تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر توسعه کارآفرینی
ابوالفضل شاه آبادی
1
(
دانشگاه الزهرا
)
علی نیکبخت
2
(
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، ایران
)
ثمینه قاسمی فر
3
(
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه الزهرا
)
کلید واژه: شهرنشینی, کارآفرینی, ساختار سنی جمعیت,
چکیده مقاله :
تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر توسعه کارآفرینی
چکیده
امروزه، بسیاری از کشورهای جهان به اهمیت نقش کارآفرینی در فرایند دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پی برده اند. از این رو، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی به منظور امکان سیاست گذاری مناسب در جهت رفع موارد بازدارنده و تقویت موارد بسط دهنده آن بسیار مهم و ضروری میباشد. از این رو، تحقیق حاضر با استفاده از داده های تجربی دو گروه از کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته طی دوره 2019 - 2015 به بررسی تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی پرداخته است. برای این منظور، مدل تحقیق با رهیافت داده های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته به تفکیک دو گروه از کشورهای منتخب برآورد گردیده و براساس نتایج نشان داد درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما، ضریب تخمینی آنها در کشورهای توسعه یافته بزرگتر است. بهعلاوه، متغیرهای مستقل غیرهدف شامل حکمرانی ، آموزش و توسعه مالی نیز با ضرایب تخمینی مختلف بر کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معنا داری دارند .
کلید واژه ها : کارآفرینی ، شهرنشینی ، ساختار سنی جمعیت .
امروزه، بسیاری از کشورهای جهان به اهمیت نقش کارآفرینی در فرایند دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پی برده اند. از این رو، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی به منظور امکان سیاست گذاری مناسب در جهت رفع موارد بازدارنده و تقویت موارد بسط دهنده آن بسیار مهم و ضروری میباشد.
چکیده انگلیسی :
The Effect of Urbanization Degree and Age Structure of Population on Entrepreneurship Development
Abstract
Today, many countries around the world have realized the importance of the role of entrepreneurship in the process of achieving "economic" growth and development. Therefore, identifying the factors affecting entrepreneurship in order to be able to appropriate policy to address barriers and strengthen its expansion is very important and necessary. Therefore, the present study uses the experimental data of two groups of selected developing and developed countries during the period 2015-2019 to investigate the impact of urbanization and age structure of the population on entrepreneurship. For this purpose, the research model was estimated by panel data approach and generalized moment method separately for the two groups of selected countries. The results showed that the degree of urbanization and age structure of the population had a positive effect on entrepreneurship in both groups of selected countries. It makes sense. However, their estimated coefficient is higher in developed countries. In addition, non-objective independent variables including governance, education and financial development with different estimated coefficients have a positive and significant effect on entrepreneurship in both groups of selected countries.
Keywords : Entrepreneurship , Urbanization, Population Age Structure.
Today, many countries around the world have realized the importance of the role of entrepreneurship in the process of achieving "economic" growth and development . Therefore, identifying the factors affecting entrepreneurship in order to be able to appropriate policy to address barriers and strengthen its expansion is very important and necessary .
_||_
فرم ارزیابی مقالات
1. آیا عنوان و محتوای مقاله با اهداف مجله همخوانی دارد؟ بلی خیر 4
بلی
2. آیا عنوان مقاله با محتوا تطابق دارد؟ بلی خیرعنوان پیشنهادی: 5
بلی
3. رعایت ساختار شکلی و کیفیت نگارش مقاله (چکیده, مقدمه، مبانی نظری, یافته ها، بحث و نتیجهگیری) 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
4. کیفیت مقدمه و بیان مسأله 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
5. مناسب بودن روش تحقیق علمی, مشخص بودن جامعه آماری و استفاده از اطّلاعات صحیح 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
6. کیفیت و مناسب بودن پیشینه و ادبیات نظری تحقیق 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
7. قدرت استدلال علمی در ارائه و تجزیه و تحلیل یافته ها 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
8. دستیابی به اهداف تحقیق 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
9. ارزیابی و ارائه نتیجه گیری 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
10. روان بودن متن و رعایت قواعد نگارش 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
11. نحوه ارائه جداول، نمودارها و کیفیت نقشه ها 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
12. استفاده از منابع معتبر و جدید، صحت ارجاعات داخل متن و انطباق آن ها با منابع ارایه شده در پایان مقاله 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
13. کیفیت چکیده و انطباق چکیده فارسی و انگلیسی 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
14. نوع مقاله:پژوهشی بنیادی - پژوهشی کاربردی - تحلیلی مقایسه ای - مروری- ترویجی- سایر 6
تحلیلی مقایسه ای
15. آیا مقاله در «روش یا نتایج» حاوی مباحث جدید و دربرگیرنده نوآوری است؟بلی خیر تاحدودی 3
تا حدودی
16. آیا مقاله قبلا در نشریه دیگری چاپ شده است؟بلی خیر اطلاع ندارم
اطلاع ندارم
17. چاپ این مقاله در فصلنامه (نظر نهایی داور):
به همین صورت مناسب و قابل چاپ است. پس از انجام اصلاحات پیشنهادی قابل چاپ است پس از انجام اصلاحات نیازمند داوری مجدد است. مناسب نیست.
فرم ارزیابی مقالات
1. آیا عنوان و محتوای مقاله با اهداف مجله همخوانی دارد؟ بلی خیر 4
بلی
2. آیا عنوان مقاله با محتوا تطابق دارد؟ بلی خیرعنوان پیشنهادی: 5
بلی
3. رعایت ساختار شکلی و کیفیت نگارش مقاله (چکیده, مقدمه، مبانی نظری, یافته ها، بحث و نتیجهگیری) 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
4. کیفیت مقدمه و بیان مسأله 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
5. مناسب بودن روش تحقیق علمی, مشخص بودن جامعه آماری و استفاده از اطّلاعات صحیح 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
6. کیفیت و مناسب بودن پیشینه و ادبیات نظری تحقیق 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
7. قدرت استدلال علمی در ارائه و تجزیه و تحلیل یافته ها 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
8. دستیابی به اهداف تحقیق 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
9. ارزیابی و ارائه نتیجه گیری 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
10. روان بودن متن و رعایت قواعد نگارش 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
11. نحوه ارائه جداول، نمودارها و کیفیت نقشه ها 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
12. استفاده از منابع معتبر و جدید، صحت ارجاعات داخل متن و انطباق آن ها با منابع ارایه شده در پایان مقاله 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
13. کیفیت چکیده و انطباق چکیده فارسی و انگلیسی 5
عالی 5 بسیار خوب 4 متوسط 3 ضعیف 2
14. نوع مقاله:پژوهشی بنیادی - پژوهشی کاربردی - تحلیلی مقایسه ای - مروری- ترویجی- سایر 6
کاربردی
15. آیا مقاله در «روش یا نتایج» حاوی مباحث جدید و دربرگیرنده نوآوری است؟بلی خیر تاحدودی 3
تاحدی
16. آیا مقاله قبلا در نشریه دیگری چاپ شده است؟بلی خیر اطلاع ندارم
خیر
17. چاپ این مقاله در فصلنامه (نظر نهایی داور):
به همین صورت مناسب و قابل چاپ است. پس از انجام اصلاحات پیشنهادی قابل چاپ است پس از انجام اصلاحات نیازمند داوری مجدد است. مناسب نیست.
|
تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر توسعه کارآفرینی
چکیده
امروزه، بسياري از كشورهای جهان به اهمیت نقش كارآفريني در فرایند دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پي بردهاند. از این رو، شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی به منظور امکان سیاستگذاری مناسب در جهت رفع موارد بازدارنده و تقویت موارد بسط دهنده پیش برنده آن بسیار مهم و ضروری میباشد.است. از این رو، تحقیق حاضر با استفاده از دادههای تجربی دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته طی دوره 2019-2015 به بررسی تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی پرداخته است. برای این منظور، مدل تحقیق با رهیافت دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته به تفکیک دو گروه از کشورهای منتخب برآورد گردیده و براساس نتایج نشان داد درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما، ضریب تخمینی آنها در کشورهای توسعهیافته بزرگتر است. بهعلاوه، متغیرهای مستقل غیرهدف شامل حکمرانی، آموزش و توسعه مالی نیز با ضرایب تخمینی مختلف بر کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری دارند.
