شناسایی عوامل موثر بر قصد و نیت حرفهگرایی دانشجویان دختر (مورد مطالعه: دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران)
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهسیدیعقوب حسینی 1 , زهره خسروی لقب 2
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
2 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
کلید واژه: قصد و نیت حرفهگرایی, عوامل روانشناختی, انگیزه حرفهگرایی, کارآمدی حرفهگرایی, شبکههای اجتماعی, مدلسازی معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
حرفهگرایی یکی از موضوعات مهمی است که در کیفیت و عملکرد سازمانها از یک سو و در کیفیت زندگی سازمانی فرد از سوی دیگر نقش تعیینکنندهای دارد. با توجه به نقش بانوان در امور مختلف و توانایی آنان در انجام امور سازمان، در این پژوهش تلاش شده عواملی که بر قصد و نیت حرفهگرایی بانوان مؤثر است مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش تلاش شده است مهمترین عوامل موثر بر قصد و نیت حرفهگرایی بانوان، بر پایه ادبیات نظری شناسایی و مورد آزمون قرار گیرد. مدل مفهومی پژوهش توسط پرسشنامهی پژوهش عملیاتی شد و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بین دانشجویان دختر رشتهی مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران توزیع و 343 پرسشنامه گردآوری شد. دادههای گردآوری شده با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه حرفهگرایی، رویاپردازی، فعال بودن، مشکلات مالی و کارآمدی حرفهگرایی فرد بر قصد و نیت حرفهگرایی وی تأثیر معناداری دارند. ریسک پذیری، استقلال، اعتماد به نفس، حس کنجکاوی، شهرتطلبی و هوش عاطفی از جمله متغیرهای دیگری بودند که تأثیر آنها بر قصد و نیت حرفهگرایی مورد تایید قرار نگرفت.
Professionalism is regarded as one of the most important issues which has decisive role in performance of organizations on the one hand and on the other in the quality of organizational life. According to the effective role of women in various states and their ability to do organization affairs, this study attempts to identify effective factors on professionalism intent of women. This study attempts to identify the most important factors affecting on women professionalism intent based on the theoretical literature. Conceptual model of research was operational by using questionnaires. The questionnaires were distributed among female students of management at Tehran universities selected by random sampling method and finally 343 questionnaires were collected. Data gathered were analyzed by using structural equation modeling. The results showed that professionalism motivation, dream, being active, financial problems and professionalism efficiency of a person have significant influence on his/her professionalism intent. The impact of risk taking, independence, confidence, curiosity, fame-seeking and emotional intelligence was not confirmed on the professionalism intent.