کمالگرایی در آزمون فریدمن کوچکتر از 05/0 می باشد در نتیجه بین میانگین رتبه های ابعاد عوامل موثر بر کمالگرایی تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به میانگین رتبهها، متغیر عوامل موثر فردی دارای بالاترین رتبه، و متغیر محیطی، بین فردی و سازمانی دارای کمترین رتبه در بین متغیرها می باشد.
آیا مدل عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور دارای برازش است؟
در این قسمت به روابط بین متغیر برون زای با متغیر مکنون می پردازیم. جزئیات ضرایب تاثیر و نسبت بحرانی مربوط به مدل مفهومی در جدول 10- درج گردید:
جدول 10-جدول روابط میان سازهها بر اساس مدل مفهومی مطرح شده
روابط میان سازه | ضریب تاثیر | نسبت بحرانی | سطح معنیداری |
تاثیر عوامل موثر فردی بر کمالگرایی | 56/0 | 56/10 | 001/0 |
تاثیر عوامل موثر بین فردی بر کمالگرایی | 60/0 | 34/11 | 001/0 |
تاثیر عوامل موثر محیطی بر کمالگرایی | 59/0 | 10/95 | 001/0 |
تاثیر عوامل موثر سازمانی بر کمالگرایی | 73/0 | 16/13 | 001/0 |
بر اساس جدول 10- ملاحظه می شود که متغیرهای عوامل موثر فردی، بین فردی، محیطی و سازمانی با اطمینان 95 درصد (مقادیر آماره t بزرگتر از 96/1 است) بر متغیر کمالگرایی تاثیرگذار بوده و میزان تاثیرگذاری آن ها به ترتیب برابر 56/0، 60/0، 59/0 و 73/0 است.
شاخص های بدی و خوبی مدل مفهومی
ابتدا جهت ارزیابی مدل مفهومی، شاخص های بدی و خوبی مدل مفهومی مورد توجه قرار گرفتند که جزئیات در جدول 11- درج شده است. در جدول 28-4 RMSEA و شاخصهای بدی برازش مدل هستند که RMSEAباید کمتر از 09/0 و باید کمتر از 3 باشند. همچنین AGFI ، GFI و CFIشاخصهای خوبی برازش مدل هستند و میزان آن بهتر است بیشتر از 9/0 باشد و در کل هر چقدر به مقدار یک نزدیکتر باشند بهتر است:
جدول 11- شاخصهای برازش مدل ساختاری
| GFI | AGFI | CFI | RMSEA |
116/1 | 918/0 | 918/0 | 932/0 | 083/0 |
ملاحظه میشود که با توجه به میزان این پنج شاخص مدل ساختاری از برازش مناسبی برخوردار است بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدل عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور دارای برازش است.
نتیجهگیری کلی
آیا بین میزان کمالگرایی مثبت مدیران ،مربیان و ورزشکاران حرفه ای تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان کمالگرایی منفی مدیران ،مربیان و ورزشکاران حرفه ای تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی کلی مدیران ،مربیان و ورزشکاران حرفه ای تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان کمالگرایی مثبت در ورزشکاران حرفه ای رشته های مختلف ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد؟ آیا بین میزان کمالگرایی منفی در ورزشکاران حرفه ای رشته های مختلف ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد؟
امروزه علم روان شناسی ورزشی که شاخه ای جدید در علم ورزش است، در کنار سایر علوم ورزشی که سعی دارند ورزشکاران را از جنبه های گوناگون فیزیولوژیک، مهارتی و آمادگی جسمانی بررسی کنند، در جست و جوی پاسخ دادن به سؤالات مختلف رفتار انسانی در حیطهی ورزش است و رفتار ورزشکاران را از بعد ذهنی، روانی و رفتاری در بوتهی آزمایش قرار میدهد و با شناسایی و توسعهی مهارتهای روانی ورزشکاران سعی بر بهبود هر چه بهتر عملکرد ورزشکاران دارد. روانشناسی ورزش و تمرین شاخه ای از علم تمرین و ورزش است که شامل مطالعه علمی رفتار بشر در ورزش و تمرین و کاربرد عملی این اطلاعات در حوزه های ورزش و تمرین میشود. مشابه سایر رشتهها در علم ورزش و تمرین، روانشناسی ورزش و تمرین میتواند برای حرکات مهارتی متنوع، فعالیتهای جسمانی و طرحهای تمرینی به کار گرفته شود. روانشناسی ورزش و تمرین به تئوریها، ساختارها و روشهای سایر علوم تمرین و ورزش متوسل میشود.
