آینده پژوهی بازار گردشگری شهری مبتنی بر رویکرد گردشگری پست مدرن مطالعه موردی:کلانشهر تبریز
محمدعلی سالکی ملکی
1
(
دانشگاه تبریز
)
رحیم حیدری
2
(
دانشگاه تبریز
)
شهریور روستایی
3
(
دانشگاه تبریز
)
کلید واژه: گردشگری شهری, کلانشهر تبریز, آینده پژوهی, گردشگری پست مدرن, پیشران های حیاتی,
چکیده مقاله :
مطالعه سیر تحول تاریخی برنامه ریزی شهری و به تبع آن برنامه ریزی صنعت گردشگری دو رویکرد و یا به اصطلاح دو مگا تئوری مدرنیسم و پست مدرنیسم را نشان می دهد. اکثر تغییر و تحولات در حوزه این دو تئوری بوده و ویژگی و مشخصات هر یک از آنها یک دوران و عصر جدید را پدید آورده است. شرایط ویژه فرهنگی و سیاسی کشور ما در حال حاضر مشوق و تقویت کننده گردشگری انبوه و مدرن نیست و آمارهای گردشگری تائید کننده این امر است در این میان شهر تبریز به عنوان پنجمین شهر پر جمعیت ایران متاثر از شرایط و سیاست های کلان کشور بوده و هست و با توجه به پتانسیل های بالای گردشگری این شهر همواره به عنوان یک شهر صنعتی و تجاری شناخته شده است و بخش گردشگری در این شهر تضعیف شده است. با این شرایط می توان نتیجه گیری کرد گونه گردشگری انبوه (مدرن) در کشور ما نه انچنان وجود دارد و نه شرایط ظهور و رشد کافی(با توجه به دلایل سیاسی و اجتماعی کشور) را دارا است .اما در حوزه گردشگری پست مدرن با توجه به شرایط منحصر به فرد فرهنگی،تاریخی و سیاسی می تواند برای گردشگران پست مدرن بسیار جذاب باشد .لذا برای جذب چنین گردشگرانی با توجه به پیچیدگی مفهوم گردشگری پست مدرن بیش از پیش نیازمند مطالعه و برنامه ریزی در این حوزه هستیم .در این راستا مهمترین هدف این تحقیق مطالعه و ارزیابی شاخص ها و پیشران های موثر بر این گونه از گردشگری است.روش تحقیق از نوع روش توصیفی-تحلیلی بوده و مهمترین ابزارهای تحقیق روش ها و نرم افزارهای متداول آینده پژوهی من جمله روش تحلیل ساختاری و نرم افزار میک مک است. بر اساس نتایج از بین 49 شاخص منتخب از دیدگاه متخصصین 21 شاخص به عنوان پیشران های حیاتی انتخاب شدند.که در این میان شاخص برگزاری نمایشگاههای گردشگری با مجموع امتیاز تأثیرگذاری 1014 بهعنوان مؤثرترین شاخص و رویدادهای فرهنگی-آئینی با امتیاز 459 بهعنوان 21 امین شاخص انتخابشدهاند.
چکیده انگلیسی :
The study of the historical evolution of urban planning and, consequently, tourism industry planning shows two approaches or the so-called two mega-theories of modernism and postmodernism. Most of the changes and developments are in the field of these two theories and the characteristics of each of them have created a new era. The special cultural and political conditions of our country do not currently encourage and strengthen mass and modern tourism, and tourism statistics confirm this. Meanwhile, the city of Tabriz, as the fifth most populous city in Iran, has been affected by the conditions and policies of the country. Due to the high potential of tourism, this city has always been known as an industrial and commercial city and the tourism sector in this city has been weakened. With these conditions, it can be concluded that the type of mass tourism (modern) in our country does not exist and does not have sufficient conditions for emergence and growth (according to the political and social reasons of the country). Due to its unique cultural, historical and political conditions, it can be very attractive for postmodern tourists. Therefore, in order to attract such tourists, due to the complexity of the concept of postmodern tourism, we need to study and plan in this field. In this regard, the most important the purpose of this study is to study and evaluate the indicators and drivers of this type of tourism. Based on the results, from 49 selected indicators from the perspective of experts, 21 indicators were selected as vital drivers.Among these, the index of holding tourism exhibitions with a total impact score of 1014 has been selected as the most effective index and cultural-religious events with a score of 459 as the 21st index.
_||_