نقش رسانه ها در تحولات سبک زندگی روستاییان (مورد مطالعه: شهرستان زنجان)
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ایمحمد بادسار 1 , سهیلا فتحی 2 , روح اله رضایی 3 , حسین شعبانعلی فمی 4
1 - استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2 - دانشجوی دکترای توسعه کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3 - دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
4 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: زنجان, سبک زندگی, رسانه, سلامت اجتماعی, سلامت معنوی,
چکیده مقاله :
جامعه روستایی ایران به عنوان جامعه در حال گذار دست خوش تغییرات و دگرگونیهای فراوانی شده است، بهگونهای که ما شاهد تغییر ارزشهای جوانان، تحولات خانواده و شکاف نسلی در جوامع روستایی هستیم. شدت و دامنه تغییر در ابعاد مختلف سبک زندگی در جامعه روستایی به اندازهای است که ورود وسایل ارتباط جمعی جدید منجر به حرکت جامعه از سبک زندگی روستایی به سمت سبک زندگی شهری شده است. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی نقش رسانهها در تحولات سبک زندگی روستاییان در شهرستان زنجان به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی روستاییان شهرستان زنجان بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 250 نفر از آنها برای انجام تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان (اعضای هیات علمی گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان) مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی (مدل اندازهگیری) مورد ارزیابی قرار گرفت. دامنه مقادیر ضرایب پایایی ترکیبی برای مقیاسهای مختلف پرسشنامه بین 906/0 تا 929/0 به دست آمد که بیانگر انسجام درونی مناسب ابزار اندازهگیری بود. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS20 و AMOS20 انجام شد. یافتههای توصیفی در رابطه با مؤلفههای سبک زندگی نشان میدهد که 4/44 درصد از پاسخگویان سطح سلامت اجتماعی خود را در سطح بالا ارزیابی کردهاند. همچنین، یافتهها نشان داد که 70 درصد پاسخگویان از سطح سلامت معنوی بالایی برخوردارند. طبق نتایج میانگین تماشای تلویزیون در میان پاسخگویان 4 ساعت و 20 دقیقه در روز بود. یافتههای تحلیلی حاکی از آن بود که بین محیط رسانهای با سبک زندگی پاسخگویان رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. همچنین، بر اساس نتایج استنباطی مشخص شد که متغیر گروههای سنی در رابطه میان متغیرهای تحقیق دارای اثر تعدیلگری بود، به نحویکه اثر محیط رسانهای بر سبک زندگی روستاییان با گروه سنی پایین منفی و معنیدار بود، در حالیکه این اثر برای افراد در گروه سنی بالا غیرمعنیدار به دست آمد.
The rural society of Iran as an in transition society has been involved in a lot of changes and transformation as seeing the change values of youth, family transformations and the generational gap in rural communities. Intensity and variation range in different aspects of lifestyle in rural communities to the extent that entering new media lead to move the community from the rural lifestyle to the urban lifestyle. Considering the importance of the issue, the current descriptive study has been conducted to investigate the role of media in developments of rural life style in Zanjan Township by a survey method. The population of this study consisted of all rural residents in Zanjan Township that 250 respondents were selected through utilizing multi-stage cluster sampling. Questionnaire was used to collect the data. The face and content validity of questionnaires was confirmed by a panel of expert (Including; faculty members of Extension, Communication and Rural Development Department in University of Zanjan). The construct validity and reliability of questionnaire were evaluated through confirmatory factor analyses (measurement model). Composite reliability coefficients ranging from 0.906 to 0.929 indicated good internal consistency of the measurement tool. Data analysis was performed using SPSS 20 and AMOS 20softwares. Descriptive findings regarding life style components showed that 44.4 percent of respondents assessed their social health at the high level. Also, results showed that 70 percent of respondents had high level spiritual health. According to the results, the average watching TV among the respondents were about 4 hours and 20 minutes a day. Inferential findings showed a significant negative relationship between media environment and lifestyle. Furthermore, the results confirmed the moderating effects of age groups variable on the relationship between the study variables. So that media environment had a significant negative impact on the lifestyle for respondents with age lower than the average age group, while this effect for respondents in age higher than the average age group is non-significant.
_||_