بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی با تمایل به کارآفرینی
محورهای موضوعی : زن و جامعهحمیدرضا محمدی 1 * , عبادا... احمدی 2 , شاپور امین شایان جهرمی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
2 - - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
کلید واژه: زنان, کارآفرینی, ویژگیهای شخصیتی, شخصیت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی و توصیف ویژگیهای شخصیتی زنان در سازمانها و بررسی تمایل آنها به کارآفرینی و همچنین تحلیل رابطهی آن دو با یکدیگر بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تعدادی از زنان شاغل در سازمان-ها و ادارات دولتی شهر شیراز به تعداد 359 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس جدول مورگان، متناسب با حجم طبقه تعداد 153 نفر به عنوان نمونهی آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامهی محقق ساختهی شخصیت و کارآفرینی به ترتیب شامل 35 و 54 سئوال بسته پاسخ بر اساس مقیاس هفت درجهای لیکرت بود. پایایی پرسشنامه شخصیت و کارآفرینی بر اساس آزمون مجدد به ترتیب 883/0 و 839/0 برآورد گردید. داده-های بدست آمده از راه ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی زنان با تمایل آنها به کارآفرینی رابطهی معناداری وجود دارد، لذا پیشنهاد شده است به دلیل اینکه ویژگیهای شخصیتی زنان با کارآفرینی ارتباط دارند با شناخت ویژگیها و خصایص شخصیتی در زنان شاید بشود روحیهی کارآفرینی را در آنان تقویت نمود و بسیاری از مشکلات نارساییهایی را که جامعه و سازمان ها با آنها دست به گریبانند را حل کرد.
This research purported to study personality characteristics of female employees in organizations and their entrepreneurship and further to investigate their relationship. The sampling frame of the study included 359 female employees. The sample of the study involved a total of 153 respondents selected using stratified sampling strategy with a reference to Morgan’s table. The measurement instruments were two 7-point likert-scale questionnaires of personality characteristics and entrepreneurship including 35 and 54 items respectively. The reliabilities of the instruments were estimated to be 0.883 and 0.839 respectively through the use of test-retest method. Data was analyzed utilizing SPSS to run Pearson correlation analyses. The results of this study indicated that there was a significant relationship between personality characteristics and entrepreneurship of women. As such, it is suggested that an understanding of female employees’ personality characteristics might help us to foster their entrepreneurship in order to resolve many problems faced in society and organizations.