مطالعه جامعه شناختی نقش مداخله گرایانه متغیر پذیرش اجتماعی در تاثیرگذاری رسانهها بر گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهمحمد عباسزاده 1 , بتول محمودمولائیکرمانی 2 , فرانک اقدسیعلمداری 3
1 - دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
2 - کارشناسارشد مطالعات زنان
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
کلید واژه: تبریز, زنان, رسانههای جمعی, جراحیهای زیبایی, پذیرش اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه، جراحیهای زیبایی، به عنوان یکی از جراحیهای پرطرفدار در دنیا شناخته میشود. افرادی که به این جراحیها اقدام میکنند، لزوماً مشکل جسمی ندارند؛ بلکه اغلب به خاطر ملاکهای زیبایی قابل قبول در اجتماع که همانا پذیرش اجتماعی میباشد، دست به این اقدام میزنند. بر این اساس، این تحقیق با هدف سنجش میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی در نظر دارد به بررسی تاثیر عواملی چون پذیرش اجتماعی و رسانهها بر این گونه جراحیها بپردازد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و 385نفر به شیوه نمونهگیری طبقهایتصادفی متناسب انتخاب گشتهاند. روش آماری مورد استفاده، شامل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر بوده و برای محاسبه ضرایب مسیر از برآوردهای روش ایموس[1] استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد تاثیر متغیر پذیرش اجتماعی بر میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی بیشتر از متغیر رسانهها بوده است. همچنین، متغیرهای یاد شده توانستهاند، 31 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.
Today, cosmetic surgery is known as one of the most popular operations in the world. People who undergo these surgeries may not have physical problems but often do this action due to the certainly acceptable criteria of beauty in the community that is the social acceptance. Accordingly, this study intended to determine the influencing factors on the cosmetic surgery to study the effects of mass media and social acceptance on such surgeries. Method of research was survey and 385 people have been selected by stratified random sampling. The statistical methods including multiple regression and path analysis were used and estimation method of AMOS was utilized to calculate the coefficient path. The results showed that the effect of social acceptance variable on the tendency of women for cosmetic surgery is more affected than the media variable. Also, the variables mentioned above have been able to explain 31% of changes in the dependent variable.