بررسی عوامل جامعهشناختی رضایتمندی زنان از خانهداری (نمونهی موردی شهر تهران)
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهاعظم بدریمنش 1 , سهیلا صادقی فسایی 2
1 - کارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه تهران
2 - دانشیار دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کلید واژه: زنان, خانهداری, دستمزد, رضایتمندی شغلی, مازلو,
چکیده مقاله :
مطالعات جامعهشناسان نشان میدهد که نقش زن خانهدار پیچیده است، به این معنا که گروهی از زنان آن را ارضاکننده میدانند گروهی دیگر آن را یکنواخت و آزار دهنده ارزیابی میکنند. این مقاله که مبنا بر پژوهش است، میزان رضایت زنان نسبت به خانهداری را ارزیابی میکند. مبنای نظری این پژوهش نظریهی رضایت "مازلو" است که نیازهای انسان را برای هماهنگی با شرایط کار در سه دسته خلاصه میکند: «سطح اول: نیازهای حیاتی و زیستی؛ سطح دوم: نیازهای ارتباطی؛ سطح سوم: نیاز به شکوفا شدن استعدادها» بر این اساس، هرکاری که سطوح بالاتری از نیازها را تامین کند، کارکنان آن دارای رضایت بیشتری هستند. روش تحقیق، کیفی و کمی (پیمایشی) است. حجم نمونهی نهایی 390 نفر بوده است که 300 نفر آن را زنان خانهدار و 90 نفر دیگر را نیز زنان شاغل تشکیل میدهند. این نمونهها با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مناطق بیست گانهی شهر تهران انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که زنان شاغل و خانهدار کار خانه را به کاری واقعی تعریف میکنند و انتظاراتی که از کار دارند این است که اولاً استقلال مالی و امنیتخاطر آنان را حفظ کند که شامل همان نیازهای سطح اول رضایتمندی شغلی است. در مرحلهی بعد کار هم باعث پیوندشان با دیگران شود و آنها را از انزوا دور نماید و هم نتیجهی کارشان در اختیار کسی (همسر) قرار گیرد که به او عشق میورزند که با نیازهای سطح دوم رضایتمندی مطابقت دارد و نهایتاً اینکه کار، توان و استعداد آنها را به کار گیرد که همان نیازهای سطح سوم رضایتمندی است.
Sociological studies indicate that the role of household women is complex. Some women find it satisfying and others find it uniform and annoying. This article is based on research, which assesses satisfaction in women from housekeeping. Maslow's theory is the theoretical basis of this paper that summarize the human needs for coordination with working conditions in three categories: First level is the critical needs and Biological. Second level is communication needs. The third level is the requirement for talent flourish. Accordingly, whatever provide the needs of the higher levels, is more satisfactory. The considered research methods are both qualitative and quantitative approaches. The final sample size was 390 that consist of 300 household women and 90 employed ones. These samples were selected from twenty areas of Tehran using multistage cluster sampling. The results indicate that both employed and household women define the house work as a real work and their expectation is that, first, to maintain their financial independence and peace of mind which including the needs of the first level of job satisfaction. Second, they expect that the work causes making link with others and also make them away from isolationism and also their work make benefit for their love (spouse) which is corresponded with the second level of work satisfaction. Finally, they expect that work should utilize their talents. This is exactly the third level of work satisfaction.