كليد واژهها: کارآفرینی، شهرنشینی، ساختار سنی جمعیت
The Effect of Urbanization Degree and Age Structure of Population on Entrepreneurship Development
Abolfazl Shahabadi11, Samineh Ghasemifar2, Ali Nikbakht3
1. Professor of Economics, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran, a.shahabadi@alzahra.ac.ir
2. Postdoctoral Economics, Departmwnt of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran, saminehghasemifar@yahoo.com
3. MA in Entrepreneurship Management, Department of Entrepreneurship Management Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran
Abstract
many countries in the world have realized the importance of entrepreneurship and its determinants in achieving economic growth and development. Among the determining factors of entrepreneurship, it is essential to pay attention to the factor of urbanization due to the significant growth of urbanization, especially in developing countries. Therefore, the present research, using the experimental data of two groups of selected developing and developed countries during the period of 2015-2019, investigates the effect of the degree of urbanization and the age structure of the population on entrepreneurship with the help of panel data approach and using the method.The generalized moments are estimated. The results show that the degree of urbanization and the population's age structure has a positive and significant effect on entrepreneurship in both groups of selected countries. However, their estimated coefficient is larger in developed countries.Today, many countries around the world have realized the importance of the role of entrepreneurship in the process of achieving "economic" growth and development. Therefore, identifying the factors affecting entrepreneurship in order to be able to appropriate policy to address barriers and strengthen its expansion is very important and necessary. Therefore, the present study uses the experimental data of two groups of selected developing and developed countries during the period 2015-2019 to investigate the impact of urbanization and age structure of the population on entrepreneurship. For this purpose, the research model was estimated by panel data approach and generalized moment method separately for the two groups of selected countries. The results showed that the degree of urbanization and age structure of the population had a positive effect on entrepreneurship in both groups of selected countries. It makes sense. However, their estimated coefficient is higher in developed countries. In addition, non-objective independent variables including governance, education and financial development with different estimated coefficients have a positive and significant effect on entrepreneurship in both groups of selected countries.
Keywords: Entrepreneurship, Urbanization, Population Age Structure.
[1] . Corresponding Author: Abolfazl Shahabadi
Address: Professor of Economics, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
Tell: 09126991691
Email: a.shahabadi@alzahra.ac.ir
Introduction
Today, entrepreneurship as a process in which a person or a group of people in an organized manner tries to create value and satisfy human needs by identifying business opportunities and carrying out innovation is one of the driving engines of economic growth. It is considered in different countries of the world. On the other hand, during recent decades, the trend of urbanization in the world, especially in developing countries, has been accompanied by significant growth, and this can affect entrepreneurship. Because cities are the locations of knowledge and innovation production centers that strengthen creative and innovative thinking and improve the entrepreneurial abilities of human resources (Hasan, 2019). In addition, the growth of urbanization due to higher population density and economies of scale reduces business costs. Also, the higher demand caused by the high population increases the sales and profitability of entrepreneurial businesses. Or the fact that most cities have developed infrastructures such as transportation infrastructure, technological infrastructure, and easy and cheaper access to financing institutions provides a more favorable environment for the growth of entrepreneurship (Hans and Custer, 2017). Nevertheless, the effect of the degree of urbanization and age structure as two environmental and demographic characteristics of developing countries on their entrepreneurship level with a comparative approach hasn't been researched in other studies. Therefore, the hypotheses of the research have been chosen as follows. The degree of urbanization has a significant effect on the development of entrepreneurship in selected developing countries.
2. The degree of urbanization has a significant effect on the development of entrepreneurship in selected developed countries. 3. The age structure of the population has a significant effect on the development of entrepreneurship in selected developing countries. 4. The age structure of the population has a significant effect on the development of entrepreneurship in selected developed countries. This investigation can lead to a better understanding of the impact of urbanization variables and the age structure of the population on entrepreneurship, and the application of the results in planning and policies in the field of entrepreneurship development and, as a result, economic growth and development provide in developing countries. For this reason, this research tried to investigate and determine this issue using panel data from two groups of selected developing and developed countries between 2015 and 2019. This investigation can lead to a better understanding of the impact of urbanization and the population's age structure variables on entrepreneurship, and the application of the results in planning and policies in the field of entrepreneurship development and, as a result, economic growth and development provide in developing countries. For this reason, this research tried to investigate and determine this issue using panel data from two groups of selected developing and developed countries between 2015 and 2019.
Methodology
This research is practical in terms of purpose. It is descriptive-analytical in nature and method. In terms of implementation, multivariate regression analysis has been used to determine the effect of the degree of urbanization and the population's age structure on entrepreneurship. The research model used is also a panel data type, which provides more efficient estimation due to limiting the problem of heterogeneity of variance, reducing collinearity between variables, and increasing the degree of freedom compared to cross-sectional data and time series (Baltaghi, 2005). The model of this research is selected as a dynamic panel type, where the entrepreneurship variables interruption has appeared as an independent variable on the right side of the equation.
Results and discussion
Finally, the research model was estimated using the dynamic panel data model in two cases. Of course, the number of cross-sectional variables (N) should be greater than the number of time and years (T) (T < N), it is necessary to pay attention to the fact that in the generalized moment's method (Bond, 2002). Also, two tests had performed to ensure the appropriateness of the generalized moment method. First, Sargan's test has been used to prove the validity condition of over diagnosis. The validity of instrumental variables. A value greater than 5% of the probability of Sargan's statistic showed that the non-correlation of the tools with the disturbance components cannot reject, and the tools used in the model's estimation have the required validity. The second is the residual correlation test of the first order (1) AR and the second order (2) AR, which has conducted to check the validity and accuracy of the instrumental variables. The results of this test showed that the validity of the tested model results is confirmed.
Conclusion
The effect of the degree of urbanization on entrepreneurship is positive and significant in both groups of selected countries. According to Table 2, a 1 percent increase in urban population to the total population has improved 0.051 and 0.105 percent of entrepreneurship in selected developing and developed countries, respectively. These results confirm the first and second hypotheses of the research. The effect of population age structure on entrepreneurship in both groups of selected countries is positive and significant. According to Table 2, a 1 percent increase in active population in selected developing and developed countries has led to 0.032 and 0.164 percent improvements in entrepreneurship, respectively. Because the increase in the population's working age had a positive effect on entrepreneurship, from the increase in the probability of entrepreneurial people, the growth of the young workforce, and the supply of human resources needed by entrepreneurial businesses, the increase in per capita income and the growth in demand for the products produced by entrepreneurs. The influence of governance institutions on entrepreneurship in both groups of selected countries is positive and significant. According to Table 2, a 1 percent improvement in the quality of the government institution in the selected developing and developed countries has led to 0.355 and 0.160 percent improvements in entrepreneurship, respectively. The effect of education on entrepreneurship in both groups of the selected countries is positive and significant. Based on this, a 1 percent increase in the level of education in the selected developing and developed countries has improved entrepreneurship by 0.156 and 0.242 percent, respectively. The impact of financial development on entrepreneurship in both groups of the selected countries is positive and significant. 1% more rises in the financial sector have led to 0.041 and 0.114% improvement in entrepreneurship in the selected developing and developed countries, respectively. Because easy and low-cost access to credits and facilities of the financial sector through the channel of helping to finance entrepreneurial activities and solving their liquidity problems has reduced production costs, increased the profitability of entrepreneurial businesses, and made the environment more favorable for entrepreneurship.