کمالگرایی برای نخستین بار به عنوان یک سازهی تک بعدی توسط برنز14 تعریف شده است بر طبق این تعریف فرد کمالگرا بر این باور است که میتواند با تلاش و کوشش به نتایج کامل دست یابد. این در حالی است که نتایج کامل و بدون نقص دست نایافتنی بوده و تلاش برای دستیابی به آنها آسیبهای روانشناختی را در پی خواهد داشت (هیل15و همكاران، 2004). فلت و هویت (2002) کمالگرایی را به صورت نیاز شدید برای بی عیب و نقص بودن در بسیاری از جنبههای زندگی شخصی تعریف کردهاند. هورنای کمالگرایی را گرایش روان رنجورانه به بیعیب و نقص بودن، کوچکترین اشتباه خود را گناهی نابخشودنی دانستن و مضطربانه انتظار پیامدهای شوم آن را کشیدن تعریف کرده است (مهرابیزاده و همکاران، 1382). متأسفانه ادبیات پژوهش در زمینهی کمالگرایی تمایل دارد که به پیامدهای منفی کمالگرایی ناسازگارانه تـأکید کند، در حالی که مزایای روانشناختی کمالگرایی سازگارانه را کمتر مورد توجه قرار دهد (بلت16، 1995).
همچنین با توجه به سطح معنا داری محاسبه شده مشخص گردید که بین میزان کمال گرایی مثبت و منفی در ورزشکاران حرفه ای رشته های مختلف مورد مطالعه تفاوت معنا داری وجود دارد. این به آن معناست که از نظر آسیب پذیری با عنایت به تئوری غریزه فروید ورزشکاران حرفه ای با درجه ای متفاوت ار یکدیگر در معرض آسیب های روحی و روانی می باشند بطوریکه با یک شکست یا ناکامی ممکن وضعیت روانی آنها به حالتی نا متعادل درآید. البته این مورد زیاد دور از انتظار نیست بطوریکه پس از شکست مشابه این رفتارها را در بین ورزشکاران حرفه ای می توان دید.
آیا بین میزان کمال گرایی مثبت مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای با متغیرهای تحقیق رابطه معنا دار وجود دارد، آیا بین میزان کمال گرایی منفی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای با متغیرهای تحقیق رابطه معنا دار وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی مثبت مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای مرد با متغیرهای تحقیق رابطه معنا دار وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی منفی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای مرد با متغیرهای تحقیق رابطه معنا دار وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی مثبت مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای زن با متغیرهای تحقیق رابطه معنا دار وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی منفی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای زن با متغیرهای تحقیق رابطه معنا دار وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی مثبت مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای رشته تربیت بدنی با متغیرهای تحقیق رابطه معنا داری وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی منفی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای تربیت بدنی با متغیرهای تحقیق رابطه معنا داری وجود دارد؟ آیا بین میزان کمال گرایی مثبت مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای رشته غیر تربیت بدنی با متغیرهای تحقیق رابطه معنا داری وجود دارد؟ بین میزان کمال گرایی منفی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای رشته غیر تربیت بدنی با متغیرهای تحقیق رابطه معنا داری وجود دارد؟
نتایج آزمون فریدمن نشان داد که با توجه به میانگین رتبهها، متغیر عوامل مؤثر فردی دارای بالاترین رتبه و متغیر محیطی، بین فردی و سازمانی دارای کمترین رتبه در بین متغیرها میباشد. یافتهها نشان داد که متغیرهای عوامل مؤثر فردی، بین فردی، محیطی و سازمانی با اطمینان ۹۵ درصد (مقادیر آماره t بزرگتر از 96/1 است) بر متغیر کمالگرایی تأثیرگذار بوده و میزان تأثیرگذاری آنها به ترتیب برابر 56/0، 60/0، 59/0 و 73/0 است و مدل عوامل مؤثر بر کمالگرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور دارای برازش مطلوب بود. همچنین یافتهها نشان داد که بین میزان کمالگرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور تفاوت معنیداری وجود ندارد.
