تبارشناسی زن در جهاد (مطالعه چگونگی حضور زنان در جهاد با اتکا به متون جهادی بنیادگرایان اهل سنت)
محورهای موضوعی : زن و جامعه
احسان حمیدی زاده
1
*
,
سوسن باستانی
2
1 - استادیار، بخش جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
2 - استاد، جامعه شناسی،دانشگاه الزهرا (س)، تهران ، ایران
کلید واژه: زنان, جهاد, تبارشناسی, متون جهادی, بنیادگرایی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: جهاد جز مفاهیم چالش برانگیزی است؛ که خوانشهای مختلف از آن باعث شده است امروز جنبش های بنیادگرای اسلامی تندرو آن را دستاویزی برای اعمال خود قرار دهند. در متون کلاسیک اسلامی تعاریف معینی از جهاد ارائه شده است که شیعه و سنی چندان در آن با یکدیگر اختلاف نظر ندارند. در این تعاریف که با اتکا به کتاب و سنت ارائه شده است؛ نقش زنان همواره در جهاد حاشیهای بوده است و جهاد زنان چیزی جز ارائه خدمات به همسر و فرزندان و رفتن به حج نیست. مواد و روشها: در این مقاله با استفاده از روششناسی کیفی و با بهره از روش تطبیقی ـ تاریخی و با ابزار تبارشناسی و با اتکا به دادههای تاریخی مستخرج از متون عربی اهل سنت که درباره جهاد نوشته شده است. یافتهها: نقطه گسستی که جهاد را برای زنان هم امکان پذیر می کند اثر محمد خیر هیکل است. دوران معاصر خود زنان هم در مورد چرایی حضور در جهاد اظهار نظرهایی کردند (نقطه مقاومت). اما با وجود چرخشهای مفهومی صورت گرفته از جهاد همچنان نظریه پردازان جهادی خواستار در حاشیه قرار دادن زناناند و آنها را صرفاً برای اهداف خاصی به جهاد دعوت میکنند. بحث و نتیجهگیری: با وجود تلاشهای تعداد محدودی از این نظریه پردازان برای امکان پذیر کردن حضور زنان در جهاد (مانند عزام، التکروری، العولقی) اما همچنان در گفتمان قالب زنان عنصر کنار گذاشته شده از جهادند. و حتی در گروههای بنیادگرا این ترجیح وجود دارد که نقش حمایتگری زنان همچنان حفظ شود.
Introduction: Jihad is a critical concept which Islamic fundamentalists are interperate it in fatal ways. Jihad is defined in classic Islamic texts precisely that Shia and Sunni are not challenged about it. Women have not had main role in Jihad before emergence of ISIS in Middle East. Materials and Methods: The methodology considered in the paper is qualitative and the method used to analyze jihad is a comparative-historical method. As the specificity of the women's presence in jihad in the Islamic world is significant in the study, relying on traditional totalitarian historical interpretations does not clarify the aspects of the phenomenon, and we used the genealogical method to examine it. Findings: By studying the classical texts on jihad, we discovered the women's status as a starting point or zero in genealogical analysis, which is childbearing and marriage, and finally a trip to the house of God based on the historical documents of female jihad. Mohammad Khair heikal's book was a breakpoint in women jihad discourse that is accelerate women participations in Jihad. Conclusion: In this paper, we have shown the selective form of narrations and history in line with today's goals by jihadi theorists to involve women in jihad to some extent. Feminists are argued about women recruitment in ISIS that is made resistance point in Jihad discourse. Although most Jihadist ideologists are insisted in unparticipating women in Jihad.
فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه. 1400؛ 12 (45): 195- 209 208 |
Al-Zawahiri, Umayma (2012). Ila al-Muslimat ba‘da al-Thawrat, https://archive.org/details/b3d-thwrt. (Arabic)
تبارشناسی زن در جهاد (مطالعه چگونگی حضور زنان در جهاد با اتکا به متون جهادی بنیادگرایان اهل سنت) |
Middle East and Islamic Jihad, London: Creation House. (English)
Bombardier Books. (English)
_||_