1
تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت برکارآفرینی
ابوالفضل شاهآبادي1، ثمینه قاسمی فر2، علی نیکبخت3
1. استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران a.shahabadi@alzahra.ac.ir
2. پسادکتری اقتصاد، گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران saminehghasemifar@yahoo.com
3. کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، ایران
چکیده
امروزه، بسياري از كشورهای جهان به اهمیت كارآفريني و تعیینکنندههای آن در فرایند دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پي بردهاند. از میان عوامل تعیینکننده کارآفرینی توجه به عامل شهرنشینی به دلیل رشد چشمگیر شهرنشینی به خصوص در کشورهای درحال توسعه بسیار حائز اهمیت است. از این رو، تحقیق حاضر با استفاده از دادههای تجربی دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته طی دوره 2019-2015 به بررسی تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی به کمک رهیافت دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته برآورد شده است. نتایج نشان میدهد درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما، ضریب تخمینی آنها در کشورهای توسعهیافته بزرگتر است.
كليد واژهها: کارآفرینی، شهرنشینی، ساختار سنی جمعیت
[1] . نویسندۀ مسئول: ابوالفضل شاه آبادی
نشانی استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران
تلفن 09126991691
پست الکترونیکی a.shahabadi@alzahra.ac.ir
1) مقدمه
امروزه، کارآفرینی1 بهعنوان فرایندی که طی آن فرد یا گروهی از افراد به صورت سازماندهی شده سعی دارند با شناسایی فرصتهای کسبوکار و انجام ابداع و نوآوری، خلق ارزش نموده و نیازهای بشر را مرتفع نمایند یکی از موتورهای محرکه رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان محسوب میشود. از سویی، توسعه کارآفرینی در گرو ایجاد بستر مناسب و حمایت از کارآفرینان است. از سوی دیگر، طی دهههای اخیر روند شهرنشینی در جهان و مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه با رشد چشمگیری همراه بوده و این میتواند کارآفرینی را متأثر نماید. زیرا، شهرها محل استقرار مراکز تولید دانش و نوآوری هستند که تفکر خلاقانه و نوآور را تقویت میکنند و قابليتهاي كارآفريني منابع انساني را ارتقاء میبخشد(Hasan, 2019). بهعلاوه، رشد شهرنشینی به علت تراکم بیشتر جمعیت و صرفههای ناشی از مقیاس باعث کاهش هزینههای کسبوکار میشود. همچنین، به علت تقاضای بیشتر ناشی از جمعیت بالا موجب افزایش فروش و سودآوری کسبوکارهای کارآفرینانه میگردد. یا این که برخورداری بیشتر شهرها از زیرساختهای توسعهیافته مانند زیرساختهای حملونقل، زیرساختهای فناوری و دسترسی آسان و کم هزینهتر به نهادهای تأمین مالی، زمینه مساعدتری برای توسعه کارآفرینی فراهم میکند (هانس و کاستر2، 2017). در این راستا، تجربه نظامهای اقتصادی و اجتماعی کشورهای پیشرفته و موفق در توسعه کارآفرینی و همچنین نتایج مطالعات (Hasan, 2019)، (Hans & Koster, 2017)حسن (2019 )، هانس و کاستر (2017)، کوملوسی و پاگر3 (2016)(Komlosi & Páger, 2016) ، (Di Addario & Vuri, 2009) و دی اداریو و وری4 (2009) نشان داده زندگی در شهرهای توسعهیافته برخوردار از روشهای نوین مدیریتی در پیشرفت و ترقی کارآفرینی نقش بسزایی دارد. همچنین، علاوهبر پدیده شهرنشینی5، جمعيت جهان در طول 50 سال گذشته افزايش بي سابقهاي را تجربه کرده و امروزه از تغييرات جمعيتي به عنوان يکي از عوامل کليدي توسعه بهطور عام و توسعه کارآفرینی بهطور خاص یاد ميشود. مخصوصاً گیلنیک و همکاران (2018) و لیانگ و همکاران6 (2018) نشان دادهاند سن یکی از ویژگیهای جمعیتشناختی موثر بر کارآفرینی است. زیرا، برخورداری از جمعیت جوان با افزایش احتمال وجود نیروهای خلاق بهطور مستقیم و با کمک به تأمین سرمایه انسانی مورد نیاز کارآفرینان بهطور غیرمستقیم میتواند کسبوکارهای کارآفرینانه را توسعه دهد. از سویی، نتایج تحقیقات تجربی مختلف نشان داده کارآفرینی از ویژگیهای محیطی و جمعیتشناختی کشورها تأثیر میپذیرد.
اما، تعیین تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی در سطح منطقهای و گروههای خاص مانند دهیاران، دانشجویان و زنان با استفاده از دادههای اولیه مورد مطالعه قرار گرفته است. ولی،با این وجود، تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بهعنوان دو ویژگی محیطی و جمعیتشناختی کشورهای درحال توسعه بر سطح کارآفرینی آنها با رویکرد مقایسهای و به صورت بین کشوری در مطالعات انجام شده سابقه ندارد. از اینرو فرضیههای پژوهش به صورت زیر مد نظر قرار گرفته است.
1. درجه شهرنشینی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب درحال توسعه تأثیر معناداری دارد.
2. درجه شهرنشینی بر توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب توسعهیافته تأثیر معناداری دارد.
3. ساختار سنی جمعیت بر توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب درحال توسعه تأثیر معناداری دارد.
4. ساختار سنی جمعیت بر توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب توسعهیافته تأثیر معناداری دارد.
این در صورتی است که بررسی آن میتواند به شناخت بهتر از تأثیر متغیرهای شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی منجر شود و کاربرد نتایج حاصله در برنامهریزیها و سیاستگذاریها زمینه توسعه کارآفرینی و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای درحال توسعه را فراهم نماید. به همین دلیل تحقیق حاضر سعی نمود این موضوع را با رهیافت دادههای تابلویی در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعهیافته طی دوره 2019-2015 بررسی و تعیین نماید.
در ادامه، مقاله چنین سازماندهی شده که ابتدا مبانی نظری موضوع بیان و پیشینه تجربی تحقیق مرور شده است. سپس، روششناسی تحقیق معرفی و مدل تحقیق برآورد شده است. آنگاه، نتایج برآوردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با توجه به جمعبندی بهعمل آمده چند توصیه سیاستی پیشنهاد شده است.