یافتهها نشان داد که عوامل مؤثر بر کمالگرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور عبارتاند از عوامل مؤثر فردی (14 گویه)، عوامل مؤثر بین فردی (9 گویه)، عوامل مؤثر محیطی (6 گویه) و عوامل مؤثر سازمانی (5 گویه). این یافته با بخشی از یافتههای پژوهش اکبری (1396)، علیمردانی و همکاران (1398)، روتر و همکاران (2013)، نقوی (1396)، ابراهیمزاده (1391) همسو بود.
یافتههای مختلف به علل پیدایش کمالگرایی و آثار آن اشاره داشتهاند که بهطور غیرمستقیم بر یافتههای پژوهش حاضر صحه گذردِ است. در این راستا علیمردانی و همکاران (1398) در پژوهشی تحت عنوان مقایسه عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان در افراد در بیمارستان روانپزشکی تبریز نشان دادند که بین متغیرهای عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان با اختلال وسواس فکری عملی ارتباط وجود دارد. اکبری (1396) در پژوهشی تحت عنوان مدل ساختاری کمالگرایی مبتنی برسازههای فرا تشخیصی شناختی، رفتاری و هیجانی عنوان کرد که درصورتیکه متغیر اجتناب تجربه گرایانه را از پژوهش خارج کنیم، رابطۀ بین بینظمی هیجانی با کمالگرایی مثبت، معنیدار میشود. به عبارتی میتوان بیان کرد که معنیدار نبودن این ارتباط تحت تأثیر اجتناب تجربه گرایانه است. روتر و همکاران (2013) در پژوهشی نشان دادند که عدم تحمل بلاتکلیفی مطابق با پژوهش های پیشین عقاید کمال گرایانه، بهوسیلۀ عدم تحمل بلاتکلیفی تحریک میشوند و فرد با پافشاری بر عقاید کمال گرایانه، با بلاتکلیفی خود مقابله میکند. نقوی (1396) در پژوهشی تحت عنوان کمالگرایی مبتنی برسازههای فرا تشخیصی عنوان کرد ازآنجاییکه ارتباط بین اجتناب تجربه گرایانه با افکار تکرارشوندۀ منفی نیز معنیدار نیست، افکار تکرارشونده در ارتباط بین اجتناب تجربه گرایانه با کمالگرایی منفی، نمیتواند نقش واسطهای ایفا کند. ابراهیمزاده (1391) در پژوهشی تحت عنوان مقایسه ابعاد کمالگرایی و عدم تحمل بلاتکلیفی نتایج این مطالعه نشان داد که متغیرهای روان شناختی عدم تحمل بلاتکلیفی وکمال گرایی در بیماران مبتلابه اختلالات روانی فیزیولوژیک بهطور معناداری با افراد غیر بیمار متفاوت هستند و در بین گروههای بیمار میانگین نمرات کمالگرایی افراد مبتلابه میگرن و آسم از افراد مبتلابه سندرم روده تحریکپذیر و افراد غیر بیمار بیشتر است، اما میانگین نمرات عدم تحمل بلاتکلیفی در بیماران مبتلابه میگرن و سندرم روده تحریکپذیر بیشتر از گروه آسم میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شناسایی عوامل مؤثر بر کمالگرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران میتواند در جهت کنترل و اصلاح این نگرش و حالت کمک شایان توجهی نماید تا موجبات پیشرفت ورزش حرفهای کشور را مبتنی بر شرایط فعلی شاهد باشیم.
