نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه میان فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان زن
محورهای موضوعی : زن و جامعهسکینه علی پور 1 , احمد رضا اوجی نژاد 2
1 - کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت.دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت. ایران
2 - استاد یار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت. ایران.
کلید واژه: کیفیت زندگی, فرهنگ سازمانی, سرمایه روانشناختی,
چکیده مقاله :
هدف مقاله تبیین نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه میان فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان زن بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان زن ابتدایی کوهمره نودان که بالغ بر 150 نفر بوده، میباشد. در این پژوهش، تعداد 108 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد سرمایههای روانشناختی لوتانز، کیفیت زندگی کاری قاسم زاده و فرهنگ سازمانی کمرون و کوئین بوده است که روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین فرهنگ سازمانی با سرمایه روانشناختی، رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری، رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری، رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. سرمایه روانشناختی در رابطه بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و کیفیت زندگی کاری نقش واسطهگری معنیدار ایفا میکند.
The purpose of this study was to determine the role of intercultural psychological relationships in the relationship between organizational culture and the quality of life among female teachers. The present research was a purposeful, theoretical, and descriptive type of correlation. The statistical population of this research included all the first female Kohmara Noodan female teachers, who were over 150 people. In this study, 108 people were selected using a simple random sampling method based on Morgan table. The research instrument consisted of three standard Luthanese psychological questionnaires, a Qasemzadeh Quality of Life Questionnaire, and a Quinn Center for Culture and Education. Validity and reliability were also confirmed. The results of Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis indicated that there was a direct and significant relationship between organizational culture and psychological capital. There was a direct and significant relationship between organizational culture and quality of work life. There was a direct and significant relationship between psychological capital and quality of work life. Psychological capital had a significant mediating role in the relationship between organizational culture variables and the quality of work life.
- Mohebizade, J. (1383). Director, omnipotent or pattern and symbol. Tadbir, No. 5, pp. 18-19.
- Lotanz at al. (1392).Organizational psychological capital. Evolution in the Competitive Advantage of Employees, Tehran. IJ Publishing .19
- Bagheri, M. & Tavalaee, R. (1389). "Investigating the Impact of Organizational Commitment on Organizational Performance", Human Resources Development Policies, Seventh Year. Thu 30: 96-73.
- Rabinz, P. (1374). Organizational Behavior Management, Tehran: Center for Business Studies and Research.
- Simar asl, N. & Fayazi, M. (1388). Psychological Capital New Basis for Competitive Advantage, Tadbir Monthly, Year 19, No. 200. 114-124.
- Zeyaee Bigdeli. (1388). Investigating the Social Role of Work Organization on the Quality of Life of Workers in Industrial Plants (Case Study of East Azarbaijan Province). Applied Sociology, Volume 21, Issue 37, pp. 105- 122.
- Oseyfizade. (1390). Organizational culture and psychological capital. Master's thesis, Mashhad, Medical Sciences University.
- Akdere, M. (2006). Improving Quality of Work-Life Implications for Human Resources; Business Rivew, Vol -1, 89, 173.
- Avey, James B, Reichard .Rebecca J, Luthans. Fred, Mhatre .Ketan, H. (2011). Meta-Analysis of the Impact of Positive Psychological Capital on Employee Attitudes, Behaviors,and Performance. ESOURCE DEVELOPMENT QUARTERLY, vol. 22, no. 2, Summer 2011 © Wiley Periodicals, Inc.
- Bagherpour, M. (2012). Examining the Relation of Quality of Work Life and Efficiency of Staffs of Education Office. M.A Thesis. Mshhad Ferdosi University. (Persian).
- Dockel, A. (2003). “The effects of retention factors on organizational commit- ment: an investigation of high technology employees” . University of Pretoria.
- Donaldson, S. I., & KO, I. (2010). Positive organizational psychology, behavior, and scholarship: A review of the emerging literature and evidence base. Journal of Positive Psychology,199-171, 5.
- Luthans, F. (2012). Psychological Capital: Implications for HRD, Retrospective Analysis, and FutureDirections. Journal of Human Resource Development Quarterly, 23(1). 1-12.
- Mohebali, D. (2004). The Better Work Life: AFactor in Increasing Productivity. Quarterly Journal of Management Studies, 13(14), 54.
- Anoik. J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance.Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127-152.
- Fisher, J.(2003). Creativity and perception in management, Pub: Sage, First Published, Pg:14.
- Jamse, R. & Hawke, G. (2009). Case studies of organisations with established learning cultures.
- Bayroni, C. M., & Avolio, B. J.(2007). Psychological capital: developing th human competitive edge. Oxford University press.
_||_