بررسی رابطه رسانه های دیداری و انتخاب الگوی زندگی
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهسوسن آقاجان بگلو 1 , حمیرا بذرافکن 2 , علی روحانی علی روحانی 3
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور بوشهر
2 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی تغییرات اجتماعی در دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه پیام نور بوشهر
3 - دانشجوی دکترای جامع هشناسی تغییرات اجتماعی در دانشگاه شیراز
کلید واژه: روستا, تغییر اجتماعی, فرهنگ, وسایل ارتباط جمعی, دختران روستایی, الگوهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
تغییر خصوصیت در هر جامع های اجتناب ناپذیر است و جامعه روستایی هم از این خصوصیت مستثنا نمی باشد. در این میان رسان هها سهم عمده ای در ایجاد این تغییرات در روستاها در سبک زندگی و انتخاب جوانان روستایی داشته است. البته، رسانه های دیداری مانند تلویزیون و ماهواره به دلیل تنوع برنامه ها نقش قابل توجهی دارند. در واقع، تقریبا نیمی از جوانان روستایی دختران هستند که اوقات زیادی با این رسانه ها سپری می کنند و به عنوان جمعیت هدف در این پژوهش هستند. روش این پژوهش پیمایشی بوده است و برای جم عآوری داد ههای مورد نیاز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دختران روستایی استان بوشهر بوده است. نمونه مورد مطالعه نیز شامل 351 نفر از این دختران بوده است که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای در روستاهای استان بوشهر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این پژوهش که با استفاده از آماره های کرامر و تحلیل واریانس دوطرفه انجام شده بود نشان داد که تلفن همراه به عنوان پرکاربردترین وسیله ارتباطی در بین این دختران بوده است. هم چنین، بین با استفاده از رسانه های دیداری رابطه (p= 0/ و سبک پوشش و آرایش ( 041 (p= 0/ سن ( 001 معنی دار وجود داشته است.
Changes are inevitable in every society and rural society is no exception. Meanwhile, Media have the most roles in making of these changes in rural areas in rural youth lifestyles. In this way, because of variety of the program, TV and satellite have the most roles in this process. In fact, half of the rural youth are girls who spend lots of their time in front of TV, so they have been included in this research. The method of this study was social survey and required data were gathered by a questionnaire. Statistical population included rural girls in Bushehr. In addition, the sample of this study, 351 girls, was selected through cluster sampling in villages in Bousher Province. The results of study, collected and analyzed done by Two-Way ANOVA and Crammer’s V, showed that cell phone was the most commonly communicational devices used among girls. There was also significant relationship between age (p= 0.001), make up, coverage lifestyle (p= 0.041,) and uses of visual media used by girls.