نتایج آزمون فریدمن نشان داد که با توجه به میانگین رتبهها، متغیر عوامل مؤثر فردی دارای بالاترین رتبه و متغیر محیطی، بین فردی و سازمانی دارای کمترین رتبه در بین متغیرها هست. یافتههای همسو با نتایج تحقیق حاضر یافت نشد.
با توجه به این یافته میتوان نتیجه گرفت که مدیران منابع انسانی سازمانها و باشگاهها و همچنین جامعه تحقیق میتوانند در جهت کنترل کمالگرایی و اصلاح این رفتار و نگرش به ترتیب الوات بهدستآمده در این پژوهش عمل نمایند بدین ترتیب که ابتدا عوامل مؤثر فردی در بعد شخصیتی و مرتبط باکار را اصلاح نمایند و با آگاهی دادن به افراد در این خصوص و ارائه راهکارهای اصلاحی در این جهت اقدام نمایند و سپس به ابعاد محیطی و جامعه، عوامل بین فردی در ارتباط با همکاران و همسالان و درنهایت عوامل سازمانی و سازماندهی کار را اصلاح نمود تا از میزان کمالگرایی در ورزش حرفهای کاست و مبتنی بر واقعیت پیش رفت.یافتهها نشان داد که مدل عوامل مؤثر بر کمالگرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور دارای برازش مطلوب بود. این یافته با بخشی از یافتههای تحقیقات عبد خدائی (1397)، اکبری و همکاران (1396)، مرادی (1396)، ابوالقاسمی و همکاران (1393)، بشارت (1383) و بشارت (1393) بهطور غیرمستقیم همسو بود.
در این راستا عبد خدائی (1397) در مطالعه خود نشان داد كه بين ابعاد کمالگرایی خودمدار، دیگر مدار و جامعه مدار با اضطراب پنهان رابط مثبت معناداري وجود دارد؛ يعني با افزايش ميزان کمالگرایی، ميزان اضطراب پنهان نيز افزايش مییابد و در تعامل مؤلفههای کمالگرایی، کمالگرایی جامعه مدار پیشبینی کننده معناداري براي اضطراب پنهان دانشجويان است. اکبری و همکاران (1396) در پژوهشي تحت عنوان مدل ساختاری کمالگرایی مبتنی برسازههای فراتشخیصی شناختی، رفتاری و هیجانی نشان دادند که بین بینظمی هیجانی، عدم تحمل بلاتکلیفی و افکار تکرارشوندۀ منفی با کمالگرایی منفی ارتباط مستقیمی وجود دارد. مرادی (1396) در پژوهشی تحت عنوان نقش بینظمی هیجانی، افکار تکرارشونده منفی، عدم تحمل بلاتکلیفی و اجتناب تجربه گرایانه در پیشبینی کمالگرایی مثبت و منفی بین متغیرهای پیشبین و ملاک نشان داد بینظمی هیجانی، افکار تکرارشونده منفی، عدم تحمل بلاتکلیفی و اجتناب تجربه گرایانه با کمالگرایی منفی رابطه مثبت داشتند. ابوالقاسمی و همکاران (1393) در پژوهشی تحت عنوان بررسی ارتباط کمالگرایی و عزتنفس با پیشرفت ورزشی در جوانان وزنهبردار حرفهای کشور به این نتیجه رسیدند که کمالگرایی و عزتنفس با عملکرد ورزشی رابطۀ دو متغیري دارند، مورد تأیید است. بشارت (1383) نشان داد که بین کمالگرایی مثبت و منفی به ترتیب با موفقیت ورزشی در ورزشکاران حرفهای رشته بسکتبال همبستگی ساده مثبت و منفی وجود دارد. در این پژوهش اظهار داشتند که کمالگرایی مثبت از طریق ویژگیهایی مانند واقعبینی، پذیرش محدودیتهای شخصی، انعطافپذیری، احساس رضایت و خرسندی از عملکرد شخصی، تقویت عزتنفس و اعتماد به خود و همچنین برداشت مثبت فرد از حمایتها و ارزشیابیهای اجتماعی، با افزایش موفقیت ورزشی ارتباط دارد. بشارت (1393) در پژوهشی با عنوان تبیین پیشرفت ورزشی رشتههای گروهی و انفرادی برحسب کمالگرایی» مشاهده کردند که همبستگی معناداری بین کمالگرایی و پیشرفت ورزشی ورزشکاران رشتههای گروهی و انفرادی وجود دارد.