در نظريههاي اقتصادي، از اخذ ايدههاي جديد و انباشت دانش فنی بهعنوان عامل موثر بر رشد اقتصادي یاد شده است( Kokkinou,2005)(كوكينو7، 2005). البته، شومپيتر8 نخستین کسی بود كه بحث نوآوري9 را وارد علم اقتصاد کرد و بر نقش فناوری در فرایند رشد اقتصادي تأکید نمود. پس از او، چارچوب نظري تأثیر نوآوري بر كارائي10 و بهرهوري11 و به تبع آن رشد اقتصادي در چارچوب نظریههای رشد درونزا12 توسط (Solow, Arrow, Romer, Locus) سولو13، ارو14، رومر15 و لوكاس16 پیریزی و توسعه يافت. منظور از نوآوري نیز دو عمل تحقيق17 و توسعه18 است که تحقيق به توليد اطلاعات و توسعه به استفاده از اطلاعات تولید شده جهت ايجاد كالاها و محصولات جديد اشاره دارد. اما، توليد كالاها و خدمات جديد (تجاريسازي) خود مستلزم وجود بنگاههای نوآور است که با تركيب داراييها و فناوری؛ اين دانش عمومي (فناوری) را به محصول تبديل نمایند و مزيت رقابتي ایجاد کنند. اینجاست که کارآفرینی و توسعه محیط کارآفرینی اهمیت مییابد. زیرا، كارآفريني فرآيندي است كه طی آن افراد با انجام نوآوري، فرصتهاي بلااستفاده موجود در محيط را به موقعيتهای رفع تقاضا تبديل ميكنند (ابیلی و همکاران، 1389) و با افزایش تولید محصولات جدید، افزایش اشتغال، تشدید رقابت و رشد بهرهوری عوامل موجب رشد و توسعه اقتصادی میشوند. بر این اساس، امروزه کامیابی جوامع را به ایجاد ارتباط معنادار بين منابع كمياب و توسعه قابليتهاي كارآفريني منابع انساني نسبت میدهند (استویا و همکاران19، 2020). از اینرو، بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی بهمنظور امکان سیاستگذاری درست در جهت رفع موارد بازدارنده و تقویت عوامل بسطدهنده کارآفرینی به یکی از دغدغههای اصلی اقتصاددانان –مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه- تبدیل شده است.
از سوی دیگر، طی دهههای اخیر روند شهرنشینی در جهان و مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه با رشد چشمگیری همراه بوده و این میتواند کارآفرینی را متأثر نماید. زیرا، شهرها محل استقرار مراکز تولید دانش و نوآوری هستند که تفکر خلاقانه و نوآور را تقویت میکنند و قابليتهاي كارآفريني منابع انساني را ارتقاء میبخشد(Hasan, 2019) (حسن20، 2019). بهعلاوه، رشد شهرنشینی به علت تراکم بیشتر جمعیت و صرفههای ناشی از مقیاس باعث کاهش هزینههای کسبوکار میشود. همچنین، به علت تقاضای بیشتر ناشی از جمعیت بالا موجب افزایش فروش و سودآوری کسبوکارهای کارآفرینانه میگردد. یا این که برخورداری بیشتر شهرها از زیرساختهای توسعهیافته مانند زیرساختهای حملونقل، زیرساختهای فناوری و دسترسی آسان و کم هزینهتر به نهادهای تأمین مالی، زمینه مساعدتری برای توسعه کارآفرینی فراهم میکند(Hans & Koster, 2017) (هانس و کاستر21، 2017). از طرف دیگر، طی دهههای اخیر، گسترش بهداشت عمومی و بهبود نسبی تغذیه در کشورهای درحال توسعه باعث شده نرخ مرگومیر کودکان و نوزادان کاهشی باشد؛ این در حالی است که نرخ زاد و ولد در اغلب این کشورها ثابت بوده است. بنابراین، افزایش نسبت جمعیت جوان و باز شدن پنجره جمعیتی از طریق چندین رابطه همافزایانه مانند «افزایش عرضه نیروی کار»، «درآمدزایی و پسانداز» و «ارتقاء سرمایههای انسانی» بر چرخه زندگی اقتصادی از جمله کارآفرینی تأثیر گذاشته است. زیرا، افزایش نیروی کار جوان، پرانرژی و خلاق به علت امید بیشتر به زندگی موجب تقویت گرایش، توانایی و اشتیاق به کارآفرینی در جامعه میشود. هرچند، در مقابل این نظریه برخی معتقدند افزایش جمعیت جوان به علت داشتن تجربه و مهارت کمتر در کسبوکار (در مقابل افراد مسن) میتواند به کاهش کارآفرینی نیز منجر شود (گیلنیک و همکاران22، 2018).
3) پیشینه پژوهش
پیش از مرور پیشینه پژوهش باید اشاره شود بررسی تأثیر شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی در سطح کلان (ملی) مغفول مانده و مطالعه حاضر با تعیین تأثیر متغیرهای مذکور بر کارآفرینی در دو گروه از کشورهای برخوردار از ویژگیهای محیطی و جمعیتشناختی متفاوت ضمن پوشش این شکاف تحقیقاتی سعی دارد تصویر جامعتری از تعیینکنندههای کارآفرینی ارائه دهد. مطالعات تجربی اثرات ابعاد مختلف شهرنشینی بر کارآفرینی به دو دسته کیفی و کمی تقسیم میشود، مطالعات کیفی با رویکرد پرسشنامهای صورت گرفته است. مطالعات داخلی که به صورت کیفی به کمک روش پرسشنامهای عوامل مؤثر بر کارآفرینی را مورد بررسی قرار میدهند، این عوامل شامل نقش رفتار سازمانی در ارتقا فرهنگ کارآفرینی (Samadi Miarkolaee & (2021,Samadi Miarkolae که نشان میدهد همه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی با فرهنگ کارآفرینی سازمانی ارتباط مثبت و معنیداری دارند. مولفههای نهادی، ساختاری (Nedae et al, 2021 ) عوامل تحملپذیری اجتماعی، نقشپذیری اجتماعی، تصویرسازی اجتماعی، حساسشدگی اجتماعی، نظمدهی اجتماعی، هویتدهی محلی و صریحسازی دانش بهعنوان عوامل و موانع اجتماعی مؤثر بر توسعه کارآفرینی شهری (Babae et al, 2019) گردشگری شهری و جمعیت شناختی (Ramazaniani et al, 2018; mousavi,2013; Ansari & salmani,2010)
عوامل اقتصادي موثر بر کارآفريني شهري شامل ابزارها و مکانيزمهاي مالي، اقتصاد هوشمند شهري، مشاغل شهري، تجاريسازي ايدهها و بازارهاي شهري (Babae et al, 2019) هستند. برخی مطالعات پرسشنامهای و مصاحبهای نشان میدهند که کلیه مراحل تحولات ساختار سنی جمعیت برای تسهیل چرخه زندگی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و جریانهای ثروت بین نسلی و در نهایت توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی کشور میتواند یک موهبت باشد Vedadhir et) 2013,al). لازم به ذکر است که در مطالعات داخلی حوزه کارآفرینی، مطالعات معدودی هستند که به روشهای آماری و کمی به بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی پرداختهاند. از این عوامل میتوان به ویژگی «سن» و تردد به شهرها اشاره داشت که با روحیه کارآفرینی افراد رابطه معناداری دارد (Aqajani & Abbasqolipour, 2011; Imani& pourrajab,2010)
در این میان مطالعات خارجی به صورت گسترده به بررسی کمی عوامل مؤثر بر کارآفرینی پرداختهاند. بنابراین به روشهای اقتصاد سنجی اثر عواملی نظیر سرمایه انسانی(Jafari-Sadeghi et al، 2020 ، عامل شهرنشینی،تراکم شهری و خصوصیات جمعیت شناختی مانند سن ) Hasan 2019 ؛ Hans & Koster،2017 ؛ & Komlosi Páger، 2016؛ &Di Addario Vuri، .(2010
را مورد بررسی قرار دادند.
