بررسی عامل های موثر بر انگیزه مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد
محورهای موضوعی : زن و جامعهرضاعلی محسنی 1 , غلامرضا خوشفر 2 , قربانعلی بابایی 3 , میترا ابراهیمی 4
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه گلستان.
3 - کارشناس ارشد رشته مطالعات خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
4 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی
کلید واژه: انگیزه مشارکت زنان, رضایت از زندگی, مصرف رسانه ای, انسجام خانوادگی,
چکیده مقاله :
موضوع مقاله انگیزه مشارکت زنان در سازمانهای مردم نهاد استان گلستان می باشد. مهمترین هدف این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر انگیزه مشارکت زنان در سازمانهای مردم نهاد است. عوامل اجتماعی شامل انسجام خانوادگی، ویژگی های اقتصادی– اجتماعی، میزان مصرف رسانه ای، ویژگی های جمعیت شناسی، میزان رضایت از زندگی، آگاهی سیاسی و نقش عضویت اعضای خانواده می گردد. به لحاظ روش شناسی پژوهش، رویکرد غالب در این پژوهش، پیماشی است و بمنظور گردآوری داده ها از روش میدانی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش زنان استان گلستان فعال عضو سازمان های مردم نهاد NGO)) تشکیل می دهند، حجم نمونه این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران به میزان389 نفر تعیین شد و برای اطمینان بیشتر این مقدار به 400 نفر افزایش یافت. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و انتخاب نمونه ها با استفاده از روش انتساب متناسب با حجم می باشد که در آن شهرستانهای استان به عنوان طبقات مبنای نمونه گیری قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که برای پایایی آن از روش بازآزمایی، و برای روایی از CVR استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها متناسب با سطح سنجش متغیرها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. مهمترین یافته های این پژوهش نشان می دهد که؛ که بیشترین میزان تاثیر را درانگیزه مشارکت زنان برای فعالیت در سازمانهای مردم نهاد به ترتیب 1-رضایت از زندگی 2- عضویت اعضای خانواده در سمن ها 3- ویژگی های جمعیت شناختی زنان 4- میزان مصرف رسانه ای 5- آگاهی سیاسی زنان 6- پایگاه اقتصادی و در نهایت 7- انسجام خانوادگی داشته اند.
This study investigated women's motivation to participate in NGO'sin Golestan Province, Iran. The most important purpose of this paper was identifying the effective social factors on women's motivation for participating in NGO's. Social factors included family integrations, socio-economic status, media consumption, demographic features, life satisfaction, political awareness, and family members' participation role. In terms of research methodology, the dominant approach in this study was survey and field method was used in data gathering. The population of this research was women who were active in NGO's. The sample of this study was 389 women determined by Cochran's formula, later increased to 400 women. The method of sampling was stratified random sampling proportional to the size of towns of Golestan Province which were the classes of sampling. The reliability and validity of the questionnaire used for data gathering were achieved by test-re-test and CVR method, respectively. The analyses based on the level of variables measuring were done in descriptive and inferential ways. The results ranked the factors as: women's participation motivation in NGO's was 1; Life Satisfaction was 2; Family members' participation role in NGO's 3; Demographic features of women 4; Media consumption 5; Political awareness of women 6; Economic status 7; and, the last, Family integration, 8.