با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدل عوامل مؤثر بر کمالگرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور میتواند مورداستفاده مدیران منابع انسانی سازمانهای ورزشی، گروهها و باشگاههای ورزشی قرار گیرد تا با عنایت به این نتایج بتوانند در عوامل مؤثر فردی، بین فردی، محیطی و سازمانی برنامهریزی لازم را داشته باشند و آثار مثبت و منفی آنها کنترل نمایند تا شاهد توسعه و پیشرفت ورزش حرفهای کشور باشیم.یافتهها نشان داد که بین میزان کمالگرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفهای کشور تفاوت معنیداری وجود ندارد. تحقیقات همسو با یافتههای پژوهش حاضر یافت نشد. امروزه علم روانشناسی ورزشی که شاخهای جدید در علم ورزش است، در کنار سایر علوم ورزشی که سعی دارند ورزشکاران را از جنبههای گوناگون فیزیولوژیک، مهارتی و آمادگی جسمانی بررسی کنند، در جستوجوی پاسخ دادن به سؤالات مختلف رفتار انسانی در حیطهی ورزش است و رفتار ورزشکاران را از بعد ذهنی، روانی و رفتاری در بوتهی آزمایش قرار میدهد و با شناسایی و توسعهی مهارتهای روانی ورزشکاران سعی بر بهبود هر چهبهتر عملکرد ورزشکاران دارد. روانشناسی ورزش و تمرین شاخهای از علم تمرین و ورزش است که شامل مطالعه علمی رفتار بشر در ورزش و تمرین و کاربرد عملی این اطلاعات در حوزههای ورزش و تمرین میشود. مشابه سایر رشتهها در علم ورزش و تمرین، روانشناسی ورزش و تمرین میتواند برای حرکات مهارتی متنوع، فعالیتهای جسمانی و طرحهای تمرینی به کار گرفته شود. روانشناسی ورزش و تمرین به تئوریها، ساختارها و روشهای سایر علوم تمرین و ورزش متوسل میشود.
