واکاوی تاثیر آگاهیهای اجتماعی بر مقدار توانمندی زنان روستایی (بخش زنجانرود شهرستان زنجان)
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهثریا آستین فشان 1 , امیرحسین علی بیگی 2 , اسماعیل کرمی دهکردی 3 , مصیب غلامی 4
1 - دانش آموخته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
2 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
3 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
4 - دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
کلید واژه: زنان روستایی, آگاهی اجتماعی, توانمندی, حقوق اجتماعی,
چکیده مقاله :
در این مطالعه سعی شد تاثیر آگاهیهای اجتماعی بر مقدار توانمندی زنان روستایی بخش زنجانرود شهرستان زنجان بررسی شود. برای اجرای این پژوهش از روش پژوهش کیفی -کمی استفاده شد. جامعه بخش کیفی این پژوهش را افراد صاحبنظر در زمینه آگاهیهای اجتماعی زنان روستایی تشکیل دادند. پژوهشگر بمنظور طراحی گویههای آگاهی اجتماعی پرسشنامه به مصاحبه با این افراد پرداخت. جامعه آماری بخش کمی این پژوهش را 15455 از زنان روستایی شهرستان زنجان تشکیل دادند که تعداد 386 نفر به تناسب و با روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردید که روایی آن به وسیله اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی تایید و پایایی آن در بخش آگاهی اجتماعی و ابعاد توانمندی نیز با استفاده از پیشآزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 79/0 تایید شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روی هم رفته، بر اساس نتایج مقدار آگاهی اجتماعی 58 درصد از زنان در حدی متوسط بود. زنان روستایی در زمینه مسایلی همچون زمان حق استفاده زن از حق حبس و اجرتالمثل کمترین آگاهی را داشتند، اما در زمینه مسایلی از قبیل تعیین محل سکونت و مقدار ارث دریافتی دختر بیشترین آگاهی را داشتند. یافتهها حاکی از مقدار متوسط توانمندی زنان روستایی (میانگین کل 8/2 از 5) بود. بمنظور تعیین مقدار تاثیر متغیر مستقل آگاهی اجتماعی بر متغیر وابسته توانمندی از رگرسیون خطی بهرهگیری شد. نتایج پژوهش نشان دادند که متغیر مستقل توان تبیین 43 درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی توانمندی را دارد.
This paper investigates the influence of social awareness on the empowerment of rural women in Zanjanrood District. In this study, qualitative- quantitative research method is used. For the part of qualitative study, some experts of social awareness of rural women are used. The population of quantitative part of this study includes 15455 women of Zanjanrood city of whom 386 persons were randomly selected as a sample. The data were gathered by using a questionnaire whose validity was confirmed by faculty of Agricultural Extension and Education of Razi University and Reliability was confirmed by pretesting and calculation of alpha coefficient of 0.79. The data were analyzed by SPSS 18 software. The results showed 58 percent of rural women’s social awareness was moderate. Rural women on issues such as the right of women in prison and pay proverbs had least knowledge, but on issues such as the determination of living location and amount of daughter’s inheritance had most knowledge. The findings indicated the average amount of empowerment rural women (average of 2.8 out of 5). Linear regression was used to determine the effect of independent variables (social consciousness) on the dependent variable (empowerment). The results showed that the independent variables could explain 43% of the variability that is empowerment.
- Anderson, J. (1996). ‘Yes, But is it Empowerment? Initiation, implementation and outcomes of Community Action’ pp. 69-83, in: B. Humphries (ed.) Critical Perspectives on Empowerment. Birmingham: Venture Press.
- Balan, A. (2004). Women's empowerment, UNFPA. Journal of Jihad, No. 261. Persian.
- Batliwala, S. (1994). The meaning of women's empowerment: New concepts from action.” pp.127-138 in Population Policies Reconsidered: Health, Empowerment and Rights. G. Sen, A. Germania and L.C. Chen, Eds. Cambridge: Harward University Press.
- Gholipour, A., Pourezzat, A., & Hazrati, M. (2009). Effect of servant leadership of the organizational trust and empowerment in government organizations. Public Administration, Volume 1, Number 2. Persian.
- Haj Ali Gol, L. (2008). Study of the place and role of women in rural industries Qom, Master Thesis, University of Isfahan. Persian.
- Jackson, M.A. (2010). Empowering Women of Nepal: An Experience of Empowerment in the Land of the Himalaya. M.A Thesis, Prescott College in Adventure Education.
- Kalantari, KH, Shabanali fami, H., & Soroush Mehr, H. (2010). Factors facilitating and impeding the economic empowerment of rural women (study of Hamadan city). Journal of Rural Development, Volume I, Number 2. Persian.
- Mahdavi, S., & Mirzapur, p. (2009). Study of the sociological factors that influence women's awareness of their social and legal rights of Ahvaz city, Journal of Social Science, Third Year, No. 1. Persian.
- Musokotwane, R. & Siwale, R.M. (2001) Gender Awareness and Sensitization in Basic Education. Paris: UNESCO Basic Education Division.
- Pezeshki Rad, Gh., & Karami dehkordi, A. (2012). Social statistics and data analysis in research, development, extension and agricultural education. Tarbiat Modarres University. Persian.
- Praveen, SH. (2007). Gender Awareness of Rural Women in Bangladesh. Journal of International Women’s Studies Vol. 9 #1 November 2007.
- Presidential Office for Women's Affairs and United Nations Children's Fund (UNICEF) (1993) the role of women in development, Tehran: roshangran publication. Persian.
- ghasemi, V., & Omranian, F. (2012). Measurement of awareness of women legal knowledge of family law based on the theory of knowledge and information gaps (study of female students of Isfahan University). Women in Development and Policy, Volume 10, Number 2. Persian.
- Rivera, W. & Corning, S. (1990). Empowering women through agriculture extension; a global perspective, journal of extension 28(4).
- Rogers, E. M. (1988). A History of Communication Study: A Biographical Approach. New York: Free Press.
- shaditalab, Z.H. (2003). Social participation Of women, Research of women, Y 3, NO 7. Persian.
- Shahriari, A. (2008). Study of the ways for to empower rural women of Sistan and Baluchestan city and its impact on the entrepreneurial. Master thesis. Persian.
- Shaverdi, T., & Chitsaz, M. (2008). Syudy of The problems economic, social and legal authorities, promote rural women farmers from the perspective of agriculture. Persian.
- Tavakoli Bryakhan, A. (2012). The definition of social awareness. Available on the site: http://shoke-ejtemaei.blogfa.com/post/3. Persian.
- Ugbomeh. M. M. G. (2001). Empowerment Women in Agricultural Education for Sustainable rural Development vol: 36 No.4 pp: 208-302.
- World Bank. )2007(. empowerment in practice from analysis to implementation Ruth A, Mette F, Bertelsen J, Holland 16031-in, south Asia environment and social unit, World Bank, Washington DC.
- Zahedi, SH. (2007). Women and Development, Tehran, Cultural research center.
_||_