مطالعه حاضر به صورت جامع با بهرهگیری از مطالعات پیشین و به روش کمی اثرات عواملی اقتصادی نظیر حکمرانی، شهرنشینی، آموزش، توسعه مالی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی را مورد سنجش قرار داده است که به نظر میرسد مطالعات پیشین داخلی و خارجی از توجه به این عوامل غافل ماندهاند. همچنین مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر دقیق متغیرهای مذکور بر کارآفرینی در دو گروه از کشورهای با ویژگیهای محیطی و جمعیتشناختی متفاوت انجام شده و از نظر قلمرو مکانی و زمانی دارای نوآوری میباشد.
صمدی میارکلایی و صمدی میارکلایی (1400) نقش رفتار شهروندی سازمانی را در ارتقاء فرهنگ کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی بود که جامعه آماری آن شامل 238 نفر از کارکنان بنیاد مسکن استان مازندران بود که 147نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که روایی آن به روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید و تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزارهای SPSS و لیزرل انجام شده. نتایج نشان داد، همه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی با فرهنگ کارآفرینی سازمانی ارتباط مثبت و معنیداری دارند.
بابایی هزهجان و همکاران (1398) عوامل و موانع اجتماعی مؤثر بر توسعه کارآفرینی شهری در تهران را بررسی کردهاند. برای این منظور، 18 مصاحبه عمیق با خبرگان و متخصصان حوزه جامعهشناسی و اقتصاد انجام شد و در مرحله کدگذاری باز 45 کد شناسایی شد که در مرحله کدگذاری محوری 7 دسته عامل اصلی شامل تحملپذیری اجتماعی، نقشپذیری اجتماعی، تصویرسازی اجتماعی، حساسشدگی اجتماعی، نظمدهی اجتماعی، هویتدهی محلی و صریحسازی دانش بهعنوان عوامل و موانع اجتماعی مؤثر بر توسعه کارآفرینی شهری در تهران شناسایی شد.
فولادی (1398) با روش تحلیلی و اسنادی به بررسی وضعیت ابعاد تحولات جمعیتی ایران پرداخته و پیامدهای کاهش جمعیت را با توجه به فرصت طلایی پنجره جمعیتی واکاوی کرده است. یافتههای وی نشان داد در پنجره جمعیتی میتوان با مدیریت صحیح تهدید کاهش جمعیت را به فرصت تبدیل کرد و با توسعه کیفی سرمایه انسانی، افزایش عرضه نیروی کار، افزایش پساندازها و سرمایهگذاری در راستای کاهش فقر و مدیریت نوسانات سنی تولید و مصرف اقدام نمود.
رمضانیایی و همکاران (1397) نقش گردشگري شهري در توسعه كارآفریني زنان شهری را بررسی کردهاند. جامعه آماري این پژوهش از كليه زنان (29-15 ساله) شهر ایلام تشکيل شده بود كه تعداد 983 نفر به روش كوكران به عنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه استاندارد به صورت تصادفي ساده بين آنها توزیع شد. تجزیه و تحليل دادهها با استفاده از آزمون رگرسيون خطي ساده نشان داد گردشگري شهري عامل مهم و مؤثری در توسعه كارآفریني زنان شهری است. همچنين، گردشگري شهري عامل مهم و مؤثری در افزایش ریسک پذیري، افزایش خلاقيت و نوآوري، افزایش اعتماد به نفس و كاهش تقدیرگرایي زنان است.
بابایی هزهجان و همکاران (1395) عوامل موثر بر کارآفريني شهري در تهران را به روش کيفي و انجام مصاحبههاي نيمهساختاريافته با 12 نفر از مسوولان شهرداري، اساتيد حوزه شهري و کارآفريني و کارآفرينان شهر تهران بررسی کردهاند. دادههاي جمعآوری شده از طریق مصاحبهها با روش تحليل مضمون، تجزيهوتحليل شدند. در نهايت، عوامل اقتصادي موثر بر کارآفريني شهري در قالب 5 مضمون اصلي ابزارها و مکانيزمهاي مالي، اقتصاد هوشمند شهري، مشاغل شهري، تجاريسازي ايدهها و بازارهاي شهري شناسايي شدند.
ودادهیر و همکاران (1393) رابطه بین ساختار سنی و چرخه زندگی اقتصادی و جریانهای ثروت بین نسلی در ایران را در مراحل مختلف انتقال ساختار سنی در طی دوره زمانی 1335 تا 1385 بررسی کردهاند. نتایج نشان داد کلیه مراحل تحولات ساختار سنی جمعیت برای تسهیل چرخه زندگی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و جریانهای ثروت بین نسلی و در نهایت توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی کشور میتواند یک موهبت باشد. اما، سود جمعیتی و آثار مثبت آن به خودی خود حاصل نمیشود و به محیط خطمشیگذاری شده با ویژگیهای جمعیت و تنظیم خانواده؛ بهداشت عمومی مناسب، آموزش خوب و با کیفیت بالا، بازار کار و سرمایه آزاد و رقابتی، تجارت آزاد و منصفانه، حکمرانی خوب و مدیریت اقتصادی قوی نیاز دارد.
موسوی (1392) اثر متغیرهای جمعیتشناختی بر فرآیند کارآفرینی در نمونهای آماری شامل ۱۷۴ نفر از کارآفرینان استان مازندران بررسی کرده است. اطلاعات مورد نیاز برای این منظور با پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد و با استفاده از مدل رگرسیون تحلیل گردید. نتایج نشان داد از بین 6 متغیر مورد مطالعه، متغیر انگیزه اقتصادی بیشترین تأثیر را بر فرآیند کارآفرینی دارد. متغیرهای الگوی نقش، جایگاه اجتماعی، تحصیلات، سن و تجربه کاری نیز به ترتیب اهمیت در درجات بعدی قرار دارند.
انصاری و سلمانیزاده (1389) در تحقيقی توصيفي-پيمايشي و با ابزار پرسشنامه به بررسي ويژگيهاي جمعيتشناختي كارآفرينان كشور پرداختهاند. بر مبناي تجزيهوتحليل توصيفي متغيرهاي مستقل تحقيق، جنسيت مرد، داشتن تحصيلات دانشگاهي، رشته تحصيلي فني- مهندسي، اشتغال آزاد والدين، سن مناسب (بين 25 تا 35 سال) در زمان شروع به فعاليت كارآفرينانه، جايگاه متوسط و مرفه اقتصادي و وجود الگوي نقش (به خصوص در بين نزديكان)، مولفههاي قابل انتساب به كارآفرينان كشور ميباشند.