با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت که هر سه گروه وضعیت تقریباً مشابهی دارند و با عنایت به آنکه کمالگرایان نهفقط برای اینکه توفیق رسیدن به آرمانهای اخلاقی، بلکه برای شکستهایی که درگذشته در این راه نصیب آنها خواهد شد، خود را سرزنش کرده، باید بهاندازهی کافی توانا باشند که این موانع را از سر راه خود بردارند، بدون اینکه احساساتی مانند ترس، تسلیم و ستیزه را از خود نشان دهند، به و ارائه دورههای آموزشی و مشاورهای بهعنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر به نظر آید زیرا بر اساس تئوری غریزه، فروید فرض کرد که نیاز روان رنجور به کامل بودن حتماً باید غریزی باشد و درواقع مجموعهای از تمایلات خودشیفتگی، خودآزاری و غریزهی مرگ است. به نظر فروید، روان رنجورها بهوسیلهی کشش یا نیاز به کامل بودن پیوسته بهسوی هدف رانده نمیشوند بلکه آنها نیاز به وانمود کردن به اینکه در جستجوی کمال هستند رادارند، بهعبارتدیگر این افراد میخواهند کامل به نظر بیایند نه اینکه کامل بشوند. این تظاهر به کمال به این دلیل است که این افراد باید به نظر خود اشخاصی درستکار جلوه کنند و همین پدیده فروید را متقاعد کرد که قوهی «فرامن»17 اگرچه از تمایلات کودکانهی عشق، تنفر و ترس سرچشمه میگیرد ولی بهتدریج بهصورت قوهی روانی مستقلی که هدایتگر رفتارهای اخلاقی است درمیآید. البته این افراد به دلیل داشتن قوهی «فرامن» ظاهراً خودمختاری و استقلال زیادتری از خود نشان میدهند تا انواع دیگر رواننژندیها ولی این استقلال نتیجهی سرکشی و ستیزهگری است نه نتیجه سلامت اندیشه و روان (مهرابی زاده و همکاران، 1382).
نتیجه گیری کلی
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت که عوامل روانشناختی می توانند تأثیری مثبت بر رفتار ما به لحاظ روحی و روانی داشته باشند، بدین صورت که همزمان با افزایش میزان کمال گرایی مثبت در افراد، بطور چشمگیری از اضطراب، روان رنجوری، هیجان های منفی، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند مواقع درماندگی، دشواری در مهارت های تکانشی مواقع در ماندگی، پریشانی ناسازگار، پرتی-فرونشانی، انکار-سرکوبی، پریشانی، عدم تحمل بلاتکلیفی و افکار تکرار شونده کاسته خواهد شد. همین ارتباط البته بصورت منفی در ارتباط با کمال گرایی منفی با متغیرهای فوق دور از انتظار نخواهد بود.
با توجه به یافتههای تحقیق می توان گفت که کمالگرایی برای نخستین بار بهعنوان یک سازهی تکبعدی توسط برنز18 تعریف شده است بر طبق این تعریف فرد کمالگرا بر این باور است که میتواند با تلاش و کوشش به نتایج کامل دست یابد. این در حالی است که نتایج کامل و بدون نقص دست نایافتنی بوده و تلاش برای دستیابی به آنها آسیبهای روانشناختی را در پی خواهد داشت. به طور کلی در دیدگاه منفی ،کمالگرایان اغلب داراي تفکر همه یا هیچ و دارای افکار خودشکن و انتقادی نسبت به خود و دیگران هستند.آنها در ارزیابی موفقیتها شکستهایشان غیرقابل انعطاف بوده و نرسیدن به اهداف منجر به احساس بی ارزشی شان میشود. محققان دیگری کمالگرایی را بهعنوان یک ویژگی ناسازگارانه میبینند که پنهانی اجرای ورزشکار را خراب میکند تا اینکه به آن کمک کند و بنابراین مانعی برای پیشرفت ورزشکار است (فلت و هیویت، 2005؛ هال، 2006). تمایز بین تلاشهای کمال گرایانه و نگرانیهای کمال گرایانه همچنین در زمینه ورزش مهم است. شواهد همگرایی وجود دارد که طبق این شواهد جنبههایی از کمالگرایی همبسته با بعد تلاشهای کمال گرایانه بهعنوان یکی از ابعاد کمالگرایی (برای مثال؛ معیارهای شخصی، تلاش برای کمال) همبستگیهای مثبتی با ویژگیها، فرآیندها، و پی آمدهای مثبت در ورزشکاران از قبیل اعتمادبهنفس رقابتی (کویولا19، هاسمن20، و فاولبی21، 2002) جهت گیریهای گرایشی هدف (استوبر، استول، پسچک، و اوتو، 2008)، و عملکرد در تمرین (استول و همکاران، 2008) نشان داده است.
