دلالتهای سیاستی مصرف در منظومه معنایی قرآن کریم مبتنی بر نظام خانواده
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهعباس ابراهیمی 1 , سجاد نیکخو 2 , عبدالعلی ابراهیمی 3
1 - استادیار پژوهشی،دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران
2 - دکتری مدرسی معارف دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
3 - .
کلید واژه: خانواده, سیاستگذاری مصرف, نظام معنایی قرآن, دلالتهای سیاستی,
چکیده مقاله :
خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در اندیشه ونظام دینی دارای کارکردهای متعدد فرهنگی و تربیتی است. کارکردهای که متاثر از سیاستهای حاکمیت و دولت سهم قابل توجهی را درساماندهی مصرف فردی و اجتماعی دارد. بررسی دلالت پژوهانه نظام معنای قرآن بیانگرتعلق ثروت به جامعه و کفالت عمومی اموال، رعایت شان، توجه به حد قوام، توجه به احکام دینی و تعیین سطح مناسبات مصرف خانواده بر مبنای عرف است. تبیین این گزارهها و کشف وجوه افتراق مصرف خانواده در سبک زندگی از منظر قرآن و فرهنگ مصرف مدرن ما را به این نکته رهنمون میسازد که در منظومه فکری قرآن انسان موجودی با ابعاد مختلف روحی و جسمی است که برای تأمین نیازهای خود مصرف میکند. مصرف بهخودیخود نکوهش نشده؛ ولی هدف غائی نیست؛ بلکه مقدمهای برای رسیدن به هدف متعالی رشد و حیات طیبه است. لذاسامان هی این مقوله مهم نقش مهم واساسی درایجادوتعمیق وتوسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی دارد.
The family, as the most important social institution in religious thought and system, has various cultural and educational functions. Functions that are influenced by the policies of the government and the state have a significant share in the organization of individual and social consumption. A semantic study of the meaning system of the Qur'an indicates the affiliation of wealth to society and the general sponsorship of property, their observance, attention to consistency, attention to religious rules and determining the level of family consumption relations based on custom. Explaining these propositions and discovering the differences between family consumption in lifestyle from the perspective of the Qur'an and the culture of modern consumption leads us to the point that in the intellectual system of the Qur'an man is a creature with different mental and physical dimensions to meet his needs. It does. Consumption itself is not condemned, but it is not the ultimate goal; it is the prelude to achieving the sublime goal of good growth and life.
7- Ghadiri Asl, B. (2000). The Generalities of Economics, Tehran, Sepehr Publications. P 274
14- Ghoroshi, S. A. A. (1992). Lexicon of Quran, 6th Ed., Tehran, Islamic Library. Vol. 2 P 354
20- Ibn Babawayh, M. I. A. (1959). Ayoun Alakhbar Al-Reza (PBUH), Tehran, 1st Ed. Vol. 2 P87
22- Tabarsi, F. B. H. (1993). Majma 'al-Bayan, Vol. 5, Tehran, Naser Khosro Publications. 3 P13
27- Kalini, M. B Y. (1987). Alkafi, 4th Ed., Tehran, Islamic Publications. Vol.5 P 55
28- Ameli, Sh. H. (1994). Vesael al Shi’a, Qom, Al al Beit. Vol.21 P 560
31- Mulla Sadra, M. I. I. (1982). al-arshiyah, Tehran, Mola Publications. P33
33- Sadr, S. M. B. (1996). Out Economy, Qom, Islamic Information Office. PP 128-129
36- Sadr, S. M. B. (2016). Al-Ma'alim al-Jadidah lil-Usul, Tehran Al-Najah Publications,. P 5
41- Zargha, M. A. (1998). The general jurisprudence entrance, Damascus, Dar al Ghalam Publications. P 51
_||_