تبیین جامعه شناختی زمینههای مؤثر بر نابرابری جنسیتی در دستگاههای اجرایی شهر کرمان.
محورهای موضوعی : زن و جامعهکمال جوانمرد 1 , آزاده موسوی 2
1 - گروه روانشناسی، واحد شهر قدس،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
2 - دانش آموخته رشته جامعه شناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد دهاقان
کلید واژه: رسانه, کرمان, نابرابری جنسیتی, زمینههای اجتماعی, دستگاههای اجرایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف تبیین جامعه شناختی زمینههای مؤثر بر نابرابری جنسیتی در دستگاههای اجرایی در سال 1400 انجام شد.این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و کمی است.جامعه آماری این پژوهش 8200 هزار نفر از کارکنان دستگاههای اجرایی شهر کرمان است.حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 400 نفر انتخاب شد .شیوه نمونهگیری خوشهای است . ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و روایی پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 79/0بهدستآمده و پایائی صوری و محتوایی پرسشنامه تائید شد. روش تجزیهوتحلیل آماری حداقل مربعات جزئی(pls)می باشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که از میان زمینههای فرهنگی رسانهها، ایدئولوژیهای مردسالارانه، سرمایه فرهنگی، عقاید قالب، آموزش و شیوه جامعهپذیری جنسیتی به ترتیب بر نابرابری جنسیتی در ادارات شهر کرمان تأثیر گذاشته است. نتیجه این یافتههای تأییدی است بر این موضوع که عامل فرهنگی نقش موثری در نابرابری جنسیتی در دستگاه های اجرایی شهرکرمان دارد.آموزش نهاد خانواده که بخش عهده ایی از فرآیند اجتماعی شدن و جامعهپذیری جنسیتی در آنجا انجام میشود، از دیگر راهکارهایی است که برای کاهش نابرابریهای جنسیتی در نسلهای آینده باید به آنها توجه نمود.
The aim of this study was to explain the cultural contexts affecting gender inequality in the executive apparatus in 1400. This study is based on the purpose of including quantitative applied research. The statistical population of this research is 8200 thousand employees of the executive apparatus in Kerman. Based on Morgan's table, 400 people were selected. The sampling method is cluster sampling.
The research tool is a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha 0.79 and the formal and content reliability of the questionnaire was confirmed. Method of statistical analysis of partial least squares (pls).
The findings of this study showed that among the cultural contexts of the media, patriarchal ideologies, cultural capital, stereotypes, education and gender socialization methods have affected gender inequality in Kerman city administrations, respectivelyThe result of these findings is a confirmation that the cultural factor plays an effective rolegender inequality in the executive bodies of Kerman.Education of the family institution, which is a responsible part of the process of socialization and gender socialization, is the solution that should be paid attention to in order to reduce gender inequalities in future generations.
1. Dahnavi, Jalil; Saeed, Moaidfar (2014) Investigating the relationship between the feeling of gender inequality and the motivation of students' social mobility in female students, Women's Studies Quarterly, Al-Zahra University. 755-751[Persian]
2. Sarukhani, Baqir (2001). An introduction to family sociology, Tehran: Soroush. pp: 637
3. Garb, Edward, (2013) Social Inequalities (Classical and Contemporary Views), Siahposh and Gharavizad, Tehran: Neshar Masazer, pp: 24
4. Armen, Syed Aziz; Farazmand, Hassan; Danesh, Hamideh (2014) Investigating the effect of information and communication technology on indicators of gender inequality, Ekhtaz Kakheti Journal, 12(2).87-104[Persian]
5. Amin Jafari, Betul; Rahnama Flavarjani, Zohra(2017)The effect of social capital on the feeling of gender inequality among educated women in Isfahan city, Iranian Journal of Sociological Studies, 6, 74 - 56 [Persian]
6. Heydari, Arman; Ebtekari, Mohammad Hossein; Mohagheghi, Abdul Majid(2016); Analyzing the concept of women in Lori proverbs with an emphasis on the dimension of gender inequality, magazine, culture, and popular literature 17, 195 - 222[Persian].
7. Taqi Far, Leila; Karimi, Majid Reza; Rasakh, Karamatullah, (2019), Investigation of body management among women and its effect on their attitude towards fertility (case study: women of reproductive age in Jahrom city)", Scientific-Research Quarterly of Women and Society3, 66- 47[Persian]
8. Ezazi, shahla, (2013) Feminism and perspectives. Tehran: Development. pp: 24-98
9. Abbott, P, and Wallace, C. (2014) Women's Sociology, Manijeh Najme Iraqi, TehranNey, pp: 65
10. Holland, Judith, R; Carole, Oglesby (2008). Women in Sport, the Synthesis Begins, London, Sage Publishingpp: 121
11. Tvasoli, Afsana Zahra; Henry, Habib; Kosha Far, Afsana. (2014) Investigating the difference in gender identity of male and female professional athletes in the country, Journal of New Approaches in Sports Management, 3, 82 - 73[Persian]
12. Ghasemi, Zahra (1400) Investigating gender inequality between boys and girls in the family and explaining the factors affecting it, Women in Development and Politics magazine, - 71, 95 - 117[Persian]
13. Dobvar, Simon, the second genre; Qasim Sanavi, (2010), Tehran, Toos Publishing
14. Nazari Azad, Masoumeh; Kashani, Majid; Talebpour, Akbar; (2018) Sociological Analysis of Gender Inequality in Sport (The Perspective of Female National Hero Athlete), Journal of Women and Society, 4, 289 - 316[Persian]
15. Shiri, Ardeshir; Faraji, Ilham; Yasini, Ali (2017) the experience of gender inequality in the promotion and organizational appointments: a metaphorical reading of the glass escalator phenomenon, Women's research magazine, 2, 1-31[Persian]
16. Sanderson, S., A. Heckert and JK. Dubrow (2020) “Militarist, Marxian, and Non-Marxian, Social Forces, pp: 68
17. Baunach, Michelle D. (2019) Gender Inequality in Childhood: Toward a Life CourseForces, pp41
_||_