Sources
1- Abolghasemi, Saadat; (2014). The effect of burnout analysis on human resource efficiency. Journal of Knowledge Management, Nos. 33 and 34In Persian
2- Arbab, Ali; Bazargan, Abbas; Hejazi, the goddess. (1398) Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Agah Publications. In Persian
3- Akbari, Mehdi; Moradi, Alireza; Naghavi, Narges (1396). Structural model of perfectionism based on cognitive, behavioral and emotional meta-diagnostic structures, Quarterly Journal of Psychological Health Research, Summer, 2017, Volume 11, Number 2 In Persian
4- Besharat, Mohammad Ali Abbasi, Ghulam Reza شجاعالدین، صدرالدين. (1381). "Investigating the Relationship between Self-Esteem and Sports Success in Footballers and Wrestlers". Journal of Movement, No. 12, pp. 44 In Persian.
5- Waez Mousavi, Seyed Mohammad Kazem and Yaghoubi (2015). Research in Sports Science, Comparison of the Quality of Life of Individual and Category Athletes, (3) 93-83. In Persian.
6- Azimi, Ali; Piri, Mohammad; Pilgrim, Akbar (2017). Promoting community mental health. Journal of Thought and Behavior Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, Fifth Year, No. 3. In Persian.
7- Alamardani, Sajjad (1398). Journal of Alzahra University of Tehran Psychology, in a study entitled Comparison of Uncertainty Intolerance and Emotion Regulation in People in Tabriz Psychiatric Hospital. In Persian.
8- Naghavi, Narges; Moradi, Alireza (1396). Journal of Cognition Psychology and Psychiatry, Fourth Year, Issue 4, Winter. In Persian.
9- Hormozinejad, Masoumeh. (1396). Simple and multiple relationship of self-esteem, social anxiety and perfectionism variables with the means of existence in students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Master Thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz. In Persian.
10- Tulai. (1395). Comparison of basic psychological, psycho-physical and cognitive skills of top male athletes in group and individual disciplines of Khuzestan province and the relationship between these skills and their self-efficacy. Harakat, 23, pp. 141-125. In Persian.
11- Beigifard, Salimeh (1396) The study of the relationship between personality traits, hardiness and social support with burnout among employees of Shiraz Welfare Rehabilitation Centers, under the guidance of Alireza Jazayeri, University of Welfare Sciences and Rehabilitation. In Persian.
12- Adler, D. R. (1956). Do adaptive perfectionism and self-determined motivation reduce academic procrastination? Learning and Individual Differences, 36, 165-172.
13- Aldea, M. A. & Rice, K. G. (2010).The role of emotional dysregulation in perfectionism and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 53(4), 498.
14- Belt. (1995). An investigation of appraisals in individuals vulnerable to excessive worry: the role of intolerance of uncertainty. Cognit Ther Res; 58 (3):609-52.
15- Bieling, P.J. Israeli, A.L. Smith, J. and Antony, M.M. (2014). "Making the grade: The behavioral consequences of perfectionism in the classroom". Personality and Individual Differces, 35, 163-178.
16- Campbell, L. & De Paula. (2002). The Development and Initial Validation of the Cognitive Fusion Questionnaire. Behav Ther. 43(0):10–25.
17- Dunkley DM, Zuroff DC, Blankstein KR. (2008) Specific perfectionism components versus self-criticism in predicting maladjustment, Personal Individual Difference.40: 76-665.
18- Ehring, T. Welboren, R. Morina, N. Wicherts, J.M. Freitag, J. Emmelkamp, P.M.G (2011) Meta-analysis of psychological treatments for posttraumatic stress disorder in adult survivors of childhood abuse. Clinical Psychology Review. 54: 643-37.
19- Flett & Hewitt, PL. (2017). Perfectionism, performance, and state positive affect and negative affect after a classroom test. Canadian Journal of School Psychology, 24, 4– 81.