محمدپور و همکاران (1392) به بررسي اثر ساختار سني جمعيت بر رشد اقتصادي كشور طی دوره 1388-1345 پرداختهاند. در این تحقیق، درآمد سرانه، نرخ رشد جمعيت 64-15 سال، نرخ رشد جمعيت و نرخ تعداد شاغلان با تحصيلات عالي به عنوان متغيرهاي مستقل درنظر گرفته شدند. همچنين از شاخص اميد به زندگي به عنوان متغيري كه ميتواند پسانداز، بهرهوري و سرمايه انساني را تحت تأثیر قرار دهد، بهعنوان يكي ديگر از متغيرهاي مستقل استفاده شد. نتايج حاصل از تخمين مدل تجربي مطابق انتظارات نظری و تجربي نشان داد اثر نرخ رشد كلي جمعيت و نرخ رشد جمعيت فعال بر رشد درآمد سرانه منفي و معنيدار و اثر سایر متغيرها بر رشد اقتصادي در بلندمدت مثبت و معنيدار است.
آقاجانی و عباسقلیپور (1390) رابطه ویژگیهای زندگینامهای و روحیه کارآفرینی را در دانشجویان دانشگاه مازندران بررسی کردهاند. یافتهها نشان داد از 7 ویژگی زندگینامهای (جنس، تأهل، اشتغال، ترتیب تولد، سن، سطح تحصیلات پدر و مادر)، فقط ویژگی «سن» با روحیه کارآفرینی دانشجویان رابطه معناداری دارد.
ایمانی جاجرمی و پوررجب میاندوآب (1389) تأثير دو متغير سن و تحصيلات (متغيرهاي زمينهاي) و مطالعه مطبوعات و تردد به شهر را به صورت تركيب دو متغيره بر كارآفريني دهیاران روستاهاي شهرستان مياندوآب بررسی کردهاند. نتایج نشان داد متغيرهاي تركيبي سن-تحصيلات، سن-مطالعه مطبوعات، تحصيلات-تردد به شهر و تحصيلات-مطالعه مطبوعات بر كارآفريني تأثیر ندارند. ليكن، متغير ترکیبی سن-تردد به شهر با كارآفريني دهياران رابطه معناداری دارد.
انصاری و سلمانیزاده (1389) در تحقيقی توصيفي-پيمايشي و با ابزار پرسشنامه به بررسي ويژگيهاي جمعيتشناختي كارآفرينان كشور پرداختهاند. بر مبناي تجزيهوتحليل توصيفي متغيرهاي مستقل تحقيق، جنسيت مرد، داشتن تحصيلات دانشگاهي، رشته تحصيلي فني- مهندسي، اشتغال آزاد والدين، سن مناسب (بين 25 تا 35 سال) در زمان شروع به فعاليت كارآفرينانه، جايگاه متوسط و مرفه اقتصادي و وجود الگوي نقش (به خصوص در بين نزديكان)، مولفههاي قابل انتساب به كارآفرينان كشور ميباشند.
منساح و همکاران23 (2021) به بررسی ارتباط بین رفتار شخصی و مهارتهای شناختی کارآفرینان مستقل و کارآفرینان شرکتی در تصمیمگیری در شرایط عدم قطعیت متمرکز پرداختهاند. یافتههای پژوهش نشان داد رفتارها و مهارتهای شناختی افراد در ایجاد انگیزه یا ممانعت از اقدامات کارآفرینانه آنها تأثیر دارد.
جعفری صادقی و همکاران24 (2020) نقش سرمایه انسانی در بینالمللیسازی کارآفرینی را با تجزیه و تحلیل دادههای 28 کشور اروپایی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی بررسی کردهاند. نتیجه تجزیه و تحلیل دادههای تجربی نشان داد اهداف کارآفرینانه افراد غیرکارآفرین تأثیر مثبت و معناداری بر ایجاد مشاغل و بینالمللی شدن آنها دارد. اما، سطح تحصیلات بر آمادگی کارآفرینی تأثیر منفی دارد.
حسن (2019) تأثیر اقتصاد شهری بر کارآفرینی زنان پاکستانی را بررسی کرده است. وی برای آزمون فرضیه تحقیق مبنی بر تسهیل کارآفرینان زن در اقتصاد شهری، از دادههای نیروی کار پاکستان و تحلیل رگرسیون استفاده نمود که نتایج نشان داد پس از کنترل خصوصیات خاص فردی، نسبت کارآفرینان زن در مناطق شهری بیشتر است. علاوهبر این، زنان کارآفرین در مناطق شهری سود بالاتری کسب میکنند. در نتیجه، مهاجرت از روستا به شهر منجر به افزایش رفاه کارآفرینان زن میشود.
لیانگ و همکاران (2018) با استفاده از دادههای منتشره توسط دیدهبان جهانی کارآفرینی؛ به بررسی رابطه بین خصوصیات جمعیتشناختی و کارآفرینی در 82 کشور جهان طی دوره 2010-2001 پرداختهاند. نتایج نشان داد 1 درصد کاهش میانگین سنی یک کشور باعث افزایش 5/2 درصدی مشاغل جدید میشود. هانس و کاستر (2017) رابطه شهرنشینی و نرخ راهاندازی شرکتهای نوپا در نقاط جغرافیایی مختلف از سه کشور بلژیک، هلند و سوئد را مورد بررسی قرار دادهاند. نتایج نشان داد افزایش فاصله تا مرکز شهر بر راهاندازی شرکتهای نوپا تأثیر منفی دارد. این بدان معناست که کسبوکارها در نقاط مجاور شهرها میتوانند بدون نیاز به پرداخت هزینه از مزایای ارائه شده توسط محیطهای شهری سود ببرند.
گیلنیک و همکاران (2018) با استفاده از دادههای طولی تعداد 343 نفر از افراد بزرگسال شاغل در استرالیا در طی 12 ماه به بررسی نقش سن در فرآیند کارآفرینی پرداختهاند. نتایج نشان داد سازههای مربوط به سن میتوانند به عنوان عامل بسطدهنده یا بازدارنده فرایند کارآفرینی عمل کنند.
هانس و کاستر (2017) رابطه شهرنشینی و نرخ راهاندازی شرکتهای نوپا در نقاط جغرافیایی مختلف از سه کشور بلژیک، هلند و سوئد را مورد بررسی قرار دادهاند. نتایج نشان داد افزایش فاصله تا مرکز شهر بر راهاندازی شرکتهای نوپا تأثیر منفی دارد. این بدان معناست که کسبوکارها در نقاط مجاور شهرها میتوانند بدون نیاز به پرداخت هزینه از مزایای ارائه شده توسط محیطهای شهری سود ببرند.
کوملوسی و پاگر (2016) تأثیر تراکم شهری بر رقابتپذیری ملی و عملکرد کارآفرینی در نمونهای آماری شامل 70 کشور جهان بررسی کردهاند. برای این منظور از شاخص رقابتپذیری جهانی25 (GCI) و شاخص کارآفرینی جهانی26 (GEDI) به ترتیب به عنوان جایگزین رقابتپذیری ملی و عملکرد کارآفرینی استفاده شد. همچنین، به منظور دستیابی به درک روابط بین متغیرها از روش همبستگی و تجزیه و تحلیل خوشهای استفاد گردید. در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد افزایش تراکم شهری در ابتدا سبب افزایش رقابتپذیری ملی و بهبود عملکرد کارآفرینی میشود. اما، در ادامه با سرعت کاهشی این دو به حداکثر میرسند. سپس، از یک نقطه مشخص به بعد افزایش تراکم شهری موجب کاهش رقابتپذیری ملی و عملکرد کارآفرینی میشود. بنابراین، منحنی این رابطه غیرخطی است و نشان میدهد تراکم بیش از حد؛ یا کمتر از حد جمعیت در یک سیستم شهری لزوماً نتیجه بهتری به همراه ندارد.
