ارزیابی قابلیت های کارآفرینی دختران دانشجو
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
محمد امینی
1
(استادیار دانشگاه کاشان،گروه علوم تربیتی)
محمدرضا تمنایی فر
2
(استادیار دانشگاه کاشان،گروه روان شناسی)
صدیقه غلامی علوی
3
(کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی.)
کلید واژه: برنامه درسی, کارآفرینی, آموزش عالی, آموزش کارآفرینی, قابلیتهای کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دختر بمنظور اعتبار بخشی و باز اندیشی در کارکردهای برنامه های درسی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران می باشد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 90-91 میباشد که به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 412 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامههای مشخصات عمومی و قابلیت های کارآفرینی است. ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ 89/. برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میان دانشجویان دختر و پسر در نمره کل کارآفرینی و مؤلفه های ریسک پذیری و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد. با این حال، میان دانشجویان دختر دانشکدههای گوناگون از نظر قابلیت های کارآفرینی تفاوت معنا داری وجود ندارد. افزون بر این، یافته ها نشان داد که میان دانشجویان دختر سال نخست و چهارم از نظر میزان برخورداری از قابلیت های کارآفرینی تفاوت معناداری وجود ندارد. این امر به نوبه خود نشان دهنده عدم موفقیت و ناکارآیی برنامههای درسی دانشگاهی در رشد و پرورش قابلیت های کارآفرینی دانشجویان بوده و ضرورت تدوین و اجرای برنامه های درسی خاصی که محور آن آموزش و توسعه قابلیتهای یاد شده باشد را گوشزد میکند.
The main purpose of this research is to assessment of entrepreneurship capabilities of girl students in order to validate and rethink in universities curriculums functions and Iran high education centers .statistic society of this research is kashan university students in 90-91 academic years, that number of 412 persons of whom as sample were studied by taxonomie sampling method. The instrument of information accumulation in this research is entrepreneurship capabilities and public caracteristics form that its final index was estimated by Cronbach alpha ./89. For analysing information was used index of descriptive and perceptive statistic. The result of this research showed that there is significant difference between girl and boy students in the total score of the entrepreneurship and the component of risk –taking and creativity, but at the same time there is not any significant difference in viewpoint of the entrepreneurship capabilities among girl students of different college. In addition , the findings of this research showed that basically there is not Significant difference in viewpoint of benefiting rate from entrepreneurship capabilities between first – year and forth – year students that in turn show lack of success and inefficiency of academic curriculum in growth and upbringing of entrepreneurship capabilities of students and remind necessity of compilation and performing special curriculum that its axis education and development of mentioned commissions.