20- Flett GL, Hewitt PL, Blankstein K, O'Brien S.(2018). Perfectionism and learned resourcefulness in depression and self-esteem. Pers Indiv Differ; 12(1): 8-61.
21- Gordon- Smith, K. Jones, L. Scott, J. Haque, S Heron, J. Caesar, Craddock, N. (2016). Cognitive styles in bipolar disorder. British Journal of Psychiatry. 187, 431-437.
22- Hayes, S. C. Strosahl, K. & Wilson, K.G. (1999). Acceptance and commitmen thrapy: an experiential approach to behavior change. New York: Guildford Press.
23- Johnson, M. Foster, M. Shennan, J. Starkey, N.J. Johnson, A. (2010). The effectiveness of an acceptance and commitment therapy self-help intervention for chronic pain. Clin J Pain. 86(3),418-595
24- Rice, K.G. Ashby, J.S. and slaney, R.B. (1998). "Self – esteem as a mediator between perfectionism and depression: a structural equations analysis". Journal of Counseling Psychology. 45,304-314
25- Silverman, S. R. (1999). Hardiness: The courage to growfrom stresses. The Journal of Positive Psychology.
26- Zuckerman. Tabsay, N. Elliot, A. & Sheldon, K.M.(2005). Avoidance achievement motivation: A personal goals analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 73, 171-185.
Factors affecting perfectionism in the field of professional sports in the country
Tayyaba Letuban, Dr. Hossein Peymanizad *, Dr. Mohammad Reza Ismailzadeh, Dr. Hassan Fahim Devin
1 Taybeh Lebet, Ph.D. student, Department of Physical Education and Sports Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University of Mashhad, Iran.
2* Hossein Peymanizad, Associate Professor, Department of Physical Education, Corresponding Author, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
3 Mohammadreza Esmailzadeh, Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Management, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
4 Hasan Fahim Dovin, Department of Physical Education, Faculty of Management, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
The purpose of this research was to investigate the factors affecting perfectionism in the field of professional sports in the country. In terms of nature, it was applied, and in terms of descriptive-exploratory analysis method, it was survey method. The statistical population of the research in the qualitative part included all sports experts of universities and clubs in the country and in the quantitative part it included all athletes, coaches and managers of professional sports in the country. Sampling was available in a targeted manner in the qualitative section, which was conducted with 10 experienced university professors and led to information saturation. The statistical sample in the quantitative section was determined by using Morgan's table of 358 people. Data collection was done in the qualitative part by using qualitative interviews with elites and in the quantitative part by using a researcher-made questionnaire consisting of 34 questions in 4 dimensions and on a five-point Likert scale. Data analysis was done in the qualitative section using the interview analysis method and in the quantitative section using descriptive and inferential statistics methods and with the help of SPSS version 21 and AMOS software. There is a significant difference between the amount of positive and negative perfectionism in professional athletes of different studied disciplines. The results of the Friedman test showed that according to the average ratings, the individual effective factors variable has the highest rating and the environmental, interpersonal and organizational variables. It has the lowest rank among the variables. The findings showed that the model of perfectionism factors in managers, coaches and professional athletes had a good fit. Also, the findings showed that there is no significant difference between the level of perfectionism of managers, coaches and professional athletes of the country.
Key words: managers, coaches, athletes, perfectionism, professional sports.
[1] Sirois
[2] Slade, & Owens
[3] - Hmachek
[4] - Flett
[7] 2- Stratified
[8] Structured
[9] Semi-structured
[10] Unstructured
[11] Re-Test Reliability
[12] Holsti
[13] -One Sample Test
[14] Burns
[15] Hill
[16] Blatt
[17] . superego
[18] Burns
[19] Koivula
[20] Hassmen
[21] Fallby
-
-
ارتباط اثربخشی مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانهای و نقش میانجی تعهدورزشی
تاریخ چاپ : 1401/06/01 -
-
-
-