برنامهریزی مشارکتی توسعه روستاها با تأکید بر بازارچههای مرزی (مطالعه موردی: شهرستان سردشت)
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
محمد ظاهری
1
(دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تبریز)
حسین کریم زاده
2
(استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تبریز)
خالد علی پور
3
(دانشگاه تبریز)
کلید واژه: رنامهریزی مشارکتی, توسعه روستاها, بازارچههای مرزی, شهرستان سردشت,
چکیده مقاله :
برنامهریزی توسعه روستایی، مؤلفههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، محیطی و مشارکتی را در بر میگیرد در این راستا مهمترین رکن برای رسیدن به توسعه پایدار روستایی، مدیریت مشارکتی میباشد. مشارکتهای روستایی در پیشبرد برنامهها و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی یکی از سیاستهای محوری توسعه و نظام برنامهریزی روستایی است. بر این اساس، توجه به مشارکت به عنوان رهیافتی کارآمد، میتواند نقش مهمی در پیشرفت نظام مدیریتی روستاها داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تقویت عناصر مشارکت روستایی جهت پیوند و ارتباط با بازارچههای مرزی و توسعه برنامهریزی مشارکتی است. این پژوهش با رویکرد توصیفی– تحلیلی و بر اساس محتوای کیفی استقرایی است. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 335 نفر به دست آمد و دادههای آن با نرمافزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد شاخصهای توسعه در میان روستاهای مورد مطالعه به صورت متعادل توزیع نشده است. ساختار مدیریت روستایی و ضعف سرمایهگذاریهای دولتی از مهمترین عوامل و محدودیتهای مؤثر در برنامهریزی مشارکتی روستایی میباشد. بر اساس آزمونهای آماری ارائه شده تفاوت معناداری بین ارزیابی تأثیرات بازارچهها از منظر کلیه ابعاد توسعه روستایی وجود دارد به طوری که ضریب معناداری در بعد زیست محیطی 029/0، در بعد اجتماعی – فرهنگی 004/0 و در بعد اقتصادی 011/0 میباشد. بر اساس نتایج آزمون کروسکال والیس و T –Test مشاهده میشود که روستاهای پیرامون در هر یک از ابعاد توسعه روستایی از نظر تأثیرپذیری از بازارچههای مرزی، دارای تفاوتهای معنادار بودند. همچنین رابطه بین روستاها با بازارچهها حالت یک طرفه دارد و روستائیان سهم چندانی از منافع آن ندارند.
Rural development planning encompasses various economic, social, environmental and participatory components. In this regard, the most important pillar for achieving sustainable rural development is participatory management. Rural partnerships in promoting economic and social programs and activities are one of the central policies of development and rural planning. Accordingly, paying attention to participation as an effective approach can play an important role in improving the management system of villages. The purpose of the present research is to strengthen the elements of rural participation for linking and connecting with border markets and development of participatory planning. This research is based on descriptive-analytic approach based on qualitative inductive content. The statistical sample was 335 from Cochran formula and its data were analyzed by SPSS software. The results indicate that development indicators among the studied villages are not distributed equilibrium. Rural management structure and the weakness of government investments are one of the most important factors and constraints affecting rural participatory planning. Based on the statistical tests, there is a significant difference between evaluating the impact of markets on all aspects of rural development, so that the significance factor in the environmental dimension is 0.029, in the socio-cultural dimension 0.004 and in the economic dimension 0.11. Based on the results of Kruskal-Wallis and T-Test tests, it can be seen that the peripheral villages in each aspect of rural development had significant differences in terms of the impact of border markets. Also, the relationship between villages and markets is one-way, and the villagers do not share much of their benefits.
_||_