دی اداریو و وری27 (2010) اثر تراکم شهری به عنوان شاخص جایگزین اندازه بازار بر فرصتهای کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهی در ایتالیا را 3 سال بعد از فارغالتحصیلی بررسی کردهاند. نتایج نشان داد افزایش 100000 نفری جمعیت استان محل کار فرد، احتمال کارآفرینی را 4/2 درصد افزایش میدهد. همچنین، افزایش 100000 نفری جمعیت استان محل کار کارآفرین موجب افزایش 2/0 درصدی درآمد خالص کارآفرینی میشود.
4) روششناسی پژوهش
این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. زیرا، به قصد استفاده از یافتهها در نمونه آماری مورد مطالعه انجام شده است. از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است و ارتباط بین متغیرها را با استفاده از آمارهای ثانویه و بدون مداخله و دستکاری در آنها بررسی کرده است. از نظر اجرایی نیز از تحلیل رگرسیون چند متغیره برای تعیین تأثیر درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت بر کارآفرینی استفاده شده است. مدل تحقیق مورد استفاده نیز از نوع دادههای تابلویی28 است که به علت محدود نمودن مشکل ناهمسانی واریانس، کاهش همخطی بین متغیرها، افزایش درجۀ آزادی نسبت به دادههای مقطعی29 و سری زمانی30 برآورد کارآتری انجام میدهد (Baltaghi 2005,) ).(بالتاجی31، 2005). البته، دادههای تابلویی خود شامل دو نوع ایستا32 و پویا33 است که مدل این تحقیقاین مدل از نوع تابلویی پویا انتخاب شده که وقفه متغيّر کارآفرینی بهعنوان متغیر مستقل در سمت راست معادله ظاهر شده است. . زیرا، بسیاری از روابط اقتصادی پویا هستند و عامل زمان در تأثیر متغیرهای توضیحی بر آنها نقش دارد. بنابراین، درنظر گرفتن وقفه شاخص کارآفرینی در مدل نیز به دلیل کندی تعدیل آن انجام شده تا دستهای از تغییرات متغیرهای مستقل که به صورت آنی بر آن اثر نمیگذارند و اثرگذاری آنها نیازمند زمان است را نمایندگی کند (سوری، 1389). با این توضیحات، بیان ریاضی مدل تحقیق به صورت زیر است:
در رابطه بالا، اندیس t معرف زمان است.
اندیس i معرف کشورهای منتخب است.
عبارت ln پیش از علامت اختصاری متغیرها نشانه استفاده از لگاریتم طبیعی آنها است تا تفسیر ضرایب به آسانی صورت پذیرد. زیرا، فرم لگاریتمی درصد تغییر در متغیر وابسته را به ازای درصد تغییر در متغیّر مستقل نشان میدهد.
34 کارآفرینی و متغیر وابسته مدل است.
سطح کارآفرینی در کشور i در یک سال قبل (t-1) است). جمله خطا است، UP35 و PA36 به ترتیب درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت است که متغیرهای مستقل تحقیق هستند. GOVE37 نهاد حکمرانی است که به پیروی از( ,Bastian & Zali,2016;. Aidis et al, 2008; Sobel, 2008; Torrini,2005 )در مدل تحقیق لحاظ شده است. EDUC38 آموزش است که به پیروی از (Jiang et al, 2019; Estrin et al, 2016; Baptista et al, 2014; Sinndamar et al, 2012; Tipu & Arain, 2011 ) در مدل تحقیق لحاظ شده است. FDit39 توسعه مالی است که به پیروی از
Shoughi et al ,2015; moradi et al, 2015) (Farid et al, 2017; در مدل تحقیق منظور شده است.
جمله خطا است.
UP40 و PA41 به ترتیب درجه شهرنشینی و ساختار سنی جمعیت است که متغیرهای مستقل تحقیق هستند و برابر سازوکار بیان شده در فصل دوم، انتظار میرود شهرنشینی بر کارآفرینی تأثیر مثبت داشته باشند. اما ساختار سنی جمعیت میتواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.
اما، تصریح یک مدل اقتصادسنجی مناسب که تغییر رفتار کارآفرینی را بهنحو حداکثری توضیح دهد، مستلزم درنظر گرفتن سایر عوامل موثر بر آن است که در این تحقیق با توجه به مبانی نظری کارآفرینی و الهام از مطالعات تجربی و همچنین رعایت اصل عدم همخطی بین متغیرهای مستقل، به شرح زیر انتخاب شدهاند.
GOVE42 نهاد حکمرانی است که به پیروی از باستیان و زالی43 (2016)، آیدیس و همکاران44 (2008)، سوبل45 (2008) و تورینی46(2005) در مدل تحقیق لحاظ شده و انتظار میرود بر کارآفرینی تأثیر مثبت داشته باشد. زیرا، بهبود نهاد حکمرانی با کاهش نااطمینانی عمومی، کاهش هزینههای مبادله، تأمین امنیت حقوق مالکیت، کاهش فساد اداری، بسترسازی برای راهاندازی کسبوکارهای جدید با صرف زمان و هزینه کم سبب افزایش گرایش، توانایی و اشتیاق افراد به کارآفرینى مىشود.
EDUC47 آموزش است که به پیروی از جیانگ و همکاران (2019)، استرین و همکاران48 (2016)، باپتیستا و همکاران (2014)، ستیندامار و همکاران (2012) و تایپو و آراین49 (2011) در مدل تحقیق لحاظ شده و انتظار میرود بر کارآفرینی تأثیر مثبت داشته باشد. زیرا، نیروی کار ماهر و آموزشدیده با خلق زنجیره ارزشی فراتر از فرآيندها و محصولات تولیدی ساده و اولیه و درک بهتر فرصتهای کسبوکار و پاسخگویی بهتر به نیازهای جدید میتواند کارآفرینی را افزایش دهد.
FDit50 توسعه مالی است که به پیروی از فرید و همکاران (2017)، شوقی و همکاران (1394) و مرادی و همکاران (1394) در مدل تحقیق منظور شده و انتظار میرود بر کارآفرینی تأثیر مثبت داشته باشد. زیرا، توسعه نهادها، بازارها و ابزار مالی مالی دروازهای برای استفاده آسان و کم هزینه از خدمات مالی و دسترسی به تسهیلات اعتباری است که ضمن کمک به رفع مشکل کمبود نقدینگی کسبوکارها و مشاغل کارآفرینانه، سبب تسهیل مبادلات آنها میشود.
ضمناً، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته جهان است که از این بین تعداد 15 کشور51 درحال توسعه اسلامی منطقه منا و 18 کشور52 توسعهیافته عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که دادههای آماری مورد نیاز آنها در دوره مورد مطالعه در دسترس بود به عنوان نمونه آماری انتخاب و مابقی به صورت سیستماتیک حذف شدهاند. دادههای مورد استفاده نیز از نوع آمار ثانویه است و از مراجع زیر جمعآوری شدهاند.
