اثر بخشی آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر افزایش میزان سازگاری اجتماعی و حل بحران هویت نوجوانان دختر
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهزهرا شاهی 1 , احمد رضا اوجی نژاد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه مشاوره،مرودشت،ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی،مرودشت،ایران
کلید واژه: راه حل محور, بحران هویت, سازگاری اجتماعی, نوجوانان دختر,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر در بندرعباس میباشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیهی نوجوانان دختر شهر بندرعباس میباشد. نمونهی پژوهش شامل 20 نفر درگروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل است که از بین 89 نفری که از میان 318 نفر تکمیل کننده پرسشنامه، نمرهی پایینی در پرسشنامههای بحران هویت و سازگاری اجتماعی اخذ کرده بودند، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. پرسشنامهی بحران هویت و سازگاری اجتماعی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنیها جهت گردآوری دادهها استفاده شده است .دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد آموزش به شیوهی رویکرد راه حل محور بر سازگاری اجتماعی وحل بحران هویت نوجوانان دختر اثر مثبت و معنادار داشته است.
The aim of this study was to investigation of effectiveness of training methods solution focused therapy to increase girl's adolescence Social adjustment and resolve crises identity in Bandar Abbas schools. the method of This study is semi-experimental kind of pre-test and post-test with experimental and control groups .statistical society is includes all girl's adolescence of Bandar Abbas .The sample of this study is include 20 Person in experimental group and 20 Person in control group ,that of the 89 Person that between the 185 Completing the questionnaire, who had received low scores in crises identity and Social adjustment questionnaires, were selected by cluster randomized sampling method . crises identity and Social adjustment questionnaires, with testable demographic information were used for collecting data .Data was analyzed by using analysis of covariance. The results showed that training methods solution focused therapy to increase girl's adolescence Social adjustment and resolve crises identity has been significant and positive effect.