استراتژیهای برنامهریزی منطقهای گردشگری با استفاده از تکنیک SWOT مطالعه موردی: شهرستان پیرانشهر
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
کلید واژه: گردشگری, برنامهریزی منطقهای, پیرانشهر, مدل SWOT,
چکیده مقاله :
چکیده ایران به لحاظ جاذبههای گردشگری، در میان 10 کشور برتر جهان قرار دارد و بدینترتیب دستیابی به موفقیت در مدیریت و توسعه جهانگردی، برنامهریزی جهانگردی در تمام سطوح را برای کشور ضروری میسازد. زیرا صنعت گردشگری به قدری در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی لقب دادهاند. این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و با استفاده از تکنیک SWOT به تدوین استراتژیها و راهبردهای ممکن جهت توسعه گردشگری در شهرستان پیرانشهر پرداخته است. از اهداف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای گردشگری پیرانشهر و ارائه راهبردهای مناسب برای توسعه آن، توسعه کاربرد مدلها در برنامهریزی گردشگری کشور و معرفی شهرستان پیرانشهر به عنوان یکی از شهرهای جاذب گردشگر در سطح داخلی و بینالمللی میباشد. با توجه به موقعیت ویژه و استراتژیک پیرانشهر به دلیل قرار گرفتن بر مسیر راه تجاری ایران- عراق و سایر کشورهای حاشیۀ مدیترانه، وجود گمرک رسمی تمرچین، معادن سنگ گرانیت، شهرک صنعتی، امنیت و ... میتوان آن را به عنوان منطقه گردشگری هم در سطح ملی و هم بینالمللی معرفی کرد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که با توجه به استراتژیهای ارائه شده جهت توسعه گردشگری در شهرستان پیرانشهر میتوان با برنامهریزی صحیح در جهت توسعه گردشگری برای ساکنان آن اشتغال ایجاد کرد و با توجه به جاذبههای متعدد آنرا به عنوان منطقه گردشگری معرفی کرده و در صورت تعیین آن بعنوان منطقه آزاد تجاری موقعیت ویژهای را برای کشور و شهرستان و ساکنان مناطق مرزی هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی به ارمغان آورد.