[1] . Entrepreneurship
[3] . Komlosi & Páger
[4] . Di Addario & Vuri
[5] . Urbanizationt
[6] . Liang et al
[7] . Kokkinou
[8] . Schumpeter
[9] . Innovation
[10] . Efficiency
[11] . Productivity
[12] . Endogenous Growth Theory
[13] . Solow
[14] . Arrow
[15] . Romer
[16] . Locus
[17] . Research
[18] . Development
[19] . Stoica et al
[20] . Hasan
[21] . Hans & Koster
[22] . Gielnik et al
[23] . Mensah et al
[24] . Jafari-Sadeghi et al
[25] . Global Competitiveness Index
[26] . Global Entrepreneurship Development Institute
[27] . Di Addario & Vuri
[28] . Panel Data
[29] . Cross Section Data
[30] . Time Series
[31] . Baltaghi
[32] . Static Panel Data
[33] . Dynamic Panel Data
[34] . Entrepreneurship
[35] . Urban Population
[36] . Population Ages
[37] . Governance
[38] . Education
[39] . Financial Development
[40] . Urban Population
[41] . Population Ages
[42] . Governance
[44] . Aidis et al
[45] . Sobel
[46] . Torrini
[47] . Education
[48] . Estrin et al
[49] . Tipu & Arain
[50] . Financial Development
[51] . اردن، الجزایر، امارات متحده عربی، ایران، بحرین، پاکستان، تونس، عربستان سعودی، عمان، قطر، کویت، لبنان، لیبی، مراکش و مصر.
[52] . آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، انگلستان، ایرلند، ایسلند، بلژیک، پرتغال، دانمارک، سوئیس، سوئد، فرانسه، کانادا، لوکزامبورگ، نروژ، هلند و یونان.
جدول 1: مآخذ آماری متغیرهای تحقیق
نوع متغیر | نام متغیر | پایگاه آماری | نشانی اینترنتی |
وابسته | کارآفرینی | موسسه توسعه و کارآفرینی جهانی | https://knoema.com/GEI2020/global-entrepreneurship-index |
مستقل هدف | درجه شهرنشینی | بانک جهانی | http://www.worldbank.org/data |
ساختار سنی جمعیت | بانک جهانی | http://www.worldbank.org/data | |
مستقل غیرهدف | حکمرانی | موسسه لگاتوم | |
آموزش | موسسه لگاتوم | ||
توسعه مالی | صندوق بینالمللی پول | https://data.imf.org |
جدول 1: مآخذ آماری متغیرهای تحقیق
|
|
|
|
|
|
|
|
5) برآورد مدل
استفاده از روشهای معمول اقتصادسنجی بر فرض ایستایی متغیرها استوار است و استفاده از دادههای ناایستا سبب میشود آزمونهای t، F و استنتاج آماری معتبر نباشد. بنابراین، به منظور پرهیز از تشکیل رگرسیون کاذب، باید ایستایی متغیرها بررسی شود. اما، در این تحقیق به علت قلمرو زمانی کمتر از 10 سال، انجام آزمون ایستایی الزامی نیست (ولدریج1، 2009).
بعد از این مرحله، با توجه به این که دادههای تابلویی حاصل ترکیب دادههای کشورهای مختلف (مقاطع) در طول زمان (سری زمانی) است. باید مدل مشخص شود که آیا عرض از مبدأ مدل براي مقاطع مختلف يكسان است يا خیر؟ در صورتي كه هیچکدام از اثرات مقطعی یا زمانی مقاطع تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته باشند (داراي عرض از مبدأ واحد باشند)، تمامی دادهها قابل ترکیب بوده و این نوع مدل را رگرسیون ترکیبی2 نامند. در غير اين صورت استفاده از روش دادههاي تابلویی ضرورت دارد (یافی3، 2003). در این تحقیق قابلیت ترکیب دادههای از طریق آزمون F بررسی شد و احتمال برآوردی آماره F در هر دو حالت تخمین کمتر از 05/0 بود که بهمعنای رد فرضیه صفر (مساوی بودن عرض از مبدأ همه کشورها) است. به عبارتی، قابلیت تخمین مدل بهصورت دادههای تابلویی تأیید شد.
در نهایت، مدل تحقیق با استفاده از الگوی دادههای تابلویی پویا در دو حالت برآورد شد. با این توضیح که در مدل دادههای تابلویی پویا به واسطه اضافه شدن متغیر وابستة باوقفه، امکان استفاده از روشهای تخمین معمولی مانند حداقل مربعات معمولی4، حداقل مربعات متغیر مجازی5 و حداقل مربعات تعمیمیافته6 وجود ندارد. زیرا، جزء اخلال با متغیر وابسته باوقفه همبستگی پیدا نموده و نتایج تخمین دچار تورش میشود. بنابراین، از روش گشتاورهای تعمیمیافته7 برای برآورد مدل استفاده شد که ضمن رفع مشکل همبستگی متغیر مستقل با جزء اخلال، درونزایی متغیرها و ناهمسانی واریانس مدل را نیز رفع میکند. این تخمینزن در هر دو حالت اثرات ثابت و تصادفی کارایی دارد و به آزمون هاسمن نیاز ندارد. زیرا، در مدل دادههای تابلویی پویا بین جز اخلال و متغیرهای توضیحی ارتباط وجود دارد (هایاشی8، 2000). البته توجه به این نکته ضروریست که در روش گشتاورهای تعمیمیافته باید تعداد متغیرهاي برش مقطعی (N) از تعداد زمان و سالها (T) بیشتر باشـد (T <N) که در مقاله حاضر این گونه است و تعداد کشورها از تعداد سالها (5) بیشتر است (باند، 2002). همچنین، به منظور اطمينان از مناسب بودن روش گشتاورهای تعمیمیافته، دو آزمون انجام شده است. نخست، آزمون سارگان که برای اثبات شرط اعتبار تشخیص بیش از حد یعنی اعتبار صحت متغيرهاي ابزاري است. مقدار بزرگتر از 5 درصد احتمال آماره سارگان نشان داد عدم همبستگی ابزارها با اجزای اخلال را نمیتوان رد کرد و ابزارهای مورد استفاده در تخمین مدل از اعتبار لازم برخوردارند. دوم، آزمون همبستگي پسمانده مرتبه اول (1)AR و مرتبه دوم (2)AR است که به منظور بررسی اعتبار و صحت متغیرهای ابزاری انجام شده است. زیرا، آرلانو و بوند (1991) معتقدند در تخمین گشتاورهای تعمیمیافته، جملات اخلال باید دارای همبستگی سریالی مرتبه اول و فاقد همبستگی سریالی مرتبه دوم باشند. نتایج این آزمون نشان داد صحت اعتبار نتایج مدل آزمون شده مورد تأیید است.
[1] . Wooldrige
[2] . Pooled Regression
[3] . Yaffee
[4] . Ordinary Least Squares
[5] . Last Squares Dummy Variable
[6] . Generalized least squares
[7] . Generalized Method of Moments
[8] . Hayashi
جدول 2: نتایج تخمین مدل به روش گشتاورهای تعمیمیافته
کشورهای توسعهیافته | کشورهای درحال توسعه | متغیر وابسته: کارآفرینی | ||
آماره t | ضریب | آماره t | ضریب | متغیرهای توضیحی▼ |
608/5 | *418/0 | 414/5 | *290/0 | ENTR (-1) |
917/3 | **105/0 | 157/3 | **051/0 |
|
609/4 | **164/0 | 186/2 | ***032/0 | PA |
264/5 | *160/0 | 564/5 | *355/0 | GOVE |
870/3 | **242/0 | 995/2 | **156/0 | EDUC |
963/4 | **114/0 | 237/3 | **041/0 | FD |
703/0 | 693/4 | 518/0 | 216/3 | Sargan test statistic |
000/0 | 22/3- | 000/0 | 09/3- | AR(1) |
616/0 | 28/0- | 502/0 | 23/0- | AR(2) |
90 | 75 | Number of obs | ||
18 | 15 | Number of groups | ||
5 | 